• Köpa nytt

Publicerad av rascor på 31 augusti, 2011 vid 15:02

Tjenare! Är sugen på att köpa nya saker då jag har tröttnat på 80-tals brädan. Har testat en kona one bräda men vet inte om det är något för mig.. Jag vill ha en bräda som funkar bra i lättvind men som också planar bra i lite hårdare vind. Centerbord vet jag inte om jag vill ha eller inte men håller fortfarande på att lära mig så det kanske är bra? Är ca 170cm och väger 75kg.

Tack på förhand!

rascor svarade 13 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mr-jibe

Medlem
    31 augusti, 2011 vid 15:16

Vet inte riktigt vad lättvind för dig är, men jag kör själv formula som många andra här på steffo! Kanonkul typ av surfing som ger en mycket mer tid på vattnet än andra brädor. Men allt beror på hur pass duktig du är på att segla! Så jag vågar inte riktigt rekommendera det pga av det… Mycket krux med trim av segel, krångligare riggning av segel och framför allt större och mycket mer ömtåliga grejor.

• rascor

Medlem
    31 augusti, 2011 vid 15:35

Lättvind för mig är runt 3m/s. Mycket tid på vattnet låter riktigt bra men jag är inte så bra på att segla ännu så formula får nog bli ett senare projekt 🙂

• jr555se

Medlem
    31 augusti, 2011 vid 16:07

har du seglat ett tag och kan ta dig dit du vill så känns inte centerbord som något du ska hänga upp ditt val på.
    planar du i stroppar?
    behåll din gamla trotjänare till att glida runt med och kanske en lite vassare roligare när det är planingsvindar.
    sikta på en bred bräda så planar du hyfsat tidigt. om du inte gjort, slå ett öga på nybörjarhjälpsidan(kommer inte på namnet nu) som finns högst upp i denna forumdelen

-johan

• rascor

Medlem
    31 augusti, 2011 vid 19:03

Ja men inte jätte länge men jag kommer dit jag vill. Jag planar men har inte gett mig på stropparna än 🙂 Tack för tippsen! 🙂

• bicless

Medlem
    31 augusti, 2011 vid 22:03

Om du behöver kryssa mycket är kona eller andra långa centerbordsbrädor bra alternativ (typ bic 293D). De är de bästa brädorna i icke planingsfart.

Om du har rätt fria ytor där du brukar segla och inte behöver ta dig ur en vik eller liknande kan du få visssa fördelar med bredare brädor eller brädor utan centernbord. Exempelvis blir det mer actionfylld acceleration och tidigare i planing, klart lättare och styra när du börjar styra med fötterna i stropparna. Majoriteten av seglarna föredrar nog denna modell när man lärt sig grunderna.

• pgvirtual

Medlem
    1 september, 2011 vid 06:59

Visst känns det häftigt med korta centerbordslösa brädor, och de är kul när det blåset tillräckligt för planing (för en ”nybörjare” betyder det 7-8 m/s). Om du skall ha kul i lättare vindar så är det en längre planka med centerbord som gäller.

Kona One är en möjlighet, en annan kunde vara Starboard Phantom 320. Enligt vad jag har sett så är Bic 293 i kortaste laget för att fungera bra i lättvind. Även om dessa nya långa brädor liknar de gamla 80-talsbrädorna så har de defacto mera gemensamt (i planingsvindar) med korta freeridebrädor än med sina kusiner från 80-talet.

Som jag ser det är skillnaden i fart i planingsvind mellan en kort freeride och en Kona/Phantom kanske 1 knop (om jag kör 25 knop med Kona så kan jag kanske komma upp i 26 knop med en fartorienterad freeride). Skillnaden är inte större än så. Skillnaden i känsla finns naturligtvis där, en större och längre bräda känns tyngre på foten (när de är i stropparna), men också stabilare i vindvågor (chop). Man kan helt enkelt hålla gasfoten nertryckt längre när det börjar kännas tufft.

Både kort bräda och lång bräda kan funka för dig. Var ärlig mot dig själv i synnerhet visavi var du kommer att surfa, och hur ofta det faktiskt blåser planingsvindar. Ingenting ersätter TOW (Time On Water)!

• rascor

Medlem
    1 september, 2011 vid 21:14

Tackar så mycket för svaren och hjälpen! Just nu lutar det åt en lite mindre bräda för planings vindar och att jag har kvar den gamla till lättare vindar 🙂

• tsurf

Medlem
    2 september, 2011 vid 10:03

Tycker att du ska behålla den gamla brädan när det inte blåser så mycket. Kolla in Starboard Futura 122l el 133l snabb bräda som du kan ha när det börjar blåsa lite mer. Brädan kräver lite mer av dig men då har du en bra bräda att jobba upp din teknik med.

• rascor

Medlem
    3 september, 2011 vid 08:57

Starboarden såg intessant ut! Är det någon som har en sådan (eller någon liknande) över så hojta till! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA