• Publicerad av storner på 18 december, 2006 vid 11:02

Tänkte köpa lite åka fort grejer till nästa säsong. Surfprylsbudgeten är som vanligt låg så det får nog bli något begagnat. Finns dock en hel del bra begagnade brädor på marknaden just nu som t ex

Sonic 85
    Falcon 91
    F2 SX S
    Manta 59
    TB2 62 (kanske till salu)

Någon som har några rekommendationer?
    Är det någon större skillnad i toppfart mellan de större och mindre brädorna ovan?
    Finns det några speciella egenskaper som är utmärkande för respektive bräda?
    Någon bräda som är bättre/sämre för en relativ lättviktare som jag?
    Vilka segelstorlekar passar om jag väljer att köra två segel?

Detta kommer att bli min enda slalombräda. Brädan måste vara snabb och ha ett hyfsat vindregister. Riggar har jag inga så det får jag köpa utefter brädval. Jag väger mellan 75-80 kg.

//Johan

jester svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • fredrik-ygge

Medlem
    18 december, 2006 vid 11:25

Hej Johan,

Jag har som du vet en Manta 59 (04 eller 05 de är likadana tror jag) och har testat Sonic 85 (02 eller möjligen 03) lite grand. Kan bara göra en liten jämförelse mellan just dessa:

Upplever Sonic:en som något ”mindre” än Mantan. Kan inte måtten i huvudet, men den är nog något smalare. Upplever också Sonicen som lite mer hybrid mellan speed och slalom. Mantan som är bred och kort går enormt fint i chop och småvågor och behåller planingen väldigt bra. Har kört 7.0 m2 på Mantan och tycker det gick bra. Tror det känns rätt stort på Sonicen. I korthet tror jag det handlar om vilket du prioriterar: Slalom ute hos dig med 6.5 m2: Mantan, GPS speed inne i TT med 5.5 m2: Sonic.

Känns som jag lagt av för säsongen. Om du är tuffare och vill prova Mantan nästa blåst är det bara att komma och låna.

• tobhed

Medlem
    18 december, 2006 vid 11:30

Jo, jag vet att jag är partiskt på många sätt i denna tråd… Alla brädor du anger är givetvis bra – alla kommer dock att pusha för ”sitt” märke på ett eller annat sätt.

Jag tror att storleken du tittar på är helt rätt med tanke på din vikt (jag väger samma och körde f2 sx s hela säsongen som enda bräda) – det kommer att fungera utmärkt med ca 7.0 kvadrat och nedåt. Det enda jag kanske tänker på är nog att Sonicen upplevs som mindre än de övriga och har förmodligen inte samma breda register som övriga brädor. Jag har inte testat alla brädor du nämner, men gå på något beprövat och som du vet kommer att fungerar.

EDIT: Ygge hann före och vi verkar dela uppfattning om Sonicen

• jester

Medlem
    18 december, 2006 vid 12:10

Toppmässigt lär det inte skilja mycket på brädorna du listar ovan. Dom är helt enkelt mycket bra brädor allihop.

Tror du blir nöjd oavsett vad du väljer, faktiskt. Kolla istället på pris och vilka tillbehör som följer med. Var dom finns rent geografiskt spelar ju oxå roll.

Glöm inte att alla dess brädor mer eller mindre kräver fullcambrat, eller iaf fungerar bäst med den typen av segel.

Vill du utöka brädans register så är det en fördel att handla ett gäng olika fenstorlekar oxå (borde gå o köra fenor mellan 28 och 37 cm, skulle jag gissa). (såg att TBsurf sålde lite fenor på köp o sälj, btw)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.