Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Köra med små segel och fenor på stora slalom brädor
-
Köra med små segel och fenor på stora slalom brädor
Publicerad av safesurfer på 2 december, 2008 vid 13:17Köra med små segel och fenor på stora slalom brädor. Vad har ni för erfarenheter? Tänkte testa ett 5,8 segel på en IS101 med en bredd på 64,5cm, tänkte testa en 28cm fena till det men jag misstänkter att det kan bli alldeles för litet, har en 34fena jag som antagligen funkar okej. Är jag ute på hal is nu?
kapten-k svarade 15 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jag provade ned till 5.5 på iS101:an med lite olika fenor. Min känsla var att den inte blev snabbare med för liten fena. Den behöver helt enkelt en hel del fendriv för att “släppa”, känns det som. Även rent kontrollmässigt tyckte jag en lite större fena var bättre. Brädan går helt enkelt bäst när man kör den rätt mycket “på fenan”, verkar det som.
Jag skulle börja med 34:an och sedan byta ned mig om det blir allt för brytigt.
-
Om du vill segla i lite hårdare vind och vill spara pengar så rekommenderar jag dig att köpa en äldre och mindre slalombräda, typ sputnik 275 eller rrd 271 om du ska segla med 5.8 och 28cm fena.. Visst går det att segla en is101 med 28 cm fena och 5.8 segel och bara ligga och halvvinda med lite gippar, men 5.8 seglat saknar det mastfotstryck du behöver på en sådan lite större bräda.. Det gör brädan långsam då du inta har tillräckligt med power och det kommer bli en stampig färd i lite choppigare vatten..
Köp en sputnik för en tusenlapp så har du garanterat roligare.. -
Okej det verkar vara en mindre bräda som gäller. Jag får spara lite till våren och hålla ögonen på begagnat marknade, och köpa ett litet speed spjut.
Måste testa iallafall men då vet jag att det troligen inte kommer gå så bra. -
Haha, ja mer prylar är ju aldrig fel…
Det finns ju alltid lillebror iS76 att bjuda på. Special price for you…fast kanske lite mer än en tusing.
-
Ja det kan vara intressant men då får det bli efter jul. Köpte en ny select so07 37cm fena, dakine cold mittens och gjorde även en avstickare till ullared så denna månads budget är förbrukad. Speed känns som en bra vintersport mindre kallt än vågsegling. Hur går de nya speed special brädorna annars?
-
Har bara kört den än gång på grund av den sjukt bra vågsäsongen. Visserligen rejält underriggad och mestadels sjunkande till midjan, men det kändes väldigt “lättdriven” så fort det var drag i seglet. Men helt klar BETYDLIGT extremare än 76:an.
-
Förr i världen körde jag en JP SuperX (105 liter) med NP RS4 6.2 och en 28cm Curtis-fena. Funkade faktiskt riktigt bra. Iofs ganska smal outline på den plankan + små cutouts längst bak.
Om man inte är väldigt lätt så är det sällan en speed-planka är snabbare än en lillslalom på ca 80 liter. Men bor man nära ett bra speed-spot med *riktigt* platt vatten (läs Haga Park, Ankdammen) så lönar det sig o skaffa speedplanka.
-
Har en f2 thommen 265 liggandes om du är intresserad, 48,5cm bred
Logga in för att svara.