Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Köpråd Slalombräda
-
Köpråd Slalombräda
Publicerad av chrillerloop på 28 mars, 2008 vid 09:57Är lite sugen på att köpa en slalombräda i det lite större formatet. Hur uppför sig de brädor som ligger på över 120 liter? Blir det någon tidig planing, fart etc. eller bör man hålla sig på mindre brädor för att ha en ”riktig” slalombräda?
Vad använder proffsen för storlek som störst på tävling?
chrillerloop svarade 17 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Vad väger du och vilka segel/storlek kommer du att använda? Det skiljer sig nog en hel del vad folk kör. Själv väger jag 75kg och har därför valt att köra isonic 101 som största bräda till 7.7 kvadrat, andra tyngre gubbar (och de som ska ha större segel) kör större brädor.
-
Det lilla jag kollat på större slalombrädor får mig att tro att det finns bra toppfart och juste kontroll men inte någon supertidig planing. Slalombrädor behöver ju lite tryck i grejorna för att det skall hända något.
Själv vill jag ha en slalom på ca 110-120 liter och 67-70 bred för segel på 7.5 och större.
Tror att en freeride tex Starboard Futura går igång tidigare om det är det man vill åt.
Kanske någon av grabbarna som har slalombrädor i större storlek kan berätta mer.
-
Skulle snarare tro att slalombrädan planar aningens tidigare då den väger mindre jämfört med en freeride i den volymklassen du kollar.
-
Jag har kört en säsong på en rejält stor slalombräda. En Exocet Warp Slalom 80 cm bred, 145 liter. Naturligtvis är brädan stor, men väl ute på vattnet märks inte det i samma utsträckning. Har kört över 30 knop med den ett par gånger, men så mycket snabbare än så lär det inte gå.
Kör man i lättvind, väger ganska mycket och kör på djupa vatten är den extra volymen guld värd. Är ju skönt att veta att man alltid kan dra rigg tex.
Denna bräda är till salu då jag kör i TT 95% av tiden, och där är inte tillräckligt djupt vatten för att köra med 50cm fena som denna bräda kräver.
-
Jag kör på naish SP 128 (76 bred, 128 liter) i lättvind med 9,0. Brallar det på lite mer så har jag kört 7,6 med bra resultat (kommer att ha 7,8 i år). Som sommarbräda och när det är lite byigt så är det perfekt.
Jag har sålt formulan till i år, då jag inte tycker att skillnaden att plana mellan formulan och min stora slalom är så stor (däremot höjdtagning och djupa slörar i lättvind är mycket bättre med formula).Tidigare hade jag en fanatic falcon 131 (tror den är 79 cm bred) och den känns mycket större än Naishen vid planing.
I hyggligt vatten så kommer man upp i dryga 30 knop på en stor bräda (har topp på 31,3 på min).
-
@joth 454459 wrote:
Tror att en freeride tex Starboard Futura går igång tidigare om det är det man vill åt.
Jag råkar ha både en iSonic 101 och en Futura 101, så jag vågar mig på en liten jämförelse (som jag i princip tror håller för större storlekar också).
Som det påpekas ovan så är den rena slalombrädan iSonic snabbare upp i planing OM MAN VET HUR MAN SKALL SEGLA DEN. Det krävs lite mer trix och fix för att få igång den när det är rktigt marginellt. Futuran är närmast idiotsäker och planar tidigt nästan hur man än seglar den.
Överlag är det dock inte superstor skillnad i tidig planing. Däremot har iS101 lite bättre ”glid” och når snabbare en högra hastighet även om vinden är ytterst marginell. Futura har också bra glid, men kräver aningens mer tryck för att helt och hållet ”släppa”.
Tutar det i rejält och blir choppigt så har i alla fall jag BETYDLIGT enklare att hantera Futuran. Med Futuran kan man bränna runt i chop med pangdrag i 4.0, brädan går fortfarande rätt stabilt (med originalfenan). Med iS101, i alla fall med min låga slalomkompetent och (små ballar) börj det bli lite väl spännande redan med fulltryck i t ex 6.0 (och tillhörande chop) i alla fall på slör.
Så i både hård och lättvind är Futura mer lättseglad, men lite långsammare. OM man säter på en ren slalomfena på Futuran minskar nog skillnaden ytterligare. Däremot är nog skillnaden större för duktiga slalomseglare, själv är jag nog rätt bra på att få prylarna att funka i lättvind, men har inte full koll på hårdvindsseglingen. För (andra) seglare som inte är riktigt duktiga på att hålla stora segel och stora brädor i mycket vind är min bedömning att futuran har ett avsevärt mycket större vindregister.
Skall man segla GPS seriöst så är dock iSonic det självklara valet. Inte för att det inte skulle gå att sätta bra tider med Futura utan för att det nog skulle kännas fel att köpa en ny bräda för GPS och INTE välje det snabbaste man kan.
-
@Ola H. 454467 wrote:
Jag råkar ha både en iSonic 101 och en Futura 101, så jag vågar mig på en liten jämförelse (som jag i princip tror håller för större storlekar också).
Som det påpekas ovan så är den rena slalombrädan iSonic snabbare upp i planing OM MAN VET HUR MAN SKALL SEGLA DEN. Det krävs lite mer trix och fix för att få igång den när det är rktigt marginellt. Futuran är närmast idiotsäker och planar tidigt nästan hur man än seglar den.
Överlag är det dock inte superstor skillnad i tidig planing. Däremot har iS101 lite bättre ”glid” och når snabbare en högra hastighet även om vinden är ytterst marginell. Futura har också bra glid, men kräver aningens mer tryck för att helt och hållet ”släppa”.
Tutar det i rejält och blir choppigt så har i alla fall jag BETYDLIGT enklare att hantera Futuran. Med Futuran kan man bränna runt i chop med pangdrag i 4.0, brädan går fortfarande rätt stabilt (med originalfenan). Med iS101, i alla fall med min låga slalomkompetent och (små ballar) börj det bli lite väl spännande redan med fulltryck i t ex 6.0 (och tillhörande chop) i alla fall på slör.
Så i både hård och lättvind är Futura mer lättseglad, men lite långsammare. OM man säter på en ren slalomfena på Futuran minskar nog skillnaden ytterligare. Däremot är nog skillnaden större för duktiga slalomseglare, själv är jag nog rätt bra på att få prylarna att funka i lättvind, men har inte full koll på hårdvindsseglingen. För (andra) seglare som inte är riktigt duktiga på att hålla stora segel och stora brädor i mycket vind är min bedömning att futuran har ett avsevärt mycket större vindregister.
Skall man segla GPS seriöst så är dock iSonic det självklara valet. Inte för att det inte skulle gå att sätta bra tider med Futura utan för att det nog skulle kännas fel att köpa en ny bräda för GPS och INTE välje det snabbaste man kan.
Tack för denna inputen. Kan bli bra längre fram. Kan vara så att jag kanske väljer typ en futura av just anledningen att den är enklare att lättvindssegla med och jag kommer inte att speeda utan köra slalom och freeride. Med segel på 7.5 och upp till 9.0 och 70 bred bräda så är ju inte speed så sexigt ändå…
Har en 105 litare som jag seglar 7.5 med idag och den är så lätt att gå igång med och lättseglad att man nog vill ha något liknande.
Men men vi får se…
-
Tack för alla råd och svar. Det låter som en bra idé för mig med en lite större slalombräda. Den skall fungera som komplement till min Fanatic Skate 110 (därav frågan om tidig planing) som jag helst kör när det är konstant tryck med upp till 7.0. Kör i mälaren så man får inte vara så kräsen med storleken…
Tjohoo!
Logga in för att svara.