Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Korta T4:an, några byggtips
-
1. om man bara sätter t.ex. en ventil så fungerar den som om du öppnar en dörr i en villa, d.v.s. attdet blir lite ventilation men inte mycket. om du däremot sätter ett galler någonstans i andra änden av bussen där luften kan komma in så funkar det som om du öppnar två dörrar i villan och får tvärdrag. man kan inte bara släppa ut luft utan att ta in ny.
2. en plasmaskärare är en mojjäng som som man väldigt enkelt kan skära i plåt med (nästan lika jobbigt att skära med som att rita med en penna). den skickar ut en ljusbåge från atomer i plasmatillstånd om jkag inte missminner mig. -
På min T4a sitter det redan en ventil som släpper ut luften längst bak längst ner. Bakom kofångargrejjerna på sidorna. Är en liten ventil med en flärp som öppnas när luft pressas ut i den. Bara att ta väck flärpen om man vill att det skall gå att få in luft istället. Men har man inte detta borde det ju gå att göra ett eget hål där. Syns ju ingenting efterssom det är innanför plasten.
-
Finns i alla bilar tror jag, de är till för att kompensera bekväma tryck samt är utlopet för luften som kommer in med Kupefläkten, tätade av misstag igen dessa isamband med ett bilstereobygge och efter det slog det lock för öronen om man satt i bilen och drog igen dörren 😉
//Glenn -
MattaP wrote:Henke201 wrote:En tanke som slog mig bara… Sägs att man behöver besiktiga om bilen om man monterar in en taklucka, gäller samma sak för en sånhär enkelt fläkt eller?
När jag besiktigade för några veckor sen frågade jag om man måste besiktiga om om man slänger in en taklucka. Nej fick jag till svar!
Funderar starkt på K04-07 enl ovan! Finns det nåt sätt att stänga av de solcells drivna ventilerna och självdraget? exempelvis när det är kallt ute kanske man inte vill vädra ut värmen!
Hur klarar en sån där ventil regn? Man bor ju trots allt i Gbg!
Hej MattaP!
Fundera inte på att ”stänga” den självventilernade ventilen, det finns en vettig anledning till varför den är självventilerande och varför bilprovningen kräver sådana i en buss/bil byggd för övernattning och boende.
Min rek. är att använda sig av en sådan ventil PLUS en större taklucka, gärna en med fläkt i. Ni har redan varit inne på den, Fiamma med elfläkt. Den är värd sin peng kan jag lova. Används med fördel en het sommarmorgon, matos eller att få ut fukt.
Samtliga ventiler klarar regn, dom är byggda för sitt ändamål och klarar av det.
Är du osäker så köp en för marint bruk…….dom är exakt likadana men gjorda i rostfritt istället för plast. -
Hur monterar man en sådan? Är det svårt eller klarar en normalt händig man med lagom stor verktygslåda det?
-
sticksåg (med metallblad), borrmaskin och lite skruv borde räcka om man inte har tummen mitt i handen. maskeringstejp är ju inte helt fel heller om man bryr sig om lacken på bilen. maskera en bra bit runt det tänkta hålet annars kommer bakre delen av sticksågen att repa när den svänger.
-
om du tejpar sticksågen så kan metallfliset komma mellan tejpen och lacken, ingen bra idé asså köp typ 50 mm maskeringstejp på biltema eller nåt. och snåla inte, ta gärna två lager som tajpas i kors för att vara på den säkra sidan.
-
e det någon som kan ge mej de exakta innermåtten i skåpet på dessa bilar?
-
MattaP: var fick du tag i sådan där matta du har klätt in hjulhusen i? dämpar det mycket mot vägljudet? måste klä im mina hjulhus i nåt det dånar så hemskt när man är ute o sladdar annars..
-
Tjena! Mattan är vanlig linoliummatta som man kan köpa på vilket byggvaruhus som helst. Köpte min på Hornbach, har för mig att den är 4m bred och så köper man så många meter man behöver. Mattan har jag lagt för att hindra att vattnet kommer ner i sprigorna. Bara att plocka ut grejjerna, parkera i en uppförsbacke och torka ur. Har inte satt det i dämpande syfte och jag tror inte de hjälper speciellt mkt heller. Kolla biltema, de har dämpmattor! (Obs, om ni tänkt sätta in plastmatta, se till att ni har en värmepistol till hands, de är jävligt bökiga om det är kallt ute)
-
Den hade jag inte sett förut, funkar det bra?
Var det inte bökigt över hjulhusen?
Den verkar rätt tjock, tappar man inte mycket höjd på det?
Det va en rätt sjyst lösning, den mattan som kommer original e rätt värdelös, speciellt om det är hål och revor i den…. 🙂Har du gjort nåt mer på den?
Min gick igenom besiktningen förra veckan… Nästan iaf, måste ombesiktiga för beläggen på vänster fram var dåliga, men det e åtgärdat nu, tyvärr blev det ett nytt ok oxå 🙁
Men hon sa ingenting om inredningen, vet inte om hon kollade ens…Måste kolla upp det där med ventilation jag med…
-
Plastmatta ser trevligt ut, hur har du satt det vid steget vid dörrn, och tror du man kan pilla in det under fästena till mittensätena?
Funderar på nått liknande, och då skulle man ju faktiskt kunna klä hjulhusen i lite dämpmattor också..Ni som husbilsreggat, hur behöver ventilationen utformas? det vanliga verkar ju vara ventil i dörren, finns det nått som hindrar att man har den i bakluckan?
-
Ola_P wrote:Plastmatta ser trevligt ut, hur har du satt det vid steget vid dörrn, och tror du man kan pilla in det under fästena till mittensätena?
Funderar på nått liknande, och då skulle man ju faktiskt kunna klä hjulhusen i lite dämpmattor också..Ni som husbilsreggat, hur behöver ventilationen utformas? det vanliga verkar ju vara ventil i dörren, finns det nått som hindrar att man har den i bakluckan?
Jag har satt inventilen nedtill framtill i skjutdörren och sedan en electroluxventil i taket. Har ”förstärkt” det hela genom att sätta en 12V-datorfläkt från biltema under electroluxventilen och låter den dra ut luften varma dagar/nätter. Funkar bra men jag tror jag ska montera in en sån där Fiammalucka med turbofläkt som Getwet har faktiskt. Inte kul med bakugn i bussen..
Logga in för att svara.