Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Köpråd om VW-buss
-
Köpråd om VW-buss
Publicerad av anonym-anvandare på 28 februari, 2003 vid 18:21Allmänna råd sökes
Vi är ett gäng killar som ska köpa folka buss, hade tänkt oss en ganska billig 80-talare.Vad ska man se upp för, vad ska man ha och inte ha. Om man köper en 80-talare för runt tiotusen, hur långt kan man räkna med att komma då. Vid hur många mil börjar saker paja, och vad är alvarligt. Hur är folkan i jämförelse med en volo 245, är det värt det extra mecket med avseende på attbilen inte endast ska användas som surfmobil, utan också färdas runt i staden med.anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
som vanligt tipsar jag om http://www.typ2-klubben.com
dom kan det emsta och har faktiskt en lång lista med tips och att-tänka-på vid folkaköp under arkiv.lycka till med inköpet:)
-
Hej!
Jag är verkligen ingen expert vad det gäller folkabussar, men jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter.Tillsammans med två polare köpte jag en Transporter -89, 4-växlad härom hösten. Syftet med den var en vintersäsong i alperna, samt surfexkursioner efterföljande somrar. Vi lade upp tio tusen, och då hade bilen gått nästan 15 000 mil. När man köper bilar som har ett par år på nacken, är det ofta något fel på dem (stort eller litet), så därför är det bra om du känner någon bilkunnig person som kan hjälpa dig att byta delar och emcka, för att lämna in bilen på verkstad brukar bli dyrt.
Vår bil rullade bra som attan både i bergen, på autobahn, runt i europa (södra spanien, protugal, södra frankrike) och marocko. Inga som helst problem förutom att den sörplar en hel del olja. Vår bil hade gått närmre 3000 mil utan några större reparationer då den förra månaden blev snodd i frankrike. Har inte hört ett skit från den långsamma franska lurendrejeripolisen, så vår ömma hjärtevän står säkert övergiven i något skumt industrimoråde i skrivande stund.
Inga som helst problem som stadsbil (Rom, Barcelona, Lissabon, Bilbao etc). Det skulle i sådna fall vara något parkeringshus som har lågt till taket.Ska ni ut och handla bil, så kolla saker som att växlarna inte hoppar ur när man släpper upp kopplingen snabbt. Listor för typiska fel finns att hitta om du söker på nätet.
Att ta med någon bilkunnig som kan se över presumtivt bilköp kan vara en god idé. Lycka till med bilköpet – jag ångrade aldrig vårt köp, och skullle gärna ha en ny.P.S Man kan aldrig sova 6 gossar liggande (förvisso med god vilja) i en 245:a!
-
Ett tips… Gammla avdankade färdtjänstbussar! Ford transiter iof (måste det va folka?) full utr 96:or gått 15varv runt jorden men ändå helt ok eftersom dom är servade en gång i månaden typ. kostar från 20 000 och uppåt. Har själv en till moto cross åkat. svin bra…
Ha d…
-
Tjena killar !!!
Jag har läst era inlägg och jag funderar på hur drift säker en folka är??? Jag har oxå nämnligen tänkt köpa en till våren. Det är ju inge kul ett stå 70 mil hemifrån och bil hjävleln inte vill starta.
-
alexander:
den cansen är tyvär rätt stor. Som tur var finns det oftast en folkaverkstad i nästan varje lite skithåla i hela vårt avlånga land.Jag har funderat på det där med typ gamla taxibussar och sånt, hur lätta är dom att få tag på? för jag tänkte att dom väll inte kunde vara för jävla dyra och borde ju rimligtvis vara välservade.
och se så rätt jag hade -
Hej!
Har ägt två stycken 80-talare. En luftkyld -82a och en vattenkyld Syncro -92 (med 80-talskarossen och 80-talsmotorn.) Kan sammanfatta bägge bilarna med tre ord. Problem problem problem..
På den luftkylda drog motorn massor av olja. Senare fick jag läckage också. Elsystemet krånglade = osäker startmotor. Värmekamrarna gav inte heller tillräckligt med värme för en svensk vinter. Ebern lade naturligtvis också av. Visst allt detta gick att fixa men vad kostade det..
Den vattenkylda motorn som kom -84 bör man definitivt undvika. Den är konverterad från luftkylning till vattenkylning, det ser man på att det sitter en massa slangar och rör överallt. Svansmotor med kylare fram är ingen höjdare. Det fick jag erfara när en slang hoppade av och all kylvätska åkte ur systemet på 5s..
Spontana blåsta topplockspackningar (utan att motorn blitt överhettad alltså) är också mycket vanligt på den här motorn.Nu kan det låta som jag spyr galla över VW för att just jag har haft otur men det är inte otur. Kollade runt på diskussionsforum och pratade med ganska mycket kunnigt folk när problemen uppstod och det visar sig att varenda problem jag haft är helt normala för 80-talarna. Motorerna är helt enkelt undermåligt konstruerade.
Vad ska man köpa då? Tja, i ert läge skulle jag kolla på en japanare, typ Toyota Hiace. Totalt ocharmig förstås men så länge en sådan inte är allt för rostig så går de i regel som en klocka och det är ju trots allt viktigare att få surfa än att ha en cool surfbuss..
-
Jag har en Volvo 245 GLT till salu. Aut, 1985, 26900 mil och besiktigad tom sep 2003. Den går riktigt bra och kommer gå många mil till innan den skall pensioneras. Hör av er till mig på
0708-392495 eller 031-7114842
Mvh Henrik
Logga in för att svara.