Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing köpråd: väst o hjälm

• köpråd: väst o hjälm

Publicerad av sebos på 25 september, 2004 vid 13:35

Tänkte puttra ner till SP imorrn o införskaffa en styck hjälm o väst.

Vad har ni för åsikter om Gath-hjälmen? Den ser lite tom ut i pannan..
    O vilken väst rekommenderas? Kör sittsele.

nordgren svarade 20 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • tdk

Medlem
    25 september, 2004 vid 15:02

Västen kan jag inte uttala mig om.. Men köpte en Gath hjälm nyligen.. Är jäkligt nöjd med den!! Känns knappt att man har den på sig! Om du söker, så finns det en tråd om hjälmar… wink.gif

• callekuling

Medlem
    25 september, 2004 vid 15:05

Nr. 1: SP har inte öppet imorrn.
    Nr. 2: Har bara positivt att säja om Gath hjälmen, det negativa kanske skulle vara prsiet. Tänk på att en huva skall få plats under nu när det snart börjar bli kallt, så att du väljer storlek lite efter det.
    Kör själv med Neilprydes huva+väst i ett, bara positivt att säga här med. Brukar ibland komplettera med ett par neopren shorts när jag känner mig frusen. wink.gif

/Calle

• sebos

Medlem
    25 september, 2004 vid 16:13

Svar till:

Nr. 1: SP har inte öppet imorrn.

[/ QUOTE ]

crazy.gif Tur att nån har lite kvar i skallen, får skylla på en hård kväll igår.. smirk.gif

Lessen att jag inte tydliggjorde det bättre men det är en flytväst ja ska ha, finns ju tre olika på SP o känns dom lika bra när ja testar dom kan det ju vara bra att veta hur de känns efter lite användande..

• wiseguy

Medlem
    25 september, 2004 vid 16:29

Vad ska du med flytväst till? man flyter ju hyffsat med dräkten och slås man medvetslös så hjälper bara en räddningsväst, om du har tur!

• herodude

Medlem
    25 september, 2004 vid 17:05

mm gathhjälmen är hjälmen av alla hjälmar den är grymm, å håller med föregående talare om flytvästen, provat att surfa med flyväst någon gång??? jag tycker iaf det är stooor skillnad å bara jobbigt å ivägen vid tex vattenstart…

• nordgren

Medlem
    25 september, 2004 vid 19:05

Jag kör med en 3000 väst. Sitter kanon bra och är ju en hjälp i vattenstarten. Sen är det ju inte bara om man blir medvetslös som man har flytväst som någon tycks mena utan om man skulle få kramp eller något annat skulle hända. (tex stuka foten långt ut så kan det ju vara skönt att veta att man flyter iaf)

Hjälm så fungerar nog gath grymt, själv kör jag på en skatehjälm, fungerar kanon. Sen att de är billiga (250-300) är ju inte fel. Se till att inte köpa en med skum som suger upp vatten, jag har en med innerskum som är ungefär som EVA material. Alltså något liknande det som moderna fotpads eller hela decket på nybörjarbrädor är gjorda av, fast lite mjukare…. bra beskrivning va? wink.gif

• sebos

Medlem
    26 september, 2004 vid 14:20

Jo, ja tycker lite som nordgren att det kan kännas tryggare med en väst om man skadar sej.. Är rätt färsk också, så så där värst mkt rörelser blir det ju inte än..

• anonym-anvandare

Medlem
    26 september, 2004 vid 18:29

Japp, jag, som är rätt ny, har oxå både flytväst och, numera, även hjälm inför höststormarna. Hjälmen är en skatehjälm och verkar funka kanon, märker inte att jag har den. När jag väl köpt flytväst så ångrade jag att jag inte köpte den tidigare, kanon för självförtroendet.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2004 vid 06:25

det är ju inte alla som är så pass ”korkade” att de flyter utan väst! smile.gif

tycker själv att väst är skönt vid vattenstarter (och att stoppa händerna i när det är kallt på land)

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2004 vid 07:46

Om man svimmar av så minskar ju iaf inte odsen för att klara sig om man har flytväst och hjälm.. Har testat lite att bara lägga mig livlös.. de funkar rätt bra.. Gath hjämen flyter oxå och lyter upp huvudet ur vattnet, lite ungefär som en räddningsväst

• jeppepeppe

Medlem
    27 september, 2004 vid 17:43

Använder Maui Magics flytväst som finns på http://www.ontopwindsurfing.com! Kanonbra, midjeselen får plats perfekt nedanför och det är riktigt skönt med den där flythjälpen då det händer något. Bra med möjligheter att justera storleken och jag tycker att den sitter bra på plats både när man har våtdräkt och när man bara kör med en rashguard!

Kanonbra väst! grin.gif

• go_catch_a_wave

Medlem
    27 september, 2004 vid 19:51

kört Gathhjälm ett tag, funkar kanon.
    Ett tips när man har hjälm är att stoppa ner dragkrokstampen i nacken, så den ligger i våtdräkten, för annars kan den snärta till hjälmen,och det låter som fan.

• nordgren

Medlem
    27 september, 2004 vid 22:41

Dragkrokstampen???
    Menar du snöret man drar igen våtisen med eller? confused.gif smirk.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing köpråd: väst o hjälm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.