Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa mindre rigg, -vad välja?

  • Köpa mindre rigg, -vad välja?

    Publicerad av markram på 11 september, 2002 vid 07:38

    Så nu har man varit nere i Varberg och fyndat en liten hårdvindsslalom i kol/kevlar(68liter 4,5kg) och inser att det behövs en rigg runt 5,4 och en runt 4,7.
    Trots att jag är enträgen camber-freak sen -86 måste jag medge att det är j-igt segt att vattenstarta med detta när man är mitt i apelvikens surf och masttopen varit i botten.
    Detta gör att jag beslutat att det mindre skall vara utan camber och funderar på att det större ev. skall vara utan.
    Så frågan är vad Ni med erfarenhet och mer läggning till speed än manövrer&tricks skulle rekommendera.
    Jag vill ha stort vindregister på seglen, något jag prioriterar framför manöver, eftersom jag kör mycket på insjö också (sopiga förhållanden kräva sådana segel..)
    Kanske ni rent av har en 5,5á med mast hemma som ni inte använder?
    I de lägre vindregisterna kör jag 6,3 och 7,0 camber.
    Tacksam för tips och erfarenheter, mina småriggar är numera antikviteter, som måste uppdateras..

    anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • getwet

    Medlem
    11 september, 2002 vid 08:15

    Grattis till ett bra val, en till som begriper det roliga….!
    Kör själv race/slalom och den minsta jag har är en RRD avantslalom på 72 l. Min erfarenhet är att du inte beh
    över en 4.7 alls. Kör du en bra slalom rigg (camber, nyare modell) på ca 5.5 så går den att hålla upp till ca 19-20 ms med 68l. Det är inte ofta jag själv använder 5.5, har även en 4.7 som använts ca 3ggr på 4år! Och då aldrig på en modern slalombräda. Skillnaden är så pass stor mellan en hårdvindslalom/bra slalomrigg och en freeride.
    Kör själv 6.6 upp till ca 15-17ms beroende på bräda, 72 eller 90l. Sedan kan jag tala om att en downvindslalom i vindstyrkor över det går så tokfort så det är sällan piloten vågar släppa på för fullt……….så min rek är att skaffa en riktigt bra rigg på ca 5.5, lägg krutet på den och skippa 4.7.

  • getwet

    Medlem
    11 september, 2002 vid 08:22

    Glömde en sak…jag har prövat mina två downvinds slalom med camberlösa segel utan vidare resultat. Den ena av dem fungerade inte ens, ständig spinnout eftersom lateraltryckpunkten hamnade på fel ställe, annan profil i riggen. Det är även en stor skillnad på speeden, märks mycket tydligt på toppen, det där lilla sista som vi slalom freaks är ute efter……..du vet när bara fenan är i vattnet, eller som A.B utrycker det “man ska åka på fena”. Det där som dom andra aldrig får uppleva!!!!:)

  • dr-masse

    Medlem
    11 september, 2002 vid 14:54

    getwet har koll på detta.

    Min enda kommentar är att en 5.5a med cambers verkligen går att hålla i väldigt mycket vind, mindre än så lär du, som getwet skriver, inte behöva. Glöm 4.7.

    Dock har jag ett litet tillägg, en 5.5a med cambers är inte särskilt svår att vattenstarta, så det är inget att hänga upp sig på. Det är stor skillnad på att vattenstarta en 5.5a och en 7.0a.

    Surfa På!

  • pajas

    Medlem
    11 september, 2002 vid 21:59

    Hur funkar en äldre slalombräda som Fanatic JAG -93 med ett nyare cambersegel ? är det samma problem där med tryckpunkt osv ?

  • getwet

    Medlem
    12 september, 2002 vid 07:07

    Kan inte tänka mig att det ska vara några problem eftersom JAG:en inte alls är så extrem som downvindslalombrädorna är, speciellt de från 96-99. Därefter är dom fortfarande extrema men har blivit något snällare.
    Den stora skillnaden är att en modernare slalom körs i princip bara på fenan, bara det sista ca 30 cm av brädan ska vara i vattnet, och det kräver en mycket bra fena och rejält tryck från seglaren och en rigg som är överriggad, samt att trycket ligger rätt i riggen. Det minsta fel och spinnouten är ett faktum! (märks direkt om man riggat det minsta fel)
    JAG:en däremot ska/går inte att segla på fena som en downvindslalom, vattenlinjen är längre och trycket på fenan inte alls lika hårt. Det betyder att den “sväljer” i princip vilken rigg som helst och att den är betydligt mer förlåtande, med lägre toppfart som resultat.
    Så visst kan du köra en modern camber rigg på JAG:en, och du kommer märka skillnad! Men det kommer fortfarande saknas några knop:)

  • gegga

    Medlem
    12 september, 2002 vid 07:26

    Du behöver som gossarna redan skrivit inte mindre en 5.5
    Kör själv med NP VX ltd 5.5 (7 cambers) detta segel är helt
    underbart klarar ledigt 17-+20 m/s (väger 80 kg).
    Bör nämnas att jag har haft skitroligt med mitt 4.6 race(3 cambers) speciellt när man kör i vågor,
    hoppen blir enorma med 10ggr bättre kontroll än med 5.5
    Ingen hoppar högre och längre än en liten slalom med liten racerigg.
    vattenstarten går också snabbare men man behöver som sagt
    mycket tryck i en 4.6 så det användes inte så ofta.

    Ps. Världens snabbaste segel är fortfarande ett Art race 4.5 från 1993

  • dr-masse

    Medlem
    12 september, 2002 vid 07:36

    hmmmm, jag är faktiskt inte lika säker… farligt att ge sig in in getwets “specialområde” men ibland måste man våga… 😉

    Jag har nämligen ägt en Mega JAG (dock en 92a tror jag, kanske annorlunda?) och det är en av mina favvo-brädor genom tiderna. Den användes glatt till det mesta och gick inte bara fort utan kunde med god vilja förmås att svänga å hoppa en del oxå.

    Nu är det så att vi för ett par år sedan plockade fram min brors goa kultbräda, en AHD speed slalom 265, som i outline och, framförallt, mastfotsplacering, var väldigt lik min JAG. Vi stoppade på ett modernare cambersegel, ett Gaastra Total Flow F1 (det sista innan roliga toppar dök upp) på den och si, det gick inte alls särskilt bra. Även om vi placerade mastfoten längst bak i mastskenan så var det uppenbar obalans i grejorna. Mastskenan satt helt enkelt för långt fram. Brädan har även testats med ett Supersonic 6.7 men problemet kvarstod. Med äldre segel däremot, typ mitt fina gamla ART Racing 5.8 (suck!) så fungerade allt fint.

    Så jag dristar mig till att vara lite osäker på om ett modernt (typ högst 3-4 år gammalt) cambersegel funkar med din JAG. Det jag skulle göra är att jämföra mastskenans placering med en modern slalombrädas. OM det överensstämmer någorlunda så lär det funka. Skiljer det dock för mycket, typ att JAGens mastskena slutar där en modern brädas börjar (sett från nosen) så kan det bli knepigt. Tror jag.

    Nu kanske jag är ute å cyklar i hundraåtti här, det här hänt förr! så jag inväntar med spänning getwets svar på mina små funderingar kring detta…

    Surfa På!

  • gegga

    Medlem
    12 september, 2002 vid 08:10

    Radikalt tips:
    Vi testade en kul grej för ca 7 års sen.
    Tog min då nya Hawk 266 och polarens gamla sunset slalom
    mätte dom lånade en överhandsfräs och fräste upp bakom
    gamla mastkasetten satte i en ny mastkasset och flyttade
    bak framstroppparna F2an blev som en kopia av Fanaticen
    (dock inte seglingsmässigt) funkade si sådär vet ej om
    den blev snabbare men klart oroligare i vattnet i allafall.

    prio 1:Rätt rigg till rätt bräda
    prio 2: Hellre gammal bräda till ny rigg än tvärtom

  • dr-masse

    Medlem
    12 september, 2002 vid 08:30

    Ha, ha! Kul med test!

    med tanke på outline, bottenkurvor och kanter och andra småsaker kring bräddesign så skall man nog ha en hel del flyt för att bara kunna flytta bak mastskena å stroppar å få det att funka… 🙂

    Rätt rigg till rätt bräda låter som en bra prio, tycker jag.

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 september, 2002 vid 10:31

    Inte mindre än 5,5??? Det beror mest av allt på hur pass tung du är. Väger du mindre än ca 70kg så lär du vilja ha en 4,5a som minsta när hårdvinden kommer! Även om du överlever på 5,5an så ger ett mindre segel bättre kontroll, och kontroll är en förutsättning för att kunna speeda fullt ut!

    Jag minns extemsurfingen supernordanstormen ca 1a(?)nov förra året då även tungviktare hade fullt tryck i 4,5a och de som inte hade småsegel fick vackert titta på…….

    Sen håller jag med om att årsmodell på bräda o segel bör gå hand i hand pga tryckpunkt i segel o mastfotsplacering på bräda ska funka!

    PS! Varför är Art Race just 1993 snabbast??? Har själv en 5,3a som jag kör speed med! Tål massor med vind/urstabilt/snabbt etc men mod 94-96 har ju ännu fler cambers o mera tvist eller?

    Jag tycker även att tvisten är extremviktig när man kör överriggad speed!

    /Speed Freak

  • gegga

    Medlem
    12 september, 2002 vid 10:55

    Nedanstående fransos körde med Art race 93:

    ISAF / WSSRC Current World Records: 500 Metre Course
    Class Name Boat Speed Date/Venue
    M Thierry Bielak, FRA Windsurfer 45.34 kts Apr 1993, Saintes Marie

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 september, 2002 vid 12:43

    Å fan då får man behålla -93an ett rigtigt kultsegel mao!!!

    /Speed Freak

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa mindre rigg, -vad välja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.