• Köpråd!

Publicerad av ocke på 14 december, 2006 vid 22:06

Har efter många års uppehåll fallit ner i surfträsket igen. Jag har tänkt införskaffa ny utrustning och behöver köpråd inför brädval. Tanken är att surfa i vind från ca 6-7 m/sek och upp. Jag är 196cm och väger 88kg. Jag har tänkt en freeridebräda på ca 145liter. Kan man dra rigg på 145 liter? (kommer ihåg på sinkertiden i väntan på vinden…)
    Tacksam för kloka råd!!

surfjohan svarade 17 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oscar

Medlem
    15 december, 2006 vid 07:28

HUr långt hade du kommit kunskapsmässigt…10 % jippar eller 90 % jippar..vattenstart?

• ocke

Medlem
    17 december, 2006 vid 15:33

Jag sätter kanske 40% av jipparna, har aldrig varit bra på vattenstart. Önskar göra saker så enkelt som möjligt nu pga beränsad fritid. Hade inte varit fel med en bräda som man kan dra rigg på i värsta fall. Vart går gränsen volymmässigt? Jag har spanat in rrd bräda runt 135 liter, kan det vara något månne?

• swe227

Medlem
    17 december, 2006 vid 15:43

Lägg på 20 på din vikt (88+20=108) och du kan dra rigg, såklart blir det ju lättare ju mer du har under fötterna men INTE alltid roligare

• oscar

Medlem
    17 december, 2006 vid 16:08

Om du vill komma ut mkt på vattnet så blir en lite större freeride bra. Ca 70 cm bred skulle jag satsa på. Segel ca 8.0 6.5 och 5.5.

• mexi_

Medlem
    19 december, 2006 vid 07:55

Har som största bräda en RRD SX125 (125l) som är 68cm bred. Till den har jag en 8.5 m2. Kommer nog igång vid 6-7 m/s om vattnet är lugnt. Den känns fortfarande livlig och är snabb. Jag sätter iof de flesta gippar och kan vattenstarta, men det går utmärkt att drag rigg på min bräda.. Större brädor blir mer segling men mindre kul, fast det beror ju på vad du vill ha. Min erfarenhet är att när man väl får fart på sakerna så vill man ha mer och då tror jag att du ska välja en tillräckligt liten stor bräda.

• surfjohan

Medlem
    19 december, 2006 vid 08:02

Köp en stor freeride bräda på ca 130 – 145 liter, och några begagnade crossover/freestylewavesegel exempelvis neilpryde expression eller north duke eller liknande och kör på detta ett tag. När du har lärt dig tillräckligt och kommit in i hur de nya prylarna fungerar så säljer du freeriden och köper dig en freestyle alternativt en freestylewave på 100 -115 liter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.