Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Köpt begagnat
-
Köpt begagnat
Publicerad av thevoid på 2 augusti, 2007 vid 17:39Köpte en Bic Hardrock, med 3 segel, 2 st niel pryde 4,5 och 5,7 kvm tror ja. Och 3e var orginal sen ny på 7kvm om ja inte minns fel.
Fick med en sprillans extra fena, mastskydd, niel pryde mastförlängare samt tillhörande mastfot.
Diverse stroppar och extra straps.
Mast och Bom också givetvis.
Allt var i toppen skick, niel pryde seglen var i stort sett nya.Gav 1000 spänn för hela kalaset .
Vart jag blåst lr var de ett ok köp ?
Är nybörjare, vet knappt hur man riggar men de borde man kanske fatta lr ?
Tänkte dra ut i helgen och prova på om vädret tillåter. Nå tips runt skellefteå?
thevoid svarade 17 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
tvivlar på att du betalade endast 1000kr för det där, menar du 10000 så är jag med på noterna. eller va är det för årsmodell på seglen? brädan är inte något att skryta med för polarna iaf. så länge du är nöjd med grejerna är det ett bra köp.
ang. riggning etc. läs guider/faq som finns här på forumet. -
Knatte
Gäst2 augusti, 2007 vid 17:50@thevoid 402324 wrote:
Köpte en Bic Hardrock, med 3 segel, 2 st niel pryde 4,5 och 5,7 kvm tror ja. Och 3e var orginal sen ny på 7kvm om ja inte minns fel.
Fick med en sprillans extra fena, mastskydd, niel pryde mastförlängare samt tillhörande mastfot.
Diverse stroppar och extra straps.
Mast och Bom också givetvis.
Allt var i toppen skick, niel pryde seglen var i stort sett nya.Gav 1000 spänn för hela kalaset .
Vart jag blåst lr var de ett ok köp ?
Är nybörjare, vet knappt hur man riggar men de borde man kanske fatta lr ?
Tänkte dra ut i helgen och prova på om vädret tillåter. Nå tips runt skellefteå?
Priset är väl inte så mycket att säga om. Om grejerna ser ok ut, så låter 1000 pix som ok.
Men din bräda är väl inte det bästa att lära sig surfa på. Inte mitt första val som nybörjarbräda, om jag skall vara ärlig…
Men du får väl testa och se hur det funkar..
Har du läst dessa trådar??
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28891
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50813Kanske finns det något matnyttigt där??
-
Okok 🙂
Ska läsa lite och se om ja lär mej nåt, tackar för tipset 🙂
Vet ej hur gamla seglen var men dom var inte använda som jag förstod de, killen me grejerna skadade sej för ett antal år sen och sedan dess hade de bara legat. ska kolla igenom dom mer imorrn, jobbar till kl 24 inatt
-
Gamla prylar är inte värda många kronor. Det paket du har köpt är ett typexempel på prylar som ibland säljs för flera tusen på Blocket till nybörjare utan koll. 1000 spänn är dock ett mycket bra pris med tanke på att du fick med en massa småprylar som annars kostar rätt mkt pengar att komplettera med. Det finns några saker som du bör se upp med:
Bommen kommer förmodligen att gå av efter en tids användning, eftersom aluminium åldras genom oxidation även om prylarna ligger i garaget. När du är nybörjare sliter du inte så mycket på bommen, men när du börjar få lite fart på grejorna så kommer du att behöva en ny.
Kolla så att inte jointen (gummileden) är sliten/murken/sprucken. Den åldras också oavsett om den används eller ej. Ser det bra ut är det bara att köra, men är den lite småsprucken är det bättre att byta med en gång. Antagligen går det inte att få loss vare sig övre eller undre tappen efter så många år, men med lite tur är det standard-pin i toppen och bictapp i botten. Då kan du hitta nya grejor som passar. Testa ändå först att värma rejält med gasol och dra loss med en stor polygrip/skruvstäd.
Med lite tur är masten en med constant curve, eller imcs-klassad. Då kan du använda den till nyare segel.
Är du helt nybörjare så kommer du garanterat att göra fel när du riggar. Framförallt drar i princip alla för lite nedhal i början. Kolla på seglet efter ett mått som kallas Luff. Står det exempelvis Luff: 474, innebär det att du ska ställa förlängaren på aningen mer än det, förslagsvis 15cm. Sen ska du dra ner tills dess att botten på öglan i seglet eller blocket i seglet hamnar på angivet luffmått, dvs en cm ovanför max nerdraget i detta fall. Rent fysiskt motsvarar det ungefär att du drar tills du tror att seglet ska gå sönder och sen drar ytterligare 5-10cm.
Många nybörjare drar också för mycket uthal. Du ska bara sträcka upp seglet i princip och sen dra någon centimeter till kanske, men inte mer.
-
Knatte
Gäst3 augusti, 2007 vid 08:14@thevoid 402334 wrote:
Okok 🙂
Ska läsa lite och se om ja lär mej nåt, tackar för tipset 🙂
Vet ej hur gamla seglen var men dom var inte använda som jag förstod de, killen me grejerna skadade sej för ett antal år sen och sedan dess hade de bara legat. ska kolla igenom dom mer imorrn, jobbar till kl 24 inatt
Du har inga bilder på grejerna, så att vi kan berätta mer om vad du har köpt :tongue: Och komma med mer ingående tips om riggning osv….
Gärna kort på masten (etiketten på masten) På segelsäcken och riggdata där. Sedan är det ju kul med kort på segel/bräda också, för att kolla av skicket :smirk: -
Va kul, en själsfrände !
Jag köpte ju åxå en sån bräda för 2 veckor sen.
Den är tillverkad mellan 87-93 om jag minns rätt.
Jag har fått den att plana en gång 🙂
Kolla tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51530 -
Kan inte vara lätt att få sånna pråmar att plana, man ska börja med rätt utrustning från början, seglingen blir helt annorlunda. Men har man inte pengar så är det klart.. lider med er!!
-
@simpa89 402651 wrote:
Kan inte vara lätt att få sånna pråmar att plana, man ska börja med rätt utrustning från början, seglingen blir helt annorlunda. Men har man inte pengar så är det klart.. lider med er!!
Så du menar att det bara funka för eliten för 15 år sedan ?
Om jag kan surfa som dom bästa för 15 år sedan är jag nöjd …… -
@Mx-Iggesund 402664 wrote:
Om jag kan surfa som dom bästa för 15 år sedan är jag nöjd ……Nja. Hard rock är en ganska liten bräda. Jag har kvar Bic-broschyrer från den tiden men gitter inte kolla just nu, men jag vet att den är liten.
Det normala för 20 år sen är det normala nu. Man börjar på en stor bräda och allteftersom man blir bättre så byter man till allt mindre brädor. Detta eftersom den som kan hantera en liten bräda har roligare på en sån, den svänger lätt och är lätthoppad och så vidare. Nackdelen är att ju mindre den är, desto mer kräver den gör att gå igång så om man bara byter ”ner” sig hela tiden så får man till sist inte segla speciellt mycket eftersom vinden nästan aldrig räcker till planing.
Vad den som blivit riktigt ”biten” gör är därför att skaffa flera brädor, en stor sak som planar tidigt och går att segla på i svaga vindar och sen en eller flera mindre brädor för att ha kul i hårda vindar.
-
Knatte;402469 wrote:Du har inga bilder på grejerna, så att vi kan berätta mer om vad du har köpt :tongue: Och komma med mer ingående tips om riggning osv….
Gärna kort på masten (etiketten på masten) På segelsäcken och riggdata där. Sedan är det ju kul med kort på segel/bräda också, för att kolla av skicket :smirk:Ska göra de nåndag, Masten står de inget på allt jag vet är att den är 4.80 (mätte den) och är lila, hehe.
Drog fram seglen idag och riggade ett av de nyare och de var grymt fint.
Sen tog jag med de gamla seglet och stack till havet, mest eftersom jag inte ville ha sönder nå nytt redan första ggn 😛 Men de gamla seglet satt som skit på masten, den korvade sej å höll på, verkade som de var uttänjt eller nå, gick itne att sträcka kändes de som. De nyare satt däremot som en smäck 🙂
Men väl i havet gick de inge vidare, för de första for jag på de enda ställe som blåste bra ju idag och där var det stenbotten och de blåste nästan rakt mot land, och kryssa första ggn är ju bara att glömma.
Bara att glömma var även att stå på brädan och dra upp seglet, man måste vattenstarta dessa va ? Eller väga 45kg… Jag åker ju i princip allt på bräda, har typ 7 olika brädor kan de hjälpa nåt eller är detta nå helt eget ? -
@Mx-Iggesund 402664 wrote:
Om jag kan surfa som dom bästa för 15 år sedan är jag nöjd ……Det är egentligen en smaksak och fråga om pengar, klart det går att plana med en hardrock men grejen är den att kör du på en nyare bräda från början så kommer allt gå mycket lättare, förhoppningsvis. Beroende på hur mycket du väger och hur pass lättlärd du är så är det idealisk att köpa en ca 120 liters freeride bräda som du senare kan utvecklas på tills du blir kräsen och vill gå ner i volym och antagligen satsa på specifik ”gren” dvs freestyle/wave/speed/slalom/formula eller också bara hobbysurfa.
-
Mx-Iggesund;402619 wrote:Va kul, en själsfrände !
Jag köpte ju åxå en sån bräda för 2 veckor sen.
Den är tillverkad mellan 87-93 om jag minns rätt.
Jag har fått den att plana en gång 🙂
Kolla tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51530Hur startade du den ? Jag försökte dra upp seglet men då sjönk ju nästan brädan, så sen försökte jag vattenstarta men de blåste för lite, kände inget i seglet alls.
Funderar att dra på en badstrand nästa gång så kan jag iaf stå på botten med ena foten till man känner draget och då hoppa på, fast jag vet inget, har du nå tips ? -
Nu kollade jag lite. Hard Rock har, enligt 1988 års broschyr, 111 liters volym, fördelat på 62 cm bredd och 283 cm längd. En baggis att dra rigg på för mig som väger 70 kilo och har seglat sen just -88. Förmodligen väldigt långt från att vara en baggis om man är nybörjare. Dessutom väger den enligt broschyren 9,5 kilo och det är sådär 2-3 kilo mer än en modern 111-litare skulle väga och det spelar in. En kanonkula och en badboll kan ha samma volym men badbollen har nog ändå bättre flytförmåga.
Bic skryter om att den är snabb, ett halvår efter att den släppts klockades den visst för 30,94 knop över 500 meters bana och i Sotavento -87 var nån Hard Rock-seglare bara 4 knop långsammare än segraren, som hade seglat på nån prototyp. Jag tror det var -86 som Pascal Maka kom upp i 38,86 knop i Sotavento och nåt säger mig att det inte gick i 34 knop på en Hard Rock så det gick nog inte så fort på Sotavento -87. 🙂
En sak till. Sista året Hard Rock tillverkades var 1988 och på Bic från -88 och tidigare var fenboxen ingen höjdare. En plastsak som i princip satt med snäppfästen. Det fanns visserligen hål för skruvar men på de enklare modellerna satt där inga skruvar, på Hard Rock skulle jag däremot tro att det gjorde det. Jag seglade på en sten med min Bic Jazz och då ramlade hela boxen ur. Den var visserligen enkel att snäppa tillbaka men min spaning är att om man pressar hardrocken är det nog hyfsad risk att hela boxen åker ur nånstans där den inte är lika lätt att plocka upp och sätta tillbaka. Eftersom jag har provat så kan jag säga att det inte är en baggis att segla en bräda utan fena, jag måste till och med tillstå att jag inte lyckades kryssa tillbaka hem…
För övrigt har jag ett minne av Hard Rock. Sommaren 1990: Christian Olander bygger ett ”konstverk” genom att spetsa resterna av en gammal Hard Rock som gått av på 2-3 ställen med resterna av en gammal mast som också gått av lite här och var, plus lite annan surfrelaterad bråte.
-
Rasmus_W;402736 wrote:Nu kollade jag lite. Hard Rock har, enligt 1988 års broschyr, 111 liters volym, fördelat på 62 cm bredd och 283 cm längd. En baggis att dra rigg på för mig som väger 70 kilo och har seglat sen just -88. Förmodligen väldigt långt från att vara en baggis om man är nybörjare. Dessutom väger den enligt broschyren 9,5 kilo och det är sådär 2-3 kilo mer än en modern 111-litare skulle väga och det spelar in. En kanonkula och en badboll kan ha samma volym men badbollen har nog ändå bättre flytförmåga.
Bic skryter om att den är snabb, ett halvår efter att den släppts klockades den visst för 30,94 knop över 500 meters bana och i Sotavento -87 var nån Hard Rock-seglare bara 4 knop långsammare än segraren, som hade seglat på nån prototyp. Jag tror det var -86 som Pascal Maka kom upp i 38,86 knop i Sotavento och nåt säger mig att det inte gick i 34 knop på en Hard Rock så det gick nog inte så fort på Sotavento -87. 🙂
En sak till. Sista året Hard Rock tillverkades var 1988 och på Bic från -88 och tidigare var fenboxen ingen höjdare. En plastsak som i princip satt med snäppfästen. Det fanns visserligen hål för skruvar men på de enklare modellerna satt där inga skruvar, på Hard Rock skulle jag däremot tro att det gjorde det. Jag seglade på en sten med min Bic Jazz och då ramlade hela boxen ur. Den var visserligen enkel att snäppa tillbaka men min spaning är att om man pressar hardrocken är det nog hyfsad risk att hela boxen åker ur nånstans där den inte är lika lätt att plocka upp och sätta tillbaka. Eftersom jag har provat så kan jag säga att det inte är en baggis att segla en bräda utan fena, jag måste till och med tillstå att jag inte lyckades kryssa tillbaka hem…
För övrigt har jag ett minne av Hard Rock. Sommaren 1990: Christian Olander bygger ett ”konstverk” genom att spetsa resterna av en gammal Hard Rock som gått av på 2-3 ställen med resterna av en gammal mast som också gått av lite här och var, plus lite annan surfrelaterad bråte.
Min har då fastskruvad fenbox plus att jag fick med en ny i förpackning 🙂
Väger 78kg men de kanske går att slita upp riggen me lite tålamod, glömde flytvästen då jag var iväg idag så jag vart trött av allt simmande me bräda och segel så de tärde nog lite på balansen
Logga in för att svara.