Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa prylar…nybörjare

• pjoter

Medlem
    14 maj, 2010 vid 10:35

när du börjar köra ska du inte ge dig ut i vindar över 10m/s. 10m/s = 36km/h. Alltså, händer något så du släpas efter kiten i enbart vindens hastighet så kommer du åka mot föremål snabbare än en laglig moped. Blir det sen nåt fel så du loopar kiten kommer det gå ännu fortare. Så vänta med dom vindarna tills du har lite koll på grejerna.

Bättre att skaffa nåt som funkar i lite lägre vind och sen utöka med en mindre kite när du är fast och har koll på grejerna.

Nästa fråga är ju också hur ofta du kommer ha tid att köra. no offence lima-ko men 27 dagar på ett år är mindre än vad jag som nybliven farsa siktar på iår. När jag började hade jag enbart och C-kite 13kvm som funkade i 6-9m/s och jag fick iaf ut dubbla dom där dagarna utan problem trots att jag började i maj och hade problem med knasig rygg å grejer. I snitt kan man här nere köra minst 2dgr/v året runt om man är singel å kan flexa på jobbet.

• lima-ko

Medlem
    14 maj, 2010 vid 10:46

Nu ska jag inte säga för mycket men både Habo Ljung och Lundåkra är väl bland de blåsigare spoten i Svärjä, eller är det mer att det blåser ofta men inte så mycket?
    Om ni som kör Habo och Lundåkra mycket bara fick ha en storlek kite, vilken skulle det vara?

De flesta moderna kites har ett vindregister på minst 10 knop (ca 5 m/s) oavsett fabrikat och modell, även C-kites. Ta t.ex. Naish Torch, den deepowrar ju bättre än många SLE-kites. Nu säger jag inte att du ska köpa en C-kite men jag skulle personligen hellre köra en 2010 C-kite än en 2007 SLE-kite.

Där jag instruerade i Australien (St. Kilda) hade vi väldigt många 15-20 knops (7,7-10,3 m/s) dagar. Till de som vägde runt 80 kg och skulle ha en storlek kite sålde vi väldigt många Naish Cult 12 och Slingshot Octane 11. Till de som vägde närmare 70 eller mindre var det däremot mer Cult 10,5 eller Octance 9 istället.

Blåste det 15-20 knop körde jag min Neutron 12a som jag kunde hålla upp till 25 men bytte ofta redan vid 20 till 9an som jag kunde hålla upp till 35.
    Hade jag som nu, bara haft min RPM 10a, hade jag nog kanske inte kommit igång förrän vid 17-18 knop men hade kunnat kört komfortabelt, utan att byta kite, upp till en bit över 30.

• nille85

Medlem
    14 maj, 2010 vid 10:55

Jag har ganska bra möjlighet att flexa lite med jobbet och kommer nog köra från typ våren då det är isfritt och plus i luften så jag inte fryser ihjäl (säg mars/apr?) till åtminstone oktober/november, annars är man väl en mes? :smirk:

Under semestern (slutet av juni hela juli) blir det inte mycket då jag åker runt och hälsar på släkt osv i Norrland, men då blåser det minst ändå om jag förstått allt rätt. Sen är jag ju inte säker att jag blir helt hooked…även om risken känns överhängande :tongue:

• lima-ko

Medlem
    14 maj, 2010 vid 10:56

27 dagar var förra sommaren, juni-september (de enda isfria månaderna) i Sthlm pjoter =). Och då körde jag i stort sett alla dagar det var nog med vind.
    Jag förstår att ni får många fler dagar nere i södern.

• nille85

Medlem
    21 maj, 2010 vid 08:37

Tack alla för era tips/hjälp och erbjudanden!

Nu har jag fått tag på alla prylar jag behöver, så dags att köra igång på allvar :cool2:

• lima-ko

Medlem
    21 maj, 2010 vid 08:48

Av ren nyfikenhet, vad blev det för kitt?

• nille85

Medlem
    21 maj, 2010 vid 09:21

en Nobile nhp 10m2 kite, en bräda på typ 130×40, mystic crossfire våtdräkt och mystic warrior 2 sele. Allt utom brädan är helt oanvänt och det landade på 11000 om jag inte räknade fel :smirk:

Hoppas grejjerna funkar bra nu bara

• skotten

Medlem
    21 maj, 2010 vid 09:44

excellend decision on the mstic stuff, and may I say… nice ass haha : ) heaps of fun hanging with you guys for the evening : )

• lima-ko

Medlem
    21 maj, 2010 vid 09:49

11lök för det låter riktigt prisvärt. Grymmaste dräkten och en finfin sele.
    Och, there’s no time like 10-time, the new 9-time =).

• nille85

Medlem
    21 maj, 2010 vid 10:19

Haha skotten, ja det var trevligt och som sagt får hoppas jag blir nöjd med prylarna. Blir mer hängande på stranden framöver misstänker jag 🙂

• skejtar_henke

Medlem
    21 maj, 2010 vid 10:34

Håller med om att som nyböjare bör du ta det lungt när det blåser mycket. När man är ny klarar man inte hålla daken i hårdare vinder. Men en 11 -13 nån stan är väl en väldigt bra ide. Beror lite på märke och typ av drake. Men om du köper en realtivt ny drake så är det svårt att gå så fel.

Sen kan tycker jag personligen att man kan tänka efter vad man prioriterar. Om man är en kille som gillar lite mer hardcore känsla eller om man bar vill ut och glida. Finns olika drakar för det. Du är lär dig rätt fort och då vill du ha en kite med rätt käsla. Inte så att det ena är bättre än det andra. Bara olika.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa prylar…nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.