Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Korta av linorna
-
Korta av linorna
Posted by dubbeleij on 14 maj, 2007 at 16:47Har en ganska långsam kite som jag är lite besviken på. Men har inte tänkt köpa ny ännu och jag har läst här om att kortare linor ger bättre fart i draken.
Kan det va någon idé att göra dom kortare?
Hur gör man för att korta av dom?
Vad har det för effekt på drakens egenskaper?pjoter replied 17 years, 7 months ago 6 Members · 14 Replies -
14 Replies
-
@Dubbeleij 383188 wrote:
Har en ganska långsam kite som jag är lite besviken på. Men har inte tänkt köpa ny ännu och jag har läst här om att kortare linor ger bättre fart i draken.
Kan det va någon idé att göra dom kortare?
Hur gör man för att korta av dom?
Vad har det för effekt på drakens egenskaper?Vad som händer när du gör dom kortare är att kiten reagerar snabbare men du får samtidigt lite mindre drag i den eftersom den sträckan kiten har på sig att få upp fart när du kör den genom vindfönstret blir mindre. Hur man kortar linorna kan jag inte svara på. Läste något i nån tråd om symaskiner och dubbelåttor, du får söka.
-
Svänger inte kiten lika snabbt oavsett linlängd bara de att vindfönstret blir mindre men kiten svänger lika fort fast på mindre sträcka o då uppfattas den kanske snabbare…?
Så känns det fast tvärt om när man kör med dubbla linlängden i alla fall, kiten svänger lika snabbt men men har mycket större vindfönster o då tar det längre tid för kiten att flyga igenom vindfönstret…
-
Jag har precis bytt från 25 till 15 meter men har inte haft möjlighet att utvärdera ordentligt pga brist på vind. Men den korta stund jag provat tyckte jag att allting gick snabbare och smidigare; den flög upp mycket snabbare när jag vattenstartade, rörde sig snabbare i vinden och reaktionen på styrningen var också snabbare, detta trots att det var svag vind (för svag faktiskt, jag var tvungen att avbryta och simma tillbaka med draken släpandes efter mig; i samma veva drev brädan iväg och försvann… nån som har en lättvindsbräda till salu?). Smidigare riggning också, här i trakterna är det ganska trångt med utrymme. Så hittills verkar bytet till 15 m bli precis så bra som jag tänkt mig. Kan berätta mer när jag har testat mer.
Det är nog bättre att köpa kortare linor istället för att kapa dina befintliga. Linorna känns ganska styva så det är nog svårt att göra ordentliga knutar med dem.
-
@Gurra_g 384122 wrote:
Svänger inte kiten lika snabbt oavsett linlängd bara de att vindfönstret blir mindre men kiten svänger lika fort fast på mindre sträcka o då uppfattas den kanske snabbare…?
Så känns det fast tvärt om när man kör med dubbla linlängden i alla fall, kiten svänger lika snabbt men men har mycket större vindfönster o då tar det längre tid för kiten att flyga igenom vindfönstret…
Alltså… jo, den svänger lika snabbt men om man bara tittar på kiten men om man kollar på vinkelhastigheten så blir den snabbare (t.ex. kl 10 -> kl 2 går snabbare), så den blir snabbare att svänga och vända med.
-
@AlexanderLindelof 384147 wrote:
Det är nog bättre att köpa kortare linor istället för att kapa dina befintliga. Linorna känns ganska styva så det är nog svårt att göra ordentliga knutar med dem.
Jag tror inte man ska knyta knut på linan i alla fall det försvagar linan med upp till 50%. Vik linan o sy men mycket vass nål så som linorna ser ut från början… Finns en tråd här på steffo om det så de e bara o söka lite… Men lättast är ju som sagt att köpa färdiga korta linor…
-
Ja, man kanske skulle ta och köpa kortare linor istället. Men undrar bara om det är värt när man har en såpass långsam drake?
-
@Dubbeleij 384598 wrote:
Ja, man kanske skulle ta och köpa kortare linor istället. Men undrar bara om det är värt när man har en såpass långsam drake?
Bered dig på att du kommer tappa en del drag i kiten.
-
Ja, just ja. Men den känns lite väl stor nu (15 m2) så det blir säkert bra. Har 27 m linor så jag fixar 20 m istället.
Det borde bli en märkbar skillnad va?
-
Jag kör på 20 resp. 23 meter och det är ganska stor skillnad mot 27 m som jag började med. Det är blir som tidigare nämts mindre tryck. Men skillnaden beror på vad man har för drake också. Vad kör du?
-
En ss diesel 15m2. Inte så konstigt att den är lite seg kanske 🙂
-
känns riktigt onödigt att korta linorna på den draken. det är en lättvindskite och till lättvind vill man ha långa linor eftersom du får ut mer drag av det större fönstret och att det oftast blåser mer desto högre upp kiten är.
Försök hellre skaffa dig pengar till en beg mindre drake. borde inte behöva betala särskilt många tusen för en C- kite 11-12 nånting som är betydligt roligare än den du har nu och som du kan hålla i högre vindar.
Har du en 11 och en 15 kommer du kunna köra i ganska stor del av dom körbara svenska vindarna och ha lagom tryck. -
Säker på att du tänker på rätt kite nu? Trodde det var någon slags nybörjarvariant. Men jag kanske har missuppfattat något. Tänkte att jag kanske kunde “trimma” den lite så den blir mindre nöbörjar drake.
Någon som har flugit FLERA av följande 05/06 modeller(ungefär 12 kvm) och har något att säga om dom?
Naish Torch, naish raven, North Vegas, Best Yarga/Yarga pro, ss Fuel, Caution spitfire, wipika matrix?
-
ojdå, kanske tänker på fel ändå.. inte säker nu.. men vad är det då lättvindskiten heter? i vilket fall som helst så är det bättre att skaffa en mindre kite än att mecka med en stor för den kommer alltid va stor å klumpig. och du kommer ångra dig den dan de blåser för lite för dina kortade linor men du hade kunnat köra med originallängden. körde själv 1 säsong med bara en kite å de va helt värdelöst. Man gjorde så grymt många bomkörningar för att kiten inte passade i dom vindarna och det är de suraste man kan göra ungefär, komma skitladdad och inse att man inte kan köra för att man har fel storlek på kiten, medans alla andra som har flera kites har skitskoj.
Utav dom du räknat upp så hade jag lätt tagit ss fuel! tycker den e riktigt skön och har fortfarande inte sett en bom som slår deras 04. men har inte kört så många av dom andra egentligen, bara best yarga och wipika.. hade ingen chans mot ss. 🙂
Log in to reply.