Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa Nytt Bräda/Segel

• Knatte

Gäst
    11 juni, 2009 vid 18:02
    Kattlah;552603 wrote:
    Taget Från sailofts hemsida:
    Completely re-worked- better than ever

We started fresh with the TRACTION and built in more power. It features better planning and more gust control all in one trimm setting. All this with an even larger wind range

Kanske man ska satsa på en 09 ändå 😉

Nytt/nyaste årsmodellen är ju alltid att föredra om pengarna finnes.. Men tror inte skillnaden är speciellt stor i praktiken:wink:
    Men vissa årsmodeller kan ju göra stora framsteg och det kanske är ett sådant mellan 08 till 09..:grin:

• svenne

Medlem
    11 juni, 2009 vid 18:16

Jag har inte provat årets modell, men Traction är ett sjujävla bra segel.

• vindsokaren

Medlem
    11 juni, 2009 vid 20:27
    Svenne;552619 wrote:
    Jag har inte provat årets modell, men Traction är ett sjujävla bra segel.

Fick testa AHD fast forward 145 och traction 8.5 på Öland och tyckte att det var en bra kombo.Normalt kör jag inte så stora grejor.Men planing tidigt och hålla seglet länge kunde man göra iallafall.Seglet tar verkligen upp vind lätt.

• bicless

Medlem
    15 juni, 2009 vid 22:36

2009 Traction har bredare vindregister är 2008:an. Priset man får betala för detta är krångligare rigging på grund av mer spänning i masten. Cambers måste knäppas på och man drar sjuhelvetes massa nedhal. 2008:an bättre om man är ovan vid cambersegel, bara trycka i masten och köra. Riggas snabbt och enkelt, i stort sätt lika enkelt som nocam.
    Jag tycker vindregistret i 2008:an räcker rätt långt. Kört 8,5 upp till 11m/s och det funkar faktist hyfsat med kort fena.

• stefanlindmark

Medlem
    16 juni, 2009 vid 07:35

Körde Traction 7.5 2008 i söndags och delar med mig av erfarenheten.

När jag kom en bit ut på Trälhavet i riktiga vinden tänkte jag nej, vilken missbedömning med för stort segel, nu måste jag in och rigga ner, för det blåste på rejält. Men jag körde på en stund ändå och när seglet kändes helt hanterbart så fortsatte jag med 7.5 resten av dagen.

Resultat: 6 timmar adrenalinstinn körning — hur kul som helst. Visst var det tidvis överriggat, men ändå förutsägbart och stabilt.

Jag började själv surfa förra sommaren så jag skulle inte kalla Traction för något “svårt” segel. Håller med bicless att 2008 är väldigt lättriggat och inte kräver extra handgrepp jmf med no-cam. Stoppa in masten framför cambers och dra nedhal — klart.

• dr-masse

Medlem
    16 juni, 2009 vid 08:14

Överhuvudtaget tror i alla fall jag att dessa mer “dragorienterade” segel som dykt upp på senare år i lite mindre storleklar är en riktigt, riktigt bra idé för en massa vindsurfare i ett land som Sverige. Prestandan är fullt tillräcklig, och du behöver inte investera i en värsting-mast för att kunna få plana iväg tidigt och få bra fart på grejorna.

Faktum är att jag tycker mig se många seglare som kör med nästan onödigt avancerade grejor. Du behöver inte ha en räjsrigg för att kunna segla fort och få ut mycket av din segling, jag skulle nästan hävda tvärtom. Det hämmar snarare utvecklingen och gör att många sköna dagar missas eftersom det ofta är riggar som är gjorda för att prestera som bäst i den övre delen av sitt tänkta vindregister.

Jag är själv förvånad över att inte fler freeriders satsar på segel som NP V8 Helium, Sailloft Traction, Severne Glide, Gaastra Plasma och liknande för att sedan byta ner till en smidigare/snabbare rigg när det blåser mer än 9-10 sekundmeter.

Här kan jag nästan känna att vindsurfindustrin faktiskt har levererat något som många borde vilja ha (och som varit efterlyst), men som inte säljs eftersom de inte upplevs som tillräckligt “räjsiga” eller “snabba”. Det är nästan så att jag är rätt (helt) säker på att det finns klart fler NP RS Racing Evo II på svenska vatten än V8 Helium…

• roding

Medlem
    16 juni, 2009 vid 09:25

Jag började ju själv surfa förra året och hade jag haft utrymmet till det så hade jag lätt köpt ett lite större segel, som det är nu så får ja inte plats med en längre mast än delad 430 så därför kör jag största seglet som ett 6.3 idag.
    Om du kör på en ca145L bräda och ett 7.5 segel så kommer det funkar riktigt bra och du kommer att lära dig surfa så snabbt som man kan göra det.
    Tips är att fixa videon Beginner to Winner och boken Trictionary 2 och kolla igenom och lusläs boken så får du många svar direkt!

Lycka till!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa Nytt Bräda/Segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.