Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa ny fena eller mast?

• Köpa ny fena eller mast?

Publicerad av surfin_sthlm på 28 januari, 2004 vid 20:25

Jag kör på en bic vivace 290 på 120 liter med ett vamp ra 6.0 samt en glasfibermast och 37cm fena. Har nu införskaffat en north sails convertigo 5.2 och funderade på om man skulle skaffa ny mast eller fena eller kanske både och..

väger runt 70kg

surfin_sthlm svarade 20 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • mag

Medlem
    28 januari, 2004 vid 21:07

Maaast!
    Om du kör på glasfibermast så skulle jag raskt springa iväg och köpa en kolfibermast. Det ger ett otroligt lyft åt seglingen faktiskt. Ju mer kol i den desto bättre men redan 30-40% kol ger en HELT annan känsla och nytt liv åt dina båda segel. Mer kraft går ner i brädan med en bra mast. En 430 skulle nog passa i ditt fall, eller en 400 med lång och styv förlängare eftersom du är ganska lätt. Då funkar en kortare och mjukare mast också. Om du vet hur masten har behandlats eller känner säljaren så kan du köpa begagnad mast men akta dig för väl använda kolmaster med slagmärken etc.

En mindre fena kan du köpa begagnad för 200spänn så småningom.
    Mindre segel och mer vind= mindre fena
    /Magnus

• dr-masse

Medlem
    29 januari, 2004 vid 08:16

Bara för att ytterligare förstärka det självklara i ditt val – Mast!

Håller med mag helt.

Surfa På!

• surfin_sthlm

Medlem
    29 januari, 2004 vid 13:51

Jo då blir det nog en sån till våren då cool.gif Men det blìr eftersom båda seglen ska ha 460 mast är det väll lika bra att satsa på en sån?

• enkel

Medlem
    29 januari, 2004 vid 14:17

5,2 på 460 mast. Vad är det för segel. Hittar det inte på northsails hemsida, vad är det för årsmodell?

Jag skulle just behöva ett sådant segel…

• mag

Medlem
    29 januari, 2004 vid 15:55

Kolla styvheten först, det kan finnas 430 som passar. Om du inte tänkt köpa större segel i framtiden utan snarare mindre så har du mer nytta av en 430cm.
    /Magnus

• surfin_sthlm

Medlem
    29 januari, 2004 vid 17:10

det är en 98:a el 99:a tror jag.. så det finns inte med på hemsidan längre

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa ny fena eller mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.