Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Köpa större segel funderingar
-
Köpa större segel funderingar
Publicerad av anonym-anvandare på 18 mars, 2003 vid 23:26Howdy surf addicts,
Jag har en Fanatic X-Ray bräda på 150 liter
Mitt största segel är på 6,7 och funderar på att köpa ett större.
Till brädan rekommenderas segel 6,0-9,0.
Går det att hantera ett segel på 9,0? Jag är 1,83 lång och 90 tung.
Är det roligt att segla med?
Är det för stort glapp mellan 6,7 och 9,0?
Det kanske är bättre att satsa på 8,0 för då slipper jag köpa en bom till?Många funderingar som någon kanske orkar svara på?
/Johan
anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Hej!
Tycker att du ska satsa på en 9,0:a!
Det är inte så stor skillnad på en 8,0:a och en 6,7:a. Du får mycket mer värdefull tid med en 9,0:a
Det är ju inte någon freestyle du har så jag hade kört på en 9,0:aLycka till!!
-
Hej,
I have a Fanatic X-Ray 170, and the sails I use are a 7.0 and a 9.0. There is absolutely no problem because of the relatively big gap between the two sails. I have nevertheless to point out that these two sails are camber sails, which means that I can use my 7.0 very early.
Regarding the comfort of using a big sail, you will definitely prefer your 6.7 than your 9.0. But on the other hand, being able to go out windsurfing in light winds will give you a lot of satisfaction, and you will spend much more time windsurfing than before!…
Best winds
Christophe
-
Kan man få en översättning på Tyska?
Min engelska är lite knackig! -
Jag säger som de andra att sikta på det större seglet 9,0:an.
Jag själv har aldrig tidigare kört större än 6,5 förän jag i sommras köppte ett 8,0:a. Första gången när jag drog rigg kändes det lite stort, men det är en vanesak. Efter nån timme känns det som vilket segel som helst *och jag väger bara 62kg så kommer inte ens uppleva seglet tungt*
Jag är på jakt efter ett segel runt 9,5 för att ta dom riktigt lätta vindarna *kör på en bic formula*
-
Köp ingen 9.0a!
Jag tycker man passerar gränsen för vad som är kul ungefär vid 6.8.
Att stå och glida på en spegelblank yta tröttnar man kanska snabbt på. (jag har själv varit i ditt läge och sålde allt stort efter en sommar)
Bättre då att köpa en katamaran eller kite som du säkert kan ha roligare med i dessa förhållanden. Eller varför inte en landsurfer som du kan dra runt med i skogsbackar, på åsar osv – det är riktigt kul.
Kör hårt
/F -
Lite kul hur vi uppskattar olika saker.
Förra sommaren köpte jag en formula och en 8.0. Jag var så trött på att så sällan få segla.Alla varma sommardagar med sjöbris runt 5-6, ja då går man där o suktar efter mer vind. Varför inte öka sina seglingsdagar rejält?
Jag har varit ute i 2-3s/m och visst, då blir det att bara glida runt på ett spegelblankt hav. Men vad hade jag gjort istället?…legat på stranden rastlös som fan o längtat efter att få komma ut.
Formulabrädorna är ju helt sansloöst livliga o roliga jämfört med deras storlek.
Så nu vill jag ha ännu större prylar för att öka mina dagar på vattnet ännu mer.
Visst jag håller med dig, 6,5 tycker jag är gränsen för vad jag upplever som lite bökigt… finns ju inget underbarare än fullt tryck i 4,5 eller 5,5. Men vad har man för alternativ när man bor i sverige?
Föresten vad är landsurfer? *nyf*
-
Jag har en exakt likandan bräda och körde med 7,0:a. Sen skaffade jag 8,5 och vilken skillnad det blev i planingströskel. Jag tycker inte alls det är otymplig med 8,5 riktigt behaglig storlek faktiskt. Jag tycker du bör satsa på det största seglet 9,0 utan cambers.
-
9,0 utan camber???
Har aldrig förstått varför någon kan vilja köpa ett stort segel utan cambers. Det enda man får ut av det är ett mera begränsat vindregister och sämre prestanda.
Go for cambers. -
Intressant inlägg det där med 9,0 utan cambers.
Det kanske ligger nå´t i det att man inte skall köra så stora segel utan. Funderade varför N.P. har gjort sitt största diablo mindre år för år och nu är som störst 8,4. Är det för att det kanske inte funkar utan de kör med V8 runt 9kvm och uppåt istället ??Du kan väl utveckla dina funderingar.
Man hör ju så mycket neg. om camber hit och dit men det kanske är det enda rätta. Verkar ju vara svårsålda oxå.
Förstår iofs inte det i de stora storlekarna i så fall.
Logga in för att svara.