Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Koster – x twin

• Koster – x twin

Publicerad av nzswe på 27 juli, 2009 vid 10:30

Har nu kört ET74 med orginal fenorna i 10 månader kanske är det dax att jazza up brädan lite med nya fenor. Koster körde Maui Ultra Xtwin i Pozo på ET verkar ju passa bra!

Har Ni någon erfarenhet med Maui Ultra Xtwin? vilken storlek skulle passa vad är det för yta på orginal fenorna? funderar på 14.5 eler 15.5cm tänkte mest använda dem till 4.5m eller 4.0m, med cross over 5.3m så kanske 14.5cm. Ola och Co har Ni någon åsikt, PS: säger man att man läser “The Daily beachtelegraph” så får man 20% rea just nu.

ola-h svarade 15 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • ola-h

Medlem
    27 juli, 2009 vid 11:28

Jag har kört 15.5 och 16.5. 15.5:orna är rätt små redan de och jag tror inte 14.5 är at rekomendera. Man tappar en del av det driv som originalfenorna har och som stabiliserar upp brädans tail lite i bottensvängen, men i gengäld känns det som att hela brädan blir lite riktingsstabilare och bättre i långsväng. Jag kan tänka mig att 15.5:or Monterade lite längre bak i boxen kan göra brädan stabil i hårdvind också. Men som sagt, de är väldigt annorlunda mot originalfenorna. Det närmaste originalfenorna jag sett är nog MFC Levi-model. Ett par sådana runt 15cm borde kunna bli en bra hårdvindsfena också.

• basse

Medlem
    27 juli, 2009 vid 13:39

Vad blir priset ungefär med 20% rabatt?

• nzswe

Medlem
    27 juli, 2009 vid 18:25

Runt 110 US$ tror jag.

Skall testa ett par 15.5cm langt back i boxarna, innan jag slar till, borde funka fint eller maste man surfa som Kostner?

• jesper_b

Medlem
    27 juli, 2009 vid 20:57

Nu råkar jag ha provat ett par sådanandära. Hookipa i ok förhållanden (episka med sverigemått mätt). Tror de var 16 men kan ha varit 15”5. Jag körde 4.7 lagom underriggat (typsik Hookipagupp). Hur som helst så känns de större än vad de är jämfört med mer traditionella. De stelar upp bärdan lite och kanske tar den lite bättre höjd. Tror således att du kan gå ner i storlek om du byter till just såna. “Euroar” till brädan lite. Snackade även med Swift som körde dylika på sin 80liters som han laddade bajset med på Lanes då det var fullpung 4.2. Dvs mer än vanligt på den ön. /JB

• dude

Medlem
    28 juli, 2009 vid 07:12

Hur var det igen med dessa fenor? Var det inte så att de funkade sisådär i lägre farter (då de bara känns riktigt små och inte ger något grepp alls) och bättre i högre farter (då de stabiliserar väldigt bra)? För mig borde detta översättas till att de är svåra att få fungera i våra svenska förhållanden med typiska lägre farter på vågorna. Eller har jag fel?

• ola-h

Medlem
    28 juli, 2009 vid 15:24

Lite överdrivet, Dude, men ja, lite så är det. De har liksom grymt med power när man har fart, men eftersom de trots allt har rätt lite yta är det inget att pressa mot i låg fart. För duktiga seglare spelar detta kanske mindre roll, men det gör dem som jag ser det lite svåra när det gäller storleksval. Men väl på vågen är det ju i princip altid bra med små fenor, så att v i seglar sega vågor här spelar ju ingen roll. Snarare är det en fråga om hur det är på utvägen. Men eftersom många vill köra med en hel del power på utvägen så kan ju xtwin blir en grym twinfinfena för att liksom göra sin twinfinbräda lite mer fsw-lik (fast med tio gånger mer sväng i).

Så en sammanfattning kanske kan vara att om man har problem att både hålla planing och höjd på vägen ut och ändå vill har en superloose bräda på vågen så kan nog någon annan fena vara bättre. Men seglar man med tryck i seglet (och håller fart på vägen ut) och vill ha lite bättre stabilitet i sin twin är en xtwin ett intressant val och då behöver man inte nödvändigtvis välja dem så stora.

• nzswe

Medlem
    28 juli, 2009 vid 17:19

Phil Horrock körde xtwin på sin JP när han var på besök i NZ, det var fullt tryck 4.0m väder.
    Jag var van att köra med lite fena från den första EVO brädan.
    Jag tycker att orginal fenorna till ET74 är mycket när det blåser fult 4.0m väder och om man är overpowered. Tänkte kanske att en xtwin också skulle vara kul på vågen, eller kanske betesig lite annorlunda vilket är roligt nu när man börjar bli van vid ET74an.
    Tycker att jag har tillräckligt med grep och drive med orginal fenorna och söker mindre fena i hård vind.

• sinker

Medlem
    29 juli, 2009 vid 14:07
    Ola H.;562108 wrote:
    Men seglar man med tryck i seglet (och håller fart på vägen ut) och vill ha lite bättre stabilitet i sin twin är en xtwin ett intressant val och då behöver man inte nödvändigtvis välja dem så stora.

De som körde xtwin i Pozo PWA senast hade utan överdrift grymt drag eftersom dom riggar så stora segel. Jag vet inte vad det blåste men jag seglade 3.3 och Campello 4.2… Dessutom (som följd av segelstorleken?) kör dessa gubbar typ 10 knop snabbare än vi andra dödliga, i alla moment. Jag tror faktiskt att det handlar mer om att kunna behärska en större rigg och på så sett få mer drive i fenorna än att välja shape på fenorna.

/sinker

• ola-h

Medlem
    29 juli, 2009 vid 16:37

Fast Pozo är ju rätt extremt och egentligen är det ingen direkt vågridning, i alla fall inte av typen där fenorna spelar någon direkt roll. Kollar man de bästa på t ex Hookipa så handlar det inte alls om stora segel – snarare tvärtom. Däremot karakteriseras de duktiga även där av att de håller högre fart (på vågen). Men poängen med xtwin är hursomhelst att de är en väldigt annorlunda typ av fena som ger brädan vissa intressanta egenskaper.

NZ: Helt rätt att testa xtwin. Originalfenorna till ET74 är mycket riktigt rejält stora och lite mycket för 4.0.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Koster – x twin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.