Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kortare (mjukare) mast i Racesegel?

• Kortare (mjukare) mast i Racesegel?

Publicerad av kinabalu på 11 augusti, 2011 vid 18:59

Vad har ni för erfarenhet att köra ett steg kortare mast än spec. i era segel? Seglet blir väl lite mjukare och tvistar lite mer? Borde i så fall passa mig bra som är lättviktare (70kg). Men fungerar detta på alla segel? Hur blir det t:ex med böjkurvan? Flyttas inte flexen för högt upp då man förlänger masten 30cm extra i botten? Skiljer sig detta om det är constant eller toppflex master?

På vissa segel specas ju två master, t:ex EVOII 7.0 (460 samt 430 mast) men det är ju bara 7.0:an av EVOII orna där två master specas. Funkar det på 7.0 borde det väl även gå i andra storlekar av EVOII? Mården: testade du att köra din 6.2:a på 400 mast?

Jag kör nu Vapor 6,7 samt 7,6 och båda skall ha 460mast, så jag har ingen kortare mast att testa med i 6.7:an. Dock upplever jag 6,7:an lite styv för mig medan 7.6:an känns mjukare. Jag gissar att en kortare mast i 6.7:an skulle göra seglet mjukare och passa mig bättre.

/Anders

kinabalu svarade 13 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • seve1000

Medlem
    11 augusti, 2011 vid 19:10

Jag tror det är en bra ide. Jag gillar min 7.0 EVOII med 430 mast i när det är lite mer vind för storleken.
    Känns som seglet kanske förlorar lite “grunt” men blir mer förlåtande. Har också hört av andra att prova detta på de storlekar det går av mina EVO II. 5.5an skulle tydligen må bra av 370cm.

Prova det skadar inte, MXT 48 funkar ju fint att använda för att prova lite olika kombo.

• swe-496

Medlem
    11 augusti, 2011 vid 19:15

Det brukar oftast funka bra för lättare seglare att ha en kortare/mjukare mast. Har själv kört en längre mast i min 12,0:a då den rekommenderade masten kändes för mjuk för mig och min vikt. Hela riggen kändes svampig när jag pumpade, m a o inget bra gensvar.

• p-malmkvist

Medlem
    11 augusti, 2011 vid 20:56

Fungerar perfekt för speed.. Man tappar drivet på kryssen då riggen gungar lite mer och släpper vind men på slören i mkt vind är en mjukare/kortare mast spot on, om seglet är lite för styvt i grundutförande.. På min RSR 6.2 så var 4m mast helt grymt med extender istället för orginal 4.30 som inte går att segla fort med helt enkelt.. Man får spänna de 3 nedre lattorna lite mer och behöver inte dra fullt nedhal, ca 2 cm minus så blir det bra buk och tvist i seglet..

• swe-31

Medlem
    12 augusti, 2011 vid 06:13

Funkar utmärkt med kortare master och förlängare i de flesta race segel. Jag och många andra lättvikts seglare har gjort så i många år.

Det man ska tänka på är att man behöver mindre nedhal med en mjukare mast samt att man ibland måste chimsa vissa cambers då masten har en annan mindre diameter än den rekomenderade masten.

Alla nya master har väl constan curv de senaste 5 åren.

Bara att testa.

• kapten-k

Medlem
    12 augusti, 2011 vid 08:30

Kör vapor 6.7 2009 och vapor 7.6 2010 på 460 .6.7an behöver mer nedhal, bomlängden är samma på dessa segel. Drar jag lika mycket nedhal i 2010orna så får man inget bottendrag alls. Känns som man kunde haft en mjukare mast till 6.7, men det är lättare att bara dra mer nedhal.

• kinabalu

Medlem
    12 augusti, 2011 vid 18:14

Tack för alla bra svar! Låter som det finns hopp för en lättviktare trots allt 😉 Intressant det där med mindre nedhal vid mjukare mast.

Jag har märkt att min Vapor 6.7 går mycket bättre när jag kör med mycket extra vikt, så jag har insett att det inte är seglet det är fel på utan helt enkelt min kroppshydda (eller snarare brist på sådan… :D) Tycker även att 6.7:an tappar mycket botten och framförallt tappar höjdtagning när jag drar för mycket nedhal. Omkring +1-2cm brukar jag köra och då har jag både bottendrag och höjdtagning kvar, men drar jag mer tycker jag den snabbt ”dör ut”. Kapten K: Hur mycket nedhal kör du på 6.7:an?

Tyvärr är storlekarna under Vapor 6.7 gjorda för rdm mast och då faller hela min ide med att laborera med kortare master på Vapor. Därför går jag nu i funderingar att byta till en annan segellinje (som inte blandar SDM och RDM master i sina linjer). Neil Pryde känns just nu som det säkraste valet, då dom verkar lite mjukare i känslan (från EVOII och framåt). Men kanske finns det andra märken som kan passa bättre?

Är EVOIII lika mjuka som EVOII i känslan? Många storlekar av EVOIII har ju faktiskt kortare mast än motsvarande storlek på EVOII.

Kan till och med RS Slalom vara ett alternativ? Erik Loots körde ju RS Slalom istället för RS Racing något år och han är ju inte särskilt tung för att vara speedseglare. Någon som vet varför han valde RS Slalom? Passar dom bättre till lättare seglare?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kortare (mjukare) mast i Racesegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.