Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kör north nu byta till "softare"?

• lars_k

Medlem
    26 juni, 2008 vid 14:53

OK, inte meningen att förstöra ditt flummande. I mitt flummande menar jag att jag seglar aggresivare med ett mjukare segel. Mer kontroll och dödat drag på vågen innebär att jag kan svänga tajtare och vertikalare och träffa den där läppjävlen med högre kraft.
    En annan seglare vill kanske ha mer driv från seglet för att segla mer aggresivt.

• mag

Medlem
    26 juni, 2008 vid 16:21

Mjukare segel, dvs något mindre/lättare/mjukare bottendrag och mer vågridningsorienterade är väl North Voodo, Gaastra Manic, NP Zone, Naish Session, Simmer Icon/Xflex, Mauisails Legend och mina segel Hotsails Fire o Superfreak (supersoft!). Jag som är lättviktig tittar mest på dessa segel då jag ska byta. Men om det verkligen är detta du är ute efter vet jag inte?

/Magnus

• rrd

Medlem
    26 juni, 2008 vid 16:44

Jag seglade Simmer Onshore och efterföljaren CrossOver i många år tills jag 2006 bytte till Icon och RDM när Icon presenterades. Innan Onshore seglade jag Hot.

Jag tyckte nog att CO hade lite för mycket tryck för mig, speciellt vid sideshore o vågridning. Det märkte jag mer i efterhand när jag jämförde med Icon som blir helt neutralt, tja nästan vid vågridn. Jag planar tidigt och vill gärna kunna använda seglets kraft till 100%. Jag tycker att Icon ger bra tryck trots att det kan se lite platt ut. Jag blev väldigt nöjd med Icon och seglade dom ganska länge innan någon test kom så man kunde se vad seglet fick för omdömen, oftast testad stl 4,7 . Och det har varit mycket bra resultat, om det inte bara är max tryck man vill ha. Tom 3,8 känns otroligt bra vilket inte småsegel gjorde för i tiden åtminstone.

Jag har en känsla av att segel med större buk slår över hårt o all kraft kommer i ett ryck.

Det som är väldigt viktigt är att man verkligen lär sig rigga sina segel perfekt och det kan ta lite tid. Och såklart att man har samma modell i en linje o inte blandar, ja största är väl ok i annan modell.

Nedan 4,7 i 2008 års modell

Foto Lena, som nu har 2006orna!

Jag tycker inte att det ska skilja så mycket på riggningen, ned- o uthal om det är lite eller mycket vind på Icon.

Dessutom är det ju lite olika känsla och ljud i ett monofilmsegel och x-ply.
    X-ply känns som det håller länge!

RDM gör mycket för känslan i ett segel. En test i ngn Surftidn försökte reda ut om den rekommenderade masten var den bästa. Som jag minns det hade dom bara testat något Simmer och där var masten den bästa/bra.

På Maui för några år sedan körde tex många NP-sponsrade med RDM innan NP tagit fram nån egen RDM.

Hittar en tillverkare en riktigt bra form på ett segel så skiljer det bara marginellt mellan årsmodeller, förutom färg o grafik.

• goose

Medlem
    26 juni, 2008 vid 16:57

Efter mycket velande och långa diskussioner med Masse gick jag och köpte Simmer ICON 08 (4.1-4.7-5.3)….och jag blev så NÖJD! Seglet är oxå så snyggt i grön/gult! Har kört Simmer CO tidigare och ville ha ett segel som var mjukare i 10+ m/s. Efter ha kört 5.3 och 4.1 (har inte haft tillfälle att köra 4.7 än) så kan man konstatera att seglet har bra bottendrag (väger 75kg), känns mindre och mer manöverbart än angiven storlek och tål mycket vind. Vid tokiga förhållanden lugnar ICON ned brädan väldigt mycket. Körde 4.1 i byar på 20+ m/s för några veckor sedan, inga problem! Jag kör seglen med Simmer RDM. Det mest positiva är att hela linjen går att köra på en mast och att 4.1 känns perfekt med 400 mast, fast rek är 370.

Nu är frågan, vilket segel ska man ha runt 6.0? ICON 5.9? CO 5.7 el. 6.2? XD6.0?

• bicless

Medlem
    26 juni, 2008 vid 23:27

Vill du ha bra drag i seglen så kanske du bör titta närmare på sailloft cuve, extremt välsydda segel med mycket tryck. Svåra att slita ut då alla detalijer är i högsta kvalitet från tyskt segelloft.

Vi har fått mycket positiv feedback från de som seglar dessa, dessutom har seglen fått mycket bra testresultat i tyska surf.
    Om du vill prova inna köp kan du hyra för en billig penning, köper du drar vi av halva hyran. Maila info@surfspot.se om du är intresserad av detta.
    Mer info under http://www.surfspot.se

Mvh

Mattias

• dr-masse

Medlem
    27 juni, 2008 vid 07:43

@S66 477925 wrote:

Combat: en solid, mjuk känsla med tillräckligt med kraft för vågsegling radikalt såsom lättvinds freestyle.
    Icon: Snarlikt ovanstående men har en ngt mer direkt känsla, ngt lättare i handen och lite styvare.

Enligt mig så är Combat mjukare än Icon. Gillar när de är soft men ändå kraftfullt så de svarar i manövrar och vågridning. Inte som en påse dacron som bara fladdrar o lever jävel 😉 och inte ens har genomgående lattor…haha!
    Eller vad säger du slusken? Funkade bra i SA? Kanske skulle åka till Pozo nästan gång me hela Dacron-gänget?

Ja, här kom ju facit från en som vet (till skillnad från mig, ah!) vad han snackar om. Jag har bara kört Combat en gång, då i två-tre timmar, och det var kallt och j-igt. Men kul! Jag tyckte Combat var ett väldigt skönt segel, glömde faktiskt bort helt vad jag körde på för segel redan efter någon timme och det är i min bok ett bra betyg.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kör north nu byta till "softare"?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.