Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köptankar starboard Kombat 107liter 2007

• Köptankar starboard Kombat 107liter 2007

Publicerad av perrapops på 3 januari, 2008 vid 15:05

Tjenare, nu har jag nästan till hundra procent bestämt mig för att köpa en starboard kombat 107litare, någon som har något gott/ont att säga om den?

Jag har tänkt använda den till att bränna runt mde i allt från platt till lite större sjö, gippa och så småningom om kanske få på några decimeter höga hopp:)

Någon som har en och tycker den är värd att satsa på?

Tack på förhand!

maglu svarade 16 år, 1 månad sedan 20 Medlemmar · 46 Svar
  • 46 Svar
  • dr-masse

Medlem
    3 januari, 2008 vid 15:09

De låter ju som en utmärkt fin idé. Din vikt och tänkta segelstorlekar? Eventuella andra brädor i garderoben? Framtida planer?

• perrapops

Medlem
    3 januari, 2008 vid 15:22

Min vikt är 83-84 kg, mina segelstorlekar är 5,1 6.0 6.9, ska komplettera segelinjen längre fram. men 6.9 kommer att vara största seglet.
    Just nu seglar jag på en mistral flow 276 103 liter från- 00 känner dock att jag vill ha lite mer volym än så så att gipparna sitter och och man inte behver vara livrädd att slå i skallen i flowens livsfarliga uppåtpekande spets..haha

Seglar även en fantaic ultra jag 89-liter 53 bred från 94-95, fast bara vid enstaka tillfällen när vattnet är varmare..

Framtida planer är att komplettera med en mindre nyare bräda runt 85-95 liter, men det får bli i ett senare skede.

• PGVirtual

Gäst
    3 januari, 2008 vid 16:10

Visst är Kombat 107 en bra bräda, men passar den dig?
    Det är en rätt vågorienterad stor bräda, som är tänkt för tunga killar som vill ha en rätt stor allround bräda med betoning på vågor.
    Den planar inte säskilt tidigt, den är inte särskilt snabb, den har US box. Den är 66 cm bred (9 cm mera än Flow 103?) och kommer att kännas ganska stor.

Kanske en Starboard Carve i 100-literklassen skulle vara en lämpligare bräda att bränna omkring på och träna gippar (redan 5 cm mera bredd än Flow gör under för dina gippar).

• perrapops

Medlem
    3 januari, 2008 vid 16:57

Om man skulle jämföra den med en fanatic hawk från 06, 110 liter,vilken skulle ni rekomendera?

Är det stor skillnad? Vill ändå ha en bräda med hyffsat bra fart i och inte alltför liten volym.

• the_novice

Medlem
    3 januari, 2008 vid 17:29

Jag har bara kört de mindre storlekarna av de brädorna, dvs kombat 87 och Flow 266. Tycker kombaten är en riktigt go alround bräda, svänger mycket bättre än Flown och är mycket lättare…
    Us boxen är inget problem om du inte tänkt köra stora race segel och redan har en komplett serie powerbox fenor.

(har inte kört Hawk Fanaticen, men skulle hålla mig borta från Eagle modellen)

• stoorfaen

Medlem
    3 januari, 2008 vid 18:02

“Nästan till hundra procent”…jag kan ju bara rekommendera höken men precis som The_Novice säger, passa dig för örnen. Jag tror inte det är speciellt stor skillnad mellan -06 110 och -07 108, kan vara så att -07’an går någon knop fortare…

• pure

Medlem
    3 januari, 2008 vid 18:08

Jag har stora funderingar på att köpa fanatic hawk 108 2007 eftersom den (som jag förstått det) designats om till 2007 men bibehållet designen till 2008.. detta borde ju innebära att 2006:an inte var helt perfekt men 2007 är det 🙂

Här snackar Sebastian Wenzel lite om höken:
    http://www.boardseekermag.com/equipment_reviews/equipment/fanatic_hawk_07.htm

Så det verkar vara en bra bräda.. sneglade lite på kombaten som du kollat på oxå men det lutar mer åt hawken iår..

• perrapops

Medlem
    3 januari, 2008 vid 18:20

Men hur stor är skillnaden på hawk 06 och 07 för en person som inte kört speciellt länge, kan jag bränna ifrån Stoorfaen på hans hawk 07:a om jag har rätt trimmade segel, eller är den chanslös mot hawk 07?

någon som vet vilken den största förändringen är?

• ola-h

Medlem
    3 januari, 2008 vid 18:23

Jag tror Kombat 107:an kan vara ett bra alternativ. Jag har inte kört större än 87, men väger å andra sidan 15 kilo mindre än du. Kombat brädorna kan kännas stora i vågor ibland, men på plattvatten klarar de rätt mycket vind – 5.0 kommer inte vara något problem. Iofs tror jag som flera ovan att du kommer upleva även en 97:a som enklare att både segla och gippa än din nuvarande Flow. Valet mellan 97 och 107 handlar mer om hur “rätt” det skall ännas med 6.9. 97:an kommer ta 6.9 helt ok, men det blir enklare at komma igång tidigt med 6.9:an på 107:an.

Tvärtemot PG ovan skulle jag säg att Kombatbrädorna både är snabba och planar tidigt. Däremot är t ex en Carve eller Futura mer _lättplanad_. Med det menar jag att det kräver lite mer teknik för att få en Kombat att plana rikigt tidigare (ett resultat huvudsakligen av lite kortare rockerkurva). När det gälelr fart så är den nya Starboard Futura bedömd som snabb i diverse tester, men när jag själv har kört Futura (101) Kombat med GPS har det skilt mindre än en knop, så man kan nog säga att Kombat håller rätt bra fart den med.

Överlag är Kombat rätt så prestandaorinterad, dvs den blir bättre och bättre ju mer koll man får på tekniken. Det gäller både i platvattentrim och i vågor. Det är alltså en bräda som man kan tycka är spännande även när man utvecklas som seglare. En mer freerideorienterad bräda som Futura är som sagt enklare att segla, känns lite stabilare innan man har planing och är möjligen lite snabbare, speciallt med stora segel, men den blir också lite mindre spännande att köra när det blåser. Eller rättare sagt, om man skall få Futuran att bli rikigt spännande så bör man nog vara en rätt fartinriktad seglare som kör rätt hårda och fartorienterade segel.

• pure

Medlem
    3 januari, 2008 vid 18:34

@Perrapops 436562 wrote:

Men hur stor är skillnaden på hawk 06 och 07 för en person som inte kört speciellt länge, kan jag bränna ifrån Stoorfaen på hans hawk 07:a om jag har rätt trimmade segel, eller är den chanslös mot hawk 07?

någon som vet vilken den största förändringen är?

Kan inte sånt där själv men om jag refererar till boards test av freemove brädor i januari 2007 så testade dom mellan ca 13 olika brädor och körde på en speed strip och det skillde bara 2 knop i medelhastighet mellan den sämsta och den bästa… det som skillde mest var hur det kändes att åka riktigt fort på dom brädorna stod det i testet…
    Så vad jag som amatör tror är att det ligger mer i trim, fenval och framförallt teknik när det kommer till att segla fort…

• ola-h

Medlem
    3 januari, 2008 vid 18:52

Håller med Pure (Boards). Jag seglar väldigt mycket olika utrustning hemma i Örebro där de flesta andra seglar liknande utrustning hela tiden. Men om jag seglar fortare eller långsammare än de andra seglarna där beror mest på om jag verkligen försöker segla snabbt eller ej, inte så mycket på prylarna. Det är VÄLDIGT mycket attityd i det där med snabbsegling. Givetvis fnns det betydlgit mer fartreserver att ta av om man t ex seglar en slalombräda, men om det är choppigt å dant krävs det också nästan ännu mer attityd för att utnyttja denna prestanda.

Så, hur snabbt du seglar är nog 60% teknik, 30% attityd och 10% material.

• perrapops

Medlem
    4 januari, 2008 vid 21:18

Dr Masse och Ola H. Gick på era rekomendationer får en sprillans ny starboard kombat 2007:a 107 liter på måndag förmiddag:) 🙂

Känner mig som ett barn i väntan på födelsedagen, vill klämma och känna på henne:)

Doch blir det vatten och bröd i två och en halv veckas tid!

• ola-h

Medlem
    4 januari, 2008 vid 21:24

Bara 2.5 veckor? Det är det värt.

• perrapops

Medlem
    4 januari, 2008 vid 21:30
    Ola H.;436809 wrote:
    Bara 2.5 veckor? Det är det värt.

Absolut, tur att min kvinnliga chef gav mig ett förskott på soppapengar till firmabilen så att jag kan arbeta! som jag för övrigt babblade vindsurf med en hel kväll på personalfesten, hur skulle hon kunna neka..haha

Men som sagt, första gången kartongnytt , värt varenda krona!

• pure

Medlem
    4 januari, 2008 vid 21:45

Grattis till köpet 🙂 det är snygg bräda det där…

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köptankar starboard Kombat 107liter 2007

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.