Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › köpt 100L bräda lite att ta vatten över huvudet..
-
köpt 100L bräda lite att ta vatten över huvudet..
nyborjarsurfaren svarade 12 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar
-
Hinner inte läsa allt så kanske är detta sagt tidigare, men när det gäller tendensen förbräda att lov är det ett slags feltänk att korrigera detta mha att flytta fram framfoten. En av vindsurfingens mest fundamentala tekniker är att kunna balansera brädan mha seglet. Att även i relativ lättvind kunna sto rätt långt bak på brädan utan att lova är en av nycklarna till att kunna segla liten bräda effektivt. Hur gör man då? Jo, det handlar om att belasta brädan med mastoten istället för bara med sina egna fötter. Man står alltså en bit bak och liksom hänger dig lite framåt i riggen.
Om du står helt still och sjunker måste du förstås stå mitt på brädan, men så fort du har lite styrfart så är en typisk position att ha bakfoten mellan stropparna och framfoten strax framför framstropparna. I princip går det tom att stå i stropparna även om man knappt har styrfart, men det blir en lite obekväm ställning. Men när man har koll på tekniken är det väldigt effektivt att kunna segla (även i ickeplaning) med framfoten i stroppen och bakfoten mellan stropparna. Har man koll på detta kan man lära sig plana betydligt tidigare än om man envisas med att jobba uppbrädan i planing med fötterna längre fram och först när man väl nått planing går i stropparna.
En grymt bra övning för att få känsla för hur seglet styr brädan är att stå i beachstartläge med bakfoten på brädan och framfoten på botten. Du skall kunna stå så och styra brädnosen upp och ned i vind utan att behöva röra framfoten ur fläcken. Det hela kräver känsla för både för hur seglet skotas och hur det lutas framåt/bakåt och i grunden är det samma teknik man sedan använder när man guppar fram på en liten bräda strax under planing.
Som sagt har du inte gjort det lätt för dig med en så liten bräda, men det är faktiskt möjligt att plana rätt tidigt med en bräda som har motsvarande volym som din vikt.
-
Förresten skulle man kunna utveckla beachstartsövningen lite till och öva sig på att segla i “guppafart” med framfoten släpandes i vattnet (och bakfoten placerad mellan stropparna), dvs endast balansera brädan med bakfot och mastfot/rigg.
-
Strandstart övningen är riktig bra. Så började jag med sambons träning, efter att ha tränat på att bra flippa seglet. Det sitter i höfterna.
Ett tips mot lovgirig bräda är att flytta framhanden 10cm bak på bommen, då blir riggen rätare. Förvånandsvärt effektivt.
-
Ola H.;633149 wrote:Om du står helt still och sjunker måste du förstås stå mitt på brädan, men så fort du har lite styrfart så är en typisk position att ha bakfoten mellan stropparna och framfoten strax framför framstropparna. I princip går det tom att stå i stropparna även om man knappt har styrfart, men det blir en lite obekväm ställning.
Jag brukar på den minsta brädan köra med bakfoten i om jag bara väntar på en by som är på g, men samtidigt så tycker jag att det bromsar nåt enormt och brukar stänka massor från foten. Men det kanske funkar bättre att stå så med enkel-stropp baktill?
Enda anledningen till att jag gör det är att jag tycker bakfoten är tjafsig att få i, och jag inte vill dra ur den direkt när man inte riktigt lyckades komma igång. Annars gillar jag bättre att stå med framfoten i och bakfoten precis intill. -
Ola H.;633151 wrote:Förresten skulle man kunna utveckla beachstartsövningen lite till och öva sig på att segla i “guppafart” med framfoten släpandes i vattnet (och bakfoten placerad mellan stropparna), dvs endast balansera brädan med bakfot och mastfot/rigg.
Vi hade många liknande övningar i vindsurfingutbildningen på ps gymnasium och de tror jag hjälper mycket. Det går verkligen fort att öva upp sig dessutom.
-
m3lk3r;633263 wrote:Vi hade många liknande övningar i vindsurfingutbildningen på ps gymnasium och de tror jag hjälper mycket. Det går verkligen fort att öva upp sig dessutom.
På min tid när jag gick den utbildningen så fick man då inga fansy trick övningar. 😉 Då var de bara å stå på och försöka lära sej själv.. Haha dock lärde man sej mycket som jag e glad att jag kan idag … Jag tränade väldigt mycke på vattenstart.. Märks att den sitter i ryggraden som den ska… Klart bästa skolan 🙂
-
Carl R;633260 wrote:Jag brukar på den minsta brädan köra med bakfoten i om jag bara väntar på en by som är på g, men samtidigt så tycker jag att det bromsar nåt enormt och brukar stänka massor från foten. Men det kanske funkar bättre att stå så med enkel-stropp baktill?
Enda anledningen till att jag gör det är att jag tycker bakfoten är tjafsig att få i, och jag inte vill dra ur den direkt när man inte riktigt lyckades komma igång. Annars gillar jag bättre att stå med framfoten i och bakfoten precis intill.Ja, man ser rätt många som föredrar att sätta i bakfoten först. Men om du ursäktar min franska så avslöjar du egentligen själv varför du gör det: för att du tycker den är lite svår att få i, vilket beror just på att du egentligen inte har perfekt balansen på brädan/seglet.
Framfoten i stroppen har en väldigt viktig funktion för att hålla brädan “still” så den inte vinglar i sidled vilket i sin tur är superviktigt när man skall plana tidigt och ännu viktigare när man skall hålla planingen genom vindhål. Därför är det effektivare att flytta framfoten när det inte riktigt drar i så man kan stå med båda fötterna i stropparna. Visserligen står man då i ett slags “obalanserat” läge med fötterna tätt ihop och framfoten “fast”. Mao: Varning för kastfall om det rycker till i seglet. Men hela poängen är att ha så bra balans/teknik/självförtroende att man kan stå såhär och ändå klara en by.
-
I mitt fall är nog problemet att jag kör stroppen längst ut och inte kan vrida i foten och att stroppen inte riktigt håller formen. Det kanske är läge att överväga styvare stroppar?
Lite samma problem med formulan när man flyttar ut stropparna längst ut.Men som sagt, jag föredrar när det är mindre stökigt att peta i bakfoten sist och ev köra med bakfoten intill framfoten ett tag.
-
Ja, racingprylar är lurigare och där är jag ingen expert. Men jag brukar personligen köra samma stil som på vågbrädorna och sätta in framfoten tidigt. Men sedan tenderar det ju att gå så ohemult fort efter bara någon sekund att det kan bli rent läskigt att flytta bakfoten. Så för mig är helt enkelt tricket på slalom/speed-brädor att vara sjukt snabb att sätta i bakfoten precis när själva accelerationen kommer, dvs exakt samtidigt som man liksom känner fenlyftet komma.
-
nyttig läsning , bra tips inför premiären .
Man tackar 😉
Logga in för att svara.