Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Köpa grejjer.
Taggad: racing
-
Köpa grejjer.
Publicerad av jahsoldier på 14 april, 2008 vid 09:04Hej, tänke återuppta vindsurfingen efter två års uppehåll med barn mm mm, eftersom ja sålde nästan alla grejjer måste nytt inhandlas. Ekonomin är begränsad så ja har hittat en rrd beast från -00 med en 9.7 rigg med ett Arrows t-force segel och NP bom. Är detta helt passé`Jag har inga ambitioner att tävla men vill väl i allafall ha hyffsade grejjer så jag skulle bli glad för lite tankar.
jahsoldier svarade 17 år sedan 5 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Ah, de sköna standardfrågorna:
– Din vikt?
– Var tänker du segla?
– Vilken typ av segling?
– Vad är viktigast – fart, smidighet, tidig planing?Men spontant är det där väl helt OK grejor för lite lättvindsåkning. Som alltid, skicket viktigast när man spanar in begagnat.
Kul med återvändare!
-
@dr Masse 458250 wrote:
Ah, de sköna standardfrågorna:
– Din vikt?
– Var tänker du segla?
– Vilken typ av segling?
– Vad är viktigast – fart, smidighet, tidig planing?Men spontant är det där väl helt OK grejor för lite lättvindsåkning. Som alltid, skicket viktigast när man spanar in begagnat.
Kul med återvändare!
Är en tung kille, nästan hundra pannor, kommer hålla till mest i Västerås(Mälaren), kommer segla fram och tillbaka över fjärden :), det viktigaste i ordning är nog 1:tidig planing, 2:fart, 3:smidighet.
-
Hmmm, Beasten är väl kanske inte sådär superlättkörd, men du har väl seglat en del tidigare som sagt. Vad är det för årsmodell på seglet?
För ”fram å tebaks över fjärden” lär grejorna duga fint. Kan ju alltid roa dig med att uppgradera lite småsaker för att få bra stuns i prylarna igen (fotstroppar, tampar, fena och sådant).
-
@dr Masse 458277 wrote:
Hmmm, Beasten är väl kanske inte sådär superlättkörd, men du har väl seglat en del tidigare som sagt. Vad är det för årsmodell på seglet?
För ”fram å tebaks över fjärden” lär grejorna duga fint. Kan ju alltid roa dig med att uppgradera lite småsaker för att få bra stuns i prylarna igen (fotstroppar, tampar, fena och sådant).
Jag skulle väl beteckna mig som nybörjare fortfarande, vad är det som är svårt med beasten?
-
@jahsoldier 458292 wrote:
Jag skulle väl beteckna mig som nybörjare fortfarande, vad är det som är svårt med beasten?
Att stropparna sitter långt ut på kanten så det kan vara lite klurigt att komma i dom i början. Vadera upp nosen med nåt dämpande så slipper du krosskador. annars är ju beasten relativt lång och bred så den kommer vara stabil och lättseglad jämfört med en freeride. Kör hårt!
-
Johan Hoffstedt
Gäst14 april, 2008 vid 12:28Kolla in Sveriges mest sålda Kona ONE
Brädan heter Kona ONE och fungerar för dina ändamål, du kan även åka och vara med på trevliga Kona Cup runt Sverige.
kolla in på http://www.konanordic.com
Johan -
Jag skulle hellre lägga pengarna på en FORMULAbräda.. Typ en Formula från 04 och framåt. Det kommer troligen ut lite beggade Formulabrädor snart på Köp&Sälj här.
De flesta Formulabrädor från 04 och framåt är bra. Se till att du får med en fena vid köp av en Formula då det kan vara relativt dyrt att köpa fena för sig.
Arrowsseglet du har på gång är ett hyfsat segel. Du kommer ha bra mycket roligare med en Formula än med en KONA när det börjar blåsa lite så att du planar.
Alternativet som någon har sagt här är ju en stor freeridebräda. Lite mer slagtålig än en Formula, men lite senare i planingsförmåga, dock inte så mycket.Beasten är en föregångare till dagens Fomulabrädor, bra och stabil bräda.
-
Har seglat 4 st formula brädor, Fanatic 06, starboard 01, lorch 01 samt rrd beast.. De tre första brädorna tycker jag är väldigt bra men beasten är den enda formulabräda som jag tycker är riktigt dålig, iallafall om det är den 85cm breda modellen, Dålig fart, dålig höjdtagning osv, har för mej att den fick mycket kritik då den kom.
Mitt tips är att köpa starboard eller fanatic samt en NP, Gaastra rigg, iallafall om du kikar på äldre modeller..
-
Första Beasten sög men den andra var väl rätt ok. Iallafall när Anders flög förbi alla på Öland….
-
Tack för svaren, hojta gärna till om ni har nåt bra prisvärt till salu.
-
Nu har jag inhandlat en Fanatic T2 -03 och ett Arrows 12.3, nu ska ja ha tag på en 550 mast och en bom på upp till minst 300 samt en 70cm fena så har ni nåt i gömmorna hör gärna av er, ska också ha förlängare, mastfot.
0736913408
Logga in för att svara.