Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Köpa vågis
-
Köpa vågis
Publicerad av jonatan på 13 augusti, 2003 vid 08:28Då har det blivit dags att byta ut vågisen inför höststormarna. Vad ska man köpa? Jag hade tänkt mig en begagnad ’03:a typ: f2 maui project 8’0, starboard acid eller fanatic goya.. Eller ska man hosta upp en rejäl slant till och köpa en Starboard Evo 74? Är det någon som har erfarenheter av ovanstående brädor? Jag väger ca 78 kg och har en jp 105 som andra bräda.
anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst13 augusti, 2003 vid 08:49har du en vågis till salu?
-
Jag rekommenderar verkligen RRDs brädor som funkar för såväl normalseglaren som proffsen. Ligger lugnt i bottensväng och choppvatten. T ex WaveOne S ca 80liter från 2002, den kan du få för 7000 ny i Varberg och ca 5000 beg. En kanonbräda! De nya 2003 är flera tusen dyrare och inte så mycket bättre. 4,0-5,7 kvm funkar bra.
/Magnus -
Jag har kört EVO 74 och den Acid 70 (02/03) samt en del custombrädor. EVO:n är bra. Ett mycket bra Sverigealternativ, men givetvis också såsom helt ny rätt dyr. Jag har postat en lång recension om EVO 74 här på konfen. Både EVO:n och Acidarna har ett förhållandevis stort vindregister.
Annars verkar väl alla brädorna du föreslår bra. Att leta begagnat och inte snäva ned valet allt för mycket ger antagligen den bästa dealen. I och för sig har varje vågis en egen karaktär och det bästa är givetvis att få den karaktären att stämma med din egen och med de platser du seglar på. Är man inte så van att vågsegla är det dock svårt att veta vilken karaktär man gillar. Det beror också en del på hur man vill utvecklas.
-
RRD är väl inte så stora längre i sverige
då Anders inte är sponsrad av dem längre.
En tendens tycks ju vara att brädmärken blir stora
i ett land om det finns sponsrade seglare där. -
Jag är ju rätt grön i vågorna än så länge.. Har börjat göra frontside-försök med varierande resultat.. men tanken är ju att man ska bli bättre, så jag vill ju inte ha en bräda som jag växer ur..
-
Jag har förmodligen redan en köpare på vågisen, och jag måste ju skaffa en ny först..
Du kör väl Naish comp 8’3? hur funkar den tycker du?
-
Naush är inget idealval om du inte är duktig i vågor, de tillhör de mer krävande brädorna. RRD, AHD, Starboard tillhör de enklare. Tolka inte enklare som mindre avancerad utan lättare att segla för oss normala seglare. Köper du en av dessa så växer du inte ur dem jag garanterar! De funkar även på Hookipa om du skulle bli så duktig i framtiden.
Mina erfarenheter baserara jag på att jag seglat brädorna själv. Köp hellere en billig bräda som är lättseglad och byt sedan mot en annan om du känner det behövs.
/Magnus -
men killen gör ju duckjibes så det är nog ingen nybörjare.
Naish går åt som smör på andrahandsmarknaden iallafall.
Kanske kräver sin seglare, dock super.
Har för mig att de gjort dom mer för massan nu ändå
mot tidigare, promodels. -
JOHN_J_RAMBO
Gäst13 augusti, 2003 vid 16:17brädan är inte till mig, men det har redan löst sig på den fronten(poalrn behövde en mindre bräda tills imorgon)
Det många säger om Naishen är att den är si oså..svårseglad, nervös osv..
Nu är det så att jag inte haft en så liten bräda innan, inte från det årtalet heller..Ioförsej har jag TigaWave från 2000..Men den kan inte jämnföras med Naishen..
Jag o Naishen är ju inte bundisar än..blåser för lite..kan inte känna den på få dagar..
Det jag känner är att den är grymt lös under fötterna, svänger grymt bra,Hoppa med den käns naturligt..Planingen accar för fullt, känns väldigt trogen till va det är jag vill göra.
Känner inget negativt med den överhuvudtaget.Nu e jag ingen expert på värken vågbrädor eller avancerade bottom turns..kan inte jämföra denna med någon “lättseglad” bräda som många säger att endel är..
Själv tror jag det beror mera på seglaren när det gäller nyare brädor.Hur som hälst är jag elefant nöjd med min bräda!
-
Duckgybes är inte svårt.. mycket enklare än att rida vågor…
Hoppas det blir tillfälle att träna lite vågridning imorgon! DMI såg ju lovande ut och vindguru säger 12.6..
-
Jo, Naish är bra brädor, det var inte det jag skrev. Jag försöker säga att för en ovan vågseglare, med svenska choppiga korta långsamma vågor finns det enklare brädor att välja. I och med att den är väldigt loose så kräver den att man har koll på rigg, fottryck och tryck på mastfoten för att kunna svänga som man vill, vilket få seglare har. Men i rena fina sideshorevågor tillhör Naish en av mina favoriter. Och de har shapats snälla jämfört med de första årsmodellerna.
Hoppa och glida runt bland småvågor kan alla nya vågbrädor göra, det finns få om ens några dåliga brädor på marknaden. Men det skiljer sig en hel del på hur de ska seglas för att funka bra. Och varför göra det svårt för sig.
Imorgon kör vi järn!
/Magnus -
vet inte hur många som är sponsrade av RRD i sverige men det finns ju en hel del osponsrade som kör på det, med framgång. (Anna Jönsson, Olle Tungsurf, Per Cullin, Cissi södergren (iofs sponsrad) tror att markus boman kör rrd med (han står inte med på SP:s teamsida men han kanske kan få bra piser iallafall))
Jag lurar på en beggad twintip wave jag.
-
Så du tror inte att cissi & Anna kan få bra priser?? och för att tillägga är Anna sponsrad!
-
om du läser igen så står det att cissi är sponsrad.
anledningen till att jag itne skrev om anna var sponsrad eller inte var för att jag hittar inte hennes namn på några teamsidor. och kan itne minnas att jag har sett några dekaler i hennes segel mer än namn och nummer.
även fast jag ahr för mej att hon är det så tog jag säkrast i att skippa att skriva det. Men tycker att hon borde vara det.
hade för mej att hon körde för paradise men visste (vet) som sagt inte.träffade henne idag men glömde fråga.
-
ehhh….
…tror att markus boman kör rrd med (han står inte med på SP:s teamsida men han kanske kan få bra piser iallafall))
Han bossar juh på Surfers juh, kan väl plocka vad han vill!
Logga in för att svara.