Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Korta VW T4 med förhöjt tak?

• mag

Medlem
    22 juni, 2004 vid 10:24

Ett Tips!
    Bygg en egen takbox (utanpå takräcket eller skruvat i taket)med ilastningslucka där du bakifrån kan stoppa in i olika smarta måttanpassade fack.

Jag tror iofs att den korta bussen finns med högt tak. Fast då måste du lasta i och ur bland all inredning. ch det är svårt att packa smart med långa saker uppåt taket till, tro jag.
    /Magnus

• philippos

Medlem
    22 juni, 2004 vid 12:01

Det förhöjda taket kommer att fungera likt en takbox då man monterar en skiva mellan kupén och takutrymmet. Därefter fixar man en lucka baktill för att kunna lasta enkelt.

• mag

Medlem
    22 juni, 2004 vid 12:47

Aha, smart tänkt! Jag kollade nämligen på höga bussar men tyckte inte det var så bra att lasta dem. Men med din ide kan det ju fungera. Jag köpte en låg fast lång och lastar det mest inuti bussen. Fast det blir takräcke för freestylebrädan till sommaren så att vi får in lite mer boende o trivselprylar och kök. Jag har dock 5 segel och 2 vågbrädor kvar inuti bussen.
    /Magnus

• philippos

Medlem
    22 juni, 2004 vid 17:31

Är inte den långa modellen lite klumpig. Jag menar den korta får iaf plats i en vanlig parkeringsruta och har säkerligen en mycket mindre svängradie. Fördelarna med den långa bussen är ju ganska självklara men skulle inte du kunna utveckla nackdelarna? Kom gärna med mera förslag angående allt som har med bussköp att göra. Vad är viktigt att tänka på då man väljer modell? Finns det några andra vettiga bussar som är kort och höga?

• feg

Medlem
    22 juni, 2004 vid 18:17

En nackdel med höga bussar är att många färjor har gränsen 1.95-2.00 meter i höjd sen blir det avsevärt dyrare.

Detta är ingen jag har utnyttjat/drabbats av eftersom jag än så länge inte tagit bussen på nån färja. Framöver vill jag nog till exempelvis till Klitmöller och då få jag se om jag får in bussen under 1.95 meter, kanske pysa lite luft ur däcken.

/feg

• basse

Medlem
    22 juni, 2004 vid 21:19

Rent motormässigt är nog en liten disel att föredra framför våran V8 bensin. Fick en duglig besninräkning nu med 2 resor GBG-öland + 2 månaders parkering. Tjohooooo.. det var det seglet det. Att den är lång spelar väl inte så stor roll tycker jag. Van’en är rätt lång. Om jag hade kollat ny buss nu, gör nästan det efter den räkningen, så skulle jag kolla nyare diselbussar typ Vito, Vw. Renault har en som är grymt ful men väldigt fyrkantig och bred. Bredd är viktigt om du skall göra en massa fina fack och en go säng. Har man möjlighet att parkera och äga en täckt vagn tror jag det är ultimalt.. bara å koppla på och sticka. Kanske blir det nästa gång.

• mag

Medlem
    22 juni, 2004 vid 21:53

Håller med, Ett släp med hårt skal är optimalt snabb lösning. Men det är svårt att bo i den förstås.

Min långa buss har jag inte märkt någon nackdel med. De brukar vara dyrare men det är allt. Och lite tyngre=mer soppaförbrukning.

Fords bussar är billiga, nya Toyota (VW-kopia) är jättefin och har samma mått, dvs lastlängd 245-250cm. Så om du har längre brädor är det svårare att hitta bussar där du kan lasta inuti.

Det finns massor av tips skrivna tidigare på denna konf.
    /Magnus

• philippos

Medlem
    23 juni, 2004 vid 07:52

Vilka innermått har den korta vs den långa? Jag har för mig att jag läst att den korta är 250cm och den långa 280cm. Min vågbräda är 250cm lång. Blir inte den inkl. boardbag lite knölig att få in den i den korta bussen.
    När det gäller motorval så är diesel som gäller. Helst TDI som verkar vara den mest förekommande.

• mag

Medlem
    23 juni, 2004 vid 08:28

250 brädor går in med lite mek. Ev får du sticka in den mellan eller under stolarna eller lite snett. Den långa är 30cm längre tror jag också. Inga problem alltså vad jag vet med 250 brädor som jag känner många som kör med!
    /Magnus

• styret

Medlem
    23 juni, 2004 vid 15:13

svängraqdie borde väl inte påverkas, är inte t4erna framhjulsdrivna och då är det väl det som sätter stopp för svängandet och inte längden?

börjar bli mer och mer sugen på en t4 men nu när 245an är nytvättad för dagen så länns det ju dumt att byta bort en sån pärla.

• ola_p

Medlem
    23 juni, 2004 vid 17:52

Den långa har längre hjulbas… Då blir ju svängradien större ju!! wink.gif

• styret

Medlem
    24 juni, 2004 vid 09:48

fan blir det verkligen så? ähhh fan jag går estet så jag får vara lite dum i huvet! så puckad så tt jags ka åka och jobba när det blåser 5.4 här hemma. ballen!

• philippos

Medlem
    24 juni, 2004 vid 15:09

Du ser faktiskt lite estitisk ut på din bilden!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Korta VW T4 med förhöjt tak?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.