Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa nytt segel?

• Köpa nytt segel?

Publicerad av nikke på 3 juli, 2007 vid 18:57

Funderar på om jag ska köpa ett till segel till min samling. Jag har freestyle/waveseglen duke 6.9 5.9 och starboard combat (Freestyle/wave) 107 l och funderade på att köpa ett mindre segel. Vad tycker ni jag ska ha för segelstorlek och ska jag ha fortsätta med duke eller ska jag satsa på ice, voodoo (Vågsegel) eftersom de är mer förstärkta? SJälv är jag mer i funderingarna att ta ett 5.0 i samma serie som jag har sen tidigare, alltså duke. Rätta mig om jag har rätt eller fel?

nikke svarade 17 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oscar

Medlem
    4 juli, 2007 vid 11:40

Köp ett Ice 5.0….inte världens mest förstärkta segel (ungefär som duke) men otroligt skönt. Jag väger nästan 90 kg och bottendraget är det inget fel på. Vill du ha ett segel som håller längre ta ett voodoo eller annat märke med xply i hela seglet.

• dr-masse

Medlem
    4 juli, 2007 vid 12:29

Kör ju inte alls North själv, men i storlekar från femhalv och neråt så skulle jag alltid välja vågsegel. Ice ser fina ut, och påminner nog rätt mycket om Duke.

• Oregistrerad

Gäst
    4 juli, 2007 vid 13:05

Ice är ju förstärkt med xply i hela toppen av seglet jämfört med Duke som är mest monofilm 😉

• oaxen

Medlem
    4 juli, 2007 vid 14:06

Kan varmt rekommendera VooDoo!

Högsta prestanda parat med mjuk komfortsegling i byarna tack vare PVC-fönstret.

Bra tester i olika surftidningar.

• mag

Medlem
    4 juli, 2007 vid 14:52

Voodo 07(?) som jag körde lite i vintras hade bra drag och lätt att hantera. Men jämfört med vissa andra segel kan man tycka att det har en svampig känsla. Jag gillar softa segel så det var ok för mig. Det är PVC rutan som gör det lite soft. Men ett skönt segel OCH hållbart som tusan.

Köp 5,0. I Tyskland har de rätt bra rea på förra årets North, köp tyska SURF.
    /Magnus

• nikke

Medlem
    8 juli, 2007 vid 11:57

@Mag 394546 wrote:

Voodo 07(?) som jag körde lite i vintras hade bra drag och lätt att hantera. Men jämfört med vissa andra segel kan man tycka att det har en svampig känsla. Jag gillar softa segel så det var ok för mig. Det är PVC rutan som gör det lite soft. Men ett skönt segel OCH hållbart som tusan.

Köp 5,0. I Tyskland har de rätt bra rea på förra årets North, köp tyska SURF.
    /Magnus

Tack för alla tips och råd, man kan lita på er! Det bli förmodligen ice, ska kolla upp storlekarna nu bara. Enligt min mast, 430, kan jag bara ha 5.3 om jag tar ice eller wodoo. Annars måste jag köpa en ny. På duke däremot funkar det med 5.0 med min mast. Jag hade själv tänkt på att ta en 5.0 Vilken sttorlek tycker ni man ska ha till 6.9 5.9, 5.3 eller 5.0?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa nytt segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.