Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Köpa prylar…nybörjare
-
Köpa prylar…nybörjare
Publicerad av nille85 på 12 maj, 2010 vid 19:17tja, lägger in det på köp&sälj också, men är några funderingar inblandade så det hamnar här.
Kursens sista dag blev inte idag heller då vinden dog, men ska börja söka rätt på lite utrustning nu i alla fall. Kommer att köpa ny våtdräkt då det känns fräschast, resten blir begagnat till att börja med i alla fall.
Kan börja med att säga att jag är typ 175 cm och 65 kg och behöver en bräda, en sele och en kite. Bräda behöver alltså inte vara så stor och selen bör nog vara small då jag inte har något gigantiskt midjemått (nånstans mellan 70-75 cm) så om någon har begagnat av dessa som de vill bli av med får ni gärna pm:a.
Kiten är ju det viktigaste som jag har förstått och där är jag lite osäker, tänkte börja med en kite (får se om det blir en till så småningom) som jag gärna kan köra från typ 6 m/s, är det 9, 10 eller 11 m2 jag ska sikta på? Vad kör ni som väger typ 65? Hade tänkt mig en kite från 08 för inte allt för många tusen då jag satt en total budget på 10 000. Pm:a om ni vill sälja något som passar en nybörjare 😉
Kollar förstås även på köp&sälj också, men då jag fortfarande inte är helt säker på rätt storlek vågar jag inte riktigt slå till. Dessutom hoppas jag få napp på någon som har en begagnad kite, men inte orkar lägga ut den till försäljning 🙂
skejtar_henke svarade 14 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
skit också.
jag har ju en nästan ny våtdräkt för 1200 pickadoller.
Mystic 5/3 i kalas-skick. -
Är själv nybörjare och köpte ett komplett kit (kite, bräda och sele) för 12 lök förra sommaren. Instruktörerna som instruerade mig förra sommaren rekommenderade mig att köpa en 12:a då jag väger 73 kg och är 182cm lång. Men jag tror inte 65 och 73 är så stor skillnad när det gäller kites utan det handlar nog mer om att man ska kunna kitesurfa i lite svagare vindar. Så kör på en 12:a! 🙂
-
Hej!
Din instruktör kan säkert hjälpa dig med vilken bräda och kite som passar dig bäst
Var inte rädd för att fråga!
Oftas får ju rabatt med när man handlar genom dom, där man gått sin kurs. Även på begagnat!
Lycka till! -
ska du börja med en kite nu ska du satsa på en 10 eller 11 bow-kite. Eller säg så här, undvik c-kites och högpresterande kites.
Brett vindregister ska den ha som gör att du kan vara ute från 6 ms vindar och upp till ja kanske 11 ms.Vill inte pimpa märken men Slingshot REVen jag hade var fantastisk. tror den nya modellen kallas octane.
För stafett pinnen vidare….. -
jag säger såhär: köp inte en 12a… Jag väger 67 och det krävs in mycket vind för att jag ska bli överriggad(lite olika definitioner på det) och jag tycker du ska satsa på 9-10 så du slipper köra med putande röv och utsträckta armar när det blåser lite bättre. Sen tycker jag att du har lite fel Piotre. C-kites är inte så nybörjarfientliga som du får dem att framstå som 🙂
-
-
jakobb;611405 wrote:jag säger såhär: köp inte en 12a… Jag väger 67 och det krävs in mycket vind för att jag ska bli överriggad(lite olika definitioner på det) och jag tycker du ska satsa på 9-10 så du slipper köra med putande röv och utsträckta armar när det blåser lite bättre. Sen tycker jag att du har lite fel Piotre. C-kites är inte så nybörjarfientliga som du får dem att framstå som 🙂
det är inte nybörjarfientligheten. även om c-kites idag är supah dupah menar jag ändå för att han ska få mycket tid på vattnet bör ha en kite för ”många vindar”. Du vet själv hur ofta det blåser på gränsen 6-7ms och andra dagar motsatsen. Någonting där emellan bör man leta efter ju.. en 10-11 m2.
-
JagkallasPiotrellerPete;611410 wrote:det är inte nybörjarfientligheten. även om c-kites idag är supah dupah menar jag ändå för att han ska få mycket tid på vattnet bör ha en kite för ”många vindar”. Du vet själv hur ofta det blåser på gränsen 6-7ms och andra dagar motsatsen. Någonting där emellan bör man leta efter ju.. en 10-11 m2.
mm men jag tror att en 9a hade varit perfekt
-
beror mkt på vilken kite du skaffar, det är inte så enkelt som att en 9a drar lika mkt som en annan 9a. av dom kites jag säljer så är det klart skillnad på Caution mayhem9 (absolut ingen bra drake för nybörjare) och zombie9. mayhemen måste börja sinas medans zombien bara drar. Går man sen in på en foil 10a så är vi inne i en helt annan värld av hur tidigt det går att köra med drag. Sen behöver man ju inte få aparmar om inte kiten har en tramsigt lång depowerlina.
Jag säger kör på en 11-12 av ett vettigt märke (alla är riktigt bra och har bara lite egna lösningar och känsla, det är därför alla tycker det egna märket är bäst).
Jag är ganska säker på att om du skaffar en 9a kommer du ett antal dagar i sommar förbanna att du inte köpte en lite större kite när vinden precis kommer upp till dom 6m/s och du har lite för dålig kraft för att kunna köra. Det är lättare att vara lite överriggad än underriggad, spec i början då underriggad kräver massvis av teknik medans överriggad är bara å kanta även om det är lite läskigt de första gångerna.
Skaffa inte heller en för liten bräda, tycker inte du ska gå under 130 (eller absolut inte under 128) och en bredd på sisådär 39 ungefär. Samma gäller här, det är sjukt surt att inte kunna köra bara för att man har en lite för liten bräda. Du kommer klara lite mer vind med en mindre bräda men de gångerna det händer kommer du ändå tycka det är skitläskigt för att kiten drar rätt rejält även när du står eller går med kiten uppe.
-
pjoter;611431 wrote:Jag säger kör på en 11-12 av ett vettigt märke (alla är riktigt bra och har bara lite egna lösningar och känsla, det är därför alla tycker det egna märket är bäst).
+1 på det.
på en 12:a kommer du förmodligen att ha fler dagar på vattnet än på en 9:a.
Jag kör till 90 % min största kite, en superduperfarlig c-kite.
hugger i luften av blotta närvaron av en nybörjare… :O)
skämt åsido, nyare c-kites är fantastiska men med tanke på att alla kurser kör bow/hybrid så är det nog lämpligare
att börja med en sådan. -
Fan vad fint med alla svar 😀 tack så mycket. Då bestämmer jag att jag siktar på en 11a tror jag, så kan jag kanske köpa en 7-8 senare om jag känner att jag fastnar för kitesurfing och bara måste köra i hårdare vindar :tongue:
…glömde skriva att jag bor i Lund, men nu har jag lagt till det i min profil 😉
-
Jag har ungefär dina mått, och köpte en 12 till att börja med. I efterhand tror jag nästan att detta vad det bästa o börja med. Köpte också en sittsele vilket jag nu i efterhand tycker är lite överflödigt eftersom man tröttnar på den så fort man lärt sig stå på brädan typ. Kan hända att det är lite smidigare med sittsele i början, men jag skulle satsa på midjesele direkt!
-
Hej,
kul att du tar ditt andra steg och ska køpa prylar!
Kan tipsa dig om vad jag kommer sælja av, då jag ska køra på annat i framtiden – alternativ kunna erbjuda finfina nya prylar 😉– 1st Cabrinha Switchblade (3e generationen, 2008 modell, ej ”IDS”), 10kvm. Observera att den har en større krigsskada från i somras. En L-lagning rætt øver tyget som ær fixat på Surfers. Flyger finfint trotsallt, men ær sjælv lite allergisk att køpa lagade kites, då man kan tro att den blivit misshandlad … Så ær iaf icke fallet hær, utan sånt som sker ibland.
Det positiva før dig, ær att det blir billigare 😉
Kiten ær dock anvænd flitigt och linorna ær slitna, bytas ut till næsta sæsong skulle jag rekommendera.– 1st Prolimit Kite Waist Pro (køpt førra sæsongen), strl S
http://www.surfshopen.se/product_info.php?products_id=1098– Eventuellt en Nobile 666 129×40
Hør av dig med ett PM om det kænns spænnande.
-
65 kg och en 12m drake, stort tänker jag, framförallt om du ska hålla till i de blåsigare delarna av vårt avlånga land.
Jag väger 80+/-2kg och körde min första säsong (2008) Slingshot Rev 11 m och Best Waroo 7, körde nästan 7an oftare än 11an. Då ska även tilläggas att jag mest körde Torö, Schweizerbadet (Sthlm) samt Rullsand (Gävle), alltså inte de blåsigaste spotsen direkt.
Ifjol gick jag upp till 12 och 9 m Flexifoil Neutron och fick tretton dagar med 12an och fjorton med 9an. Varav femton var Torö/Schweizer/Rullsand och de övriga Båstad/Öland mitt/Varberg.
Till i år har jag därför enbart en Slingshot RPM 10 m, en 14 hade suttit fint de tunna dagarna men jag tror jag kommer klara mig fint.
Så vart ska du hålla till nille85 tycker jag är en oerhört väsentlig fråga?
-
Blir väl Habo ljung eller Lundåkra beroende på vinden eftersom jag bor i Lund. Habo ljung är ju absolut smidigast, vet iofs inte hur hårt det oftast blåser, vad jag räknar med är väl typ 6-11 m/s nånstans. Är lite i valet och kvalet alltså, då jag inte har den blekaste aning om hur en typ 11a skulle kännas i 10-11 m/s och vore ju surt att stå där med för stor kite….lika illa som att inte kunna köra om det blåser 6-7 m/s.:confused2:
Logga in för att svara.