Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing korta Local spirit-bom?

• korta Local spirit-bom?

Publicerad av joli på 31 juli, 2007 vid 08:41

Är det någon som har provat? Jag har en som är 165 som minsta och jag skulle vilja ha ner det till 150 cm. Tror ni det påverkar bommen?

Jag tänkte alltså såga av bommen 15 cm och flytta låsen för bakändan. De sitter relativt löst och borde gå att flytta.

sinker svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • sinker

Medlem
    31 juli, 2007 vid 11:13

Jag har kortat min LS Wave Slim ca 10 cm. Det gick alldeles utmärkt.
    Först drog jag (givetvis) ut bakstycket, drog av de runda beslagen på varje rör och sågade av rören lagom mycket. Men sen när jag tryckte tillbaka bakstycket så visade det sig att jag inte vann så mycket på avkapningen eftersom bakstycket tog emot i rören där rören börjar böja sig…Så då kortade jag även bakstyckets rör vilket var ännu enklare.

Som kronan på verket borrade jag ytterligare ett håli varje rör i bakstycket för att kunna skjuta in det absolut hela vägen. I det innersta läget blev bommen dessutom riktigt styv.

Sammanfattningsvis så är det helt görbart men räkna med att du förlorar en hel del av maxlängden i och med att du får såga på två (fyra) ställen.

/sinker

• ola_p

Medlem
    31 juli, 2007 vid 11:23

Jag borrade upp två extra hål i en northbom en gång (som senare gick sönder, dock inte av den anledningen). Funkade rätt bra men det är svårt att få snygga hål. 15 cm låter rätt mycket att korta.

• johanc

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 07:58

Jag fick en extra bom med på köpet när jag köpte begagnat. Vindsurfing.se bommar som Utz hade kortat den ena till ca 150cm. Det lät inte som om han hade haft några större problem med det projektet. Dum fråga kanske men det är väl en Alubom du har? Annars blir det nog lite svårare…

MVH

JohanC

• joli

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 08:21

Tack för råden. Då sätter jag igång!

Och ja, det är alu-bom.

Johan

• sinker

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 08:55

Berätta hur det gick när du är klar.
    /sinker

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing korta Local spirit-bom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.