Senaste nytt › Forums › Övriga › Off Topic › Köpa gammalt RAMminne?
-
Köpa gammalt RAMminne?
Publicerad av nikke på 30 april, 2007 vid 20:30Jag behöver få tag i gamla RAMminnen till min 6 år gamla dator. Enligt affärerna kan de inte få tag i dem, någon som vet om någon säljer sånt gammalt skit?
nlc svarade 17 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Jag har lite minnen av skit-modell, typ PC133 128 och någon 256. Vanligt att de sitter i gamla Intel P3- eller AMD Athlon-burkar.
-
Skriv ner exakt vad som står på befintliga minnena så kanske vi kan hjälpa till. Fast är datorn 6 år gammal så kanske det är mer ekonomiskt att köpa en nyare för några hundra.
-
Alexander>> Du sitter inte och klämmer på några PC100-minnen? 256-moduler helst.
-
Då ska vi se… tyvärr inga PC100, men följande (alla 168-pinnars, testade och fungerande):
– IBM 256 MB PC133 singel sided
– IBM 128 MB PC133 double sided
– Infineon 128 MB PC133 singel sided
– Noname 128 MB PC133 singel sided
– Kingston 128 MB PC??? singel sided (2 st)
– NEC 128 MB PC133 doubled sided
– HP 128 MB PC133 double sided
– Kingston 128 MB PC66 double sidedDatorer som klarar PC100 brukar klara PC133 också, fast de kör bara i PC100-hastighet.
-
@AlexanderLindelof 380433 wrote:
Datorer som klarar PC100 brukar klara PC133 också, fast de kör bara i PC100-hastighet.
Inte min. 🙁
-
@andersbq 380345 wrote:
vad ska du ha för skit?
Nu har jag kollat upp vad jag har för skit! 🙂 Har 2 st 128 MB RIMM 800Mhz original, det borde vara ramminnet va eller är jag helt ute och cyklar…hehe. Så jag skulle behöva större minnen med andra ord, någon som vet hur man får tag i sådant gammalt skit?
-
Oj, RIMM-minnen. Det är lite special.
Men om du söker på Tradera hittar du en del auktioner:
http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=rimm&catid=&county=&l_desc=
-
Fy fan! Äckliga minnen dom där. Satsa på ett nytt moderkort, cpu och ett minne. billigaste möjliga.
-
@mr_johan 381308 wrote:
Fy fan! Äckliga minnen dom där. Satsa på ett nytt moderkort, cpu och ett minne. billigaste möjliga.
Blir det billigare att köpa en ny dator tror ni, typ en bärbar för ca 5000:- jämfört med att köpa ett nytt moderkort, cpu och ett bra minne?
-
kanske, kanske inte.. din dator kan hålla i flera år till men moderkortet eller cpu:n kan ju lägga av imorgon också. Ny bärbar kan vara ett bra alternativ men ett paket som detta kan också bli bra. Inte billigaste möjliga men bra prylar till bra pris. Eventuellt får du byta ut nätagregatet också till ett med högre effekt.
-
Hoooy boys
Tänkte köpa en beg dator och undrar då hur man kan kolla hur stort internminne etc är?
Det jag vet är att den har 140gb hårdisk och XP pro och är ifrån runt 2003..
Får oxå med en 19″ tums skärm, ja typ allt utom skrivare (som jag redan har) för 1000kr + att jag fick ta hem å testa den inna jag köpte den 😉
Låter det som gött ella mög?
-
1. Klicka på Start-knappen
2. Högerklicka på Den här datorn
3. Välj EgenskaperLängst ner ser du då klockfrekvens på processorn och mängden RAM.
-
@NIKKE 382420 wrote:
Blir det billigare att köpa en ny dator tror ni, typ en bärbar för ca 5000:- jämfört med att köpa ett nytt moderkort, cpu och ett bra minne?
Man får ett fint moderkort med massor av finesser, 1 GB RAM och en processor som duger till det mesta för ca 1400 kr. Helt nytt, 3 års garanti på moderkort (Asus) och livstidsgaranti på minnet (Kingston). Jag brukar handla på Webhallen, men Dataprince är ytterligare lite billigare.
Ofta har man redan en del prylar som man bara kan flytta över, typ DVD, hårddisk, låda etc.
-
@AlexanderLindelof 384737 wrote:
1. Klicka på Start-knappen
2. Högerklicka på Den här datorn
3. Välj EgenskaperLängst ner ser du då klockfrekvens på processorn och mängden RAM.
Eller kör [URL=”c:WINNTSystem32Dxdiag.exe”]c:WINNTSystem32Dxdiag.exe[/URL], klicka sen på “Save All Information…” och du får en liten textfil med all info du behöver. Typ.
Logga in för att svara.