Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Köpa kite som nybörjare

• Köpa kite som nybörjare

Publicerad av keihag på 29 augusti, 2006 vid 11:31

Hej!

Jag står i valet att köpa en Takoon nova2-07, 12a för 8900kr. För samma pengar får jag två kitar av bra märke från 05, en 8a och en 13. Vore tacksam om råd vad man ska välja. Vill gärna kunna åka så mycket som möjligt men säljaren av Takoon nova2 hävdar att denna räcker om man bara ska åka i Sverige, stämmer det? Isåfall är det kanske bättre att satsa på en drake med bättre vindspann istället för 2?

Tacksam för tips:smirk:
    Timo

marcel_101 svarade 18 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • imported_lars

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 17:05

Nybörjare… köp bowdraken!! Stod själv inför samma val för ett tag sen och valde en Nova2 och jag ångrar mig absolut inte!

• olle-2

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 17:37

Köpte själv en Cabrinha Switchblade 12 och lärde mig på 5-7 timmar, i.e. go for bow

• milkman

Medlem
    2 september, 2006 vid 17:33

Köp bow, jobbigt med två kiter. Det är samma spann dessutom.

• pixo

Medlem
    12 september, 2006 vid 20:45

Jag har nyligen köpt mig en best waroo och är mer än nöjd, ingen vanlig kite kommer ens i närheten av den goa känslan. Alla bow verkar bra, men waroon är väldigt prisvärd och som sagt ooh så skön!

• pixo

Medlem
    13 september, 2006 vid 11:04

Hmm.. Jag skulle nog läst frågan lite bättre.. En tolva bow GÅR förmodligen att använda i samma vindar som en åtta C-kite, men det är inte lika kul att köra. Jag har en nia bow (jag väger 73kg) och jag har aldrig blivit så överriggad att jag inte har kunnat köra, men när det börjar blåsa över kanske 15m/s börjar det bli en utmaning att bara kunna köra, det blir mer lir i de vindar den är anpassad för om man säger så. En tolva är alltid en tolva vare sig det är en bow eller inte, och enligt mig behöver man tre C-kites i sverige men kanske bara 2 bow. ( Jag skulle ändå föredra tre bow, 9, 12, 14/16 )

Det är enligt mig helt klart värt att investera i en bow för säkerheten, användarvänligheten och den goa känslans skull. Dessutom är andrahandsvärdet på en bow betydligt högre och jag tror det kommer hålla i sig ett tag, bow är en revolution 🙂

Lycka till!

• marcel_101

Medlem
    14 september, 2006 vid 13:41

jag själv kör 2 st ozone instinct en 9:a och en 13:on och på dom 2 har jag kört på mellan 6-20 m/s……….det räcker gott o väl

väger ca en 85 kg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Köpa kite som nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.