Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Korrekt riggat?

• Korrekt riggat?

Publicerad av kinghippo på 6 juni, 2007 vid 20:33

Idag var det premiär med nya brädan och riggen och det uppstod lite funderingar på hur det hela ska se ut. Är det rätt så här? Det ser ut som att seglet är alldeles för lite spänt kring bommen.

Seglet vill ha mast på 460 + 10 base och en bom på 195. Masten är 460, förlängaren inställd på 10 och spännet i toppen på seglet draget tills man ser ett sträck som det står 460 på. Bommen är 160 + förlängning till där det står 35. Nedhalet drogs enligt instruktion så att blocket var ca 1cm ovanför mastfoten. Uthalet drogs så långt det gick mot bommen.

surfing004yz8.th.jpg

En till fråga, hur förvarar man riggen? Kan man förvara den med spänd nedhal eller riskerar man då att masten tappar spänsten? Kan man förvara seglet aningen fuktigt i väskan?

Många frågor blev det men det var ändå skoj att prova dom nya grejerna 🙂 Dock blev det mest sola och bada, inte mycket till vind :/ Jag har lärt mig idag att det är rätt värdelöst att kryssa i lite vind utan centerbord. Man kryssar och kryssar men kommer inte frammåt…

kinghippo svarade 17 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ola_p

Medlem
    6 juni, 2007 vid 20:44

Ser ut som en rätt ok lättvindsriggning, sätt bommen ett snäpp längre så kan du dra lite till, och har möjlighet att platta till det ytterligare om (när) vinden ökar när du är på vattnet. Lite mera nedhal behövs nog så fort det handlar om mer vind än att du precis planar. Nuvarande riggning ser lite väl bukig ut.

Sen så kan du ta å spänna nedersta och andra lattan nerifrån en aning, så blir du av med lite lodräta veck.

Å så skall jag tillägga att jag aldrig riggat eller seglat NP Solo, så det är en ganska generell bedömning…

• pure

Medlem
    6 juni, 2007 vid 20:55

Tycker att det ser bra ut även om jag inte riggat just ett sådant segel förut.

Kolla om du fick med en manual till seglet. Brukar hänga med i en plastficka på segelpåsen. Om inte så borde du kunna hitta den här:

http://www.neilpryde.com/downloads/user-manuals/user-manuals-sails.html

I den kan man få specifika tips som gäller för just ditt märke eller modell av segel. Där står även mängd nedhal som behövs osv.

• andersbq

Medlem
    6 juni, 2007 vid 21:04

Om förvaring; släpp lite på nedhalet när du inte använder det, typ 1 dm.

OM fukt, jag har aldrig sköljt några segel, brukar bara rulla ihop dem, så småningom torkar allt. All segelduk är antimögelbehandlat. Givetvis är det optimalt att skölja i sötvatten och sedan låta det torka hängande, men har tid till sånt?

• jonteasu

Medlem
    6 juni, 2007 vid 21:49

@andersbq 388820 wrote:

Om förvaring; släpp lite på nedhalet när du inte använder det, typ 1 dm.

OM fukt, jag har aldrig sköljt några segel, brukar bara rulla ihop dem, så småningom torkar allt. All segelduk är antimögelbehandlat. Givetvis är det optimalt att skölja i sötvatten och sedan låta det torka hängande, men har tid till sånt?

Nu är jag inte helt säker på det här, men är inte saltvatten bättre ur ren antimögel synpunkt?
    Alltså att mögel inte tål salt och sånt.

• martin

Medlem
    6 juni, 2007 vid 21:54

Saltvatten är mycket bättre ur mögelsynpunkt. Jag torkar aldrig några segel när jag seglar i saltvatten och har aldrig haft problem med mögel. Dock har jag märkt att när jag för ovanlighetens skull seglar i sötvatten, då möglar det som på beställning. Att skölja seglen i sötvatten är värdelöst i mina ögon.

• spray

Medlem
    6 juni, 2007 vid 22:10

Tja,
    Vad köpte du för utrustning tillslut? Hur gick premiären och var tog du ”oskulden”?

MVH

PS Dra mer i nedhalet så rynkorna försvinner, lite rynkor är okey men det där är för mycket. Man ska dra ”stenhårt” i nedhalet förutsatt att du satt mastförlängaren på rätt längd. DS

• kinghippo

Medlem
    7 juni, 2007 vid 06:35

Tack för alla tips, det låter ju som att det är skapligt rätt som vi körde igår för lätt vind i alla fall. Det gick att dra ca 1cm nedhal till innan blocket tar i mastfoten men enligt manualen till seglet skulle man ha 1cm ovanför vid lätt vind.

Paketet blev till slut en Mistral Explosion på 145L med ett NP Solo 6.5.
    Premiären på Sången gick bra förutom att det var lite dåligt med vind så det var väldigt svårt att ta någon höjd mot vinden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Korrekt riggat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.