Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa nya grejer, behöver tips!

• Köpa nya grejer, behöver tips!

Publicerad av warolin på 20 augusti, 2008 vid 19:22

Jag är i svängen till att köpa ett vindsurfingpaket, men jag är osäker på vad jag ska ha…ni kanske har några tips!
    Jag kan nog säga att jag är en som behäskar vindsurfing ganska så bra, fast har nog varit ganska begränsad och haft lite svårt att lära mig ordentligt då jag kör på en klepper från tidigt 80 tal :cool2:
    Jag har testat lite olika brädor här på centret i Apelviken, allt mellan 130 till 150 liters…..
    Jag kan beachstarta med har inte kunnat vattenstarta, och kommer iväg i hyfsade farter men när det blir dags o vända blir det lite knöligare på min långsmala bräda :smirk:
    Jag har blivit rekomenderad att inte köpa för stor bräda, men hur liten kan man köpa utan att det blir alldeles för svårt? Köper jag en som är mellan 90-115 så kan jag i princip bara surfa när det blåser på rätt så bra eller? Jag vill ju kunna vara ute även när det blåser lite mindre också……men även kunna åka lite bland vågorna och kanske t.o.m få lite air-time med :laugh: Har ni några tips på vad jag ska köpa?

dragenrof svarade 16 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • Knatte

Gäst
    20 augusti, 2008 vid 19:31

Din vikt kan ju vara bra att veta innan vi kan ge tips om volym:laugh:
    Men om du inte skall enbart segla när du planar mm. Så är en grundregel att du bör ha minst 25-30 liter större bräda än du väger. Väger du 70 kg, så kanske du skall välja en bräda på ca 100 liter om du vill kunna dra rigg.
    Men många som är nybörjare på lite mindre brädor, brukar väl kolla på brädor omkring 110-130 liter.
    Men vill du hoppa i vågor så funkar ju inte en sådan stor bräda..

• booman

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 19:36

Beror ju lite på vad du väger, om du vill kunna dra rigg, få mycket tid på vattnet etc…

jag väger 90 kg och kör på 129L Freeride. Funkar i alla lägen egentligen, kanske inte vågsurfing, men på insjö är den perfekt för mig. Drar rigg utan problem även om jag helst kan undvika det…

Hade en 160L tidigare men tyckte att den snabbt blev för stor…
    Faktiskt just brädan nedan:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/19497/cat/29

Mvh

//BooMan

• warolin

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 19:40

Jag väger 70 kg…..så jag kan ha en runt 100 då utan problem eller? Är det så att ju mindre brädan e desto roligare är det när man väl e uppe och planar och rider vågor?

• carl-r

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 19:59

@Knatte 492557 wrote:

Men vill du hoppa i vågor så funkar ju inte en sådan stor bräda..

Ska man behöva leta fram filmen där robby loopar en equipe nu ellerrr?

• warolin

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 20:05

ja kan du inte göra det? 🙂

• carl-r

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 20:12

Håll till godo. 😀
    http://www.stableroad.com/videos/heartandsoulmoves.htm
    Strax efter mitten.

• booman

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 20:17

@warolin 492570 wrote:

Jag väger 70 kg…..så jag kan ha en runt 100 då utan problem eller? Är det så att ju mindre brädan e desto roligare är det när man väl e uppe och planar och rider vågor?

Det borde du ju kunna ha. Men andra kanske är av andra åsikter, för mig är det mest insjö som gäller, och då vill jag ha lite volym…
    Du verkar ju bo på en ”Hot-spot” så testa nån mindre om du har möjlighet, funkar säkert…:cool2:

• Knatte

Gäst
    21 augusti, 2008 vid 04:39

@warolin 492570 wrote:

100 liter är i underkant för att kunna dra rigg och kännas helt stabilt. Men samtidigt är den roligare när det blåser lite mera 🙂 Men vill du utvecklas snabbt och har lite jävlar annama så blir det säkert fint..
    Men då måste du lära dig vattenstarten snabbt, för du kan inte dra rigg när det blåser lite mera och vågorna bryter mm.

• kinghippo

Medlem
    21 augusti, 2008 vid 06:04

Hur går vändningarna på 130-150L? Har du problem att vända så känns 100L och vågridning med hopp en bit bort. Hyr en 100L och prova 🙂

Det här är bara en gissning, men jag tror att det är större sannolikehet att begränsas av att en bräda är för svår/liten än att den är för enkel/stor.
    Killarna som kan loopar ju som sagt longboards (kolla in The Windsurfing Movie).

• warolin

Medlem
    21 augusti, 2008 vid 19:24
    Knatte;492673 wrote:
    100 liter är i underkant för att kunna dra rigg och kännas helt stabilt. Men samtidigt är den roligare när det blåser lite mera 🙂 Men vill du utvecklas snabbt och har lite jävlar annama så blir det säkert fint..
    Men då måste du lära dig vattenstarten snabbt, för du kan inte dra rigg när det blåser lite mera och vågorna bryter mm.

Om de e något som jag har så är det tålamod och jävlar annama. Många gånger har jag varit ute i 2-3 timmar i lite för starka vindar och höga vågor för och bara försöka komma upp på brädan men hela tiden kastats iväg/ramlat av, bara kommit upp ca 3 gånger och lyckats köra några hundra meter högst.
    Jag tror jag ska testa på en 120 liter faktiskt……jag behöver ha en utmaning, för jag ger mig verkligen inte i första taget. När jag väl lärt mig surfa på den har jag nog en bräda som jag kan utvecklas bra med.
    :cool2:

• dragenrof

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 10:24
    warolin;492838 wrote:
    Om de e något som jag har så är det tålamod och jävlar annama. Många gånger har jag varit ute i 2-3 timmar i lite för starka vindar och höga vågor för och bara försöka komma upp på brädan men hela tiden kastats iväg/ramlat av, bara kommit upp ca 3 gånger och lyckats köra några hundra meter högst.
    Jag tror jag ska testa på en 120 liter faktiskt……jag behöver ha en utmaning, för jag ger mig verkligen inte i första taget. När jag väl lärt mig surfa på den har jag nog en bräda som jag kan utvecklas bra med.
    :cool2:

På ett sätt blir det lättare att segla i vågor på en mindre bräda. Den är lite mer lättstyrd och det är ju alltid skönt i vågor. Och på 120 liter kan du säkert lära dig att dra rigg om du vill. jag väger 80 kg och kan dra rigg på min 100l. Men det var väldigt vingligt i början. Men det var ju samma sak när man lärde sig första gången på en 180-litare 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa nya grejer, behöver tips!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.