Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Köttfärs till händer?
-
Köttfärs till händer?
Publicerad av anonym-anvandare på 11 juni, 2001 vid 22:30Tjau!
Hade premiärhelg för några veckor sedan, händerna har aldrig nånsin varit så sönderslitna, blodiga.. liknade nästan köttfärs, typBörrjade äntligen bli ok i nävarna igen, men häromdan var det dax igen, surfsuget tog över… och så var man där igen…
Hinner ju aldrig bygga “valkhud”!!
Va F_N ska man göra? nån som har någe tips?
slithandske?…indrottstejp?
Mvh
Wretnben-hogan svarade 23 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Hej!
Fick ett tips av en snubbe (Per) i Geralton förra året.
Fila ner alla tendenser till förhårdnader och håll händerna mjuka.
Detta har hjälp mig.
/ Calle -
Jääkligt mycket nivea-hudkräm, den fetaste modellen (finns en ny). Försök att göra en liten paus i surfandet, då och då… och smörj in händerna vid varje paus-låt det gå in och sen är du redo att surfa igen. I pausen kan du ju alltid passa på att stretcha lite etc oxå.
-mats
-
Inget fel på handskar!
Neil Pryde har en väldigt slitstark och tunn handske utan fingertoppar, fungerar kanon, 250 spänn, aldrig problem med händerna.
Nej, jag är inte någon försäljare 🙂 Bara nöjd!
-
Hej du
Ett välkänt problem.
En kompis fick ett tips från en elitroddare, de sliter på händerna hårt.
Det var att raka valkarna, dvs använda en engångshyvel och skära ner valkarna. OBS. Var lite försiktig så du inte tar för djupt… Jag rekomenderar BIC:s hyvlar för de är ganska lätta att gör rent.
Detta fungerar verkligen!!!
Hela handen skall vara jämnmjuk och det får inte vara några kanter vid valkar etc för i kanterna så blir det förslitningar. Valken ligger som en “kaka” och den lossar i ena kanten (mot den mjuka huden runt) sedan under hela “kakan”. Efter ytterligare lite segling så lossar det.Så – en jämn och fin hand gäller.
Om du har en jämn och fin hand och den ändå ser ut som köttfärs efter en dags segling skall du byta bom! Skillnaden är enorm på olika gummin. Jag har nu Norths bommar med ovalt grepp och perforerat gummi. De är super! Jag hade förr en äldre Northbom och den fick jag sår av hela tiden.
Om du trots bombyte får köttfärs i händerna skall du fundera på handskar. Tunna och utan sömmar i händerna måste det vara. Jag tror DaKine har en bra modell.
Sedan skall man var snäll mot händerna – fila och smörj in.
Träna dem med att gymma eller ha en hävstång i en dörröppning – ger även muskler.S..
-
Johan!!
Gäst12 juni, 2001 vid 14:05Vad är det för förslag man läser? Ta en paus i surfandet?
Det vet väl alla att man inte kan göra!! Jag brukar träna handlederna med en liten böjgrej. Fråga mig inte varför men jag får inte alls lika ont i händerna.//Johan
-
Schyssta tips, ska nog faen gå på med både bic-hyveln och nivea-fettokräm!!
Är ju så jävla surt att behöva skita i surf bara för att man inte ska dränera ut att blod man har, via nävarna…
JAU!…tack!!
/Wretn
-
Håller med om att handskar är bra (men det kan ge ett lite tyskt intryck ;-)). Fila på valkarna är ett pra tips.
Hur mycket sår man får i händerna beror nog också en hel del på hur man seglar. Ju bättre man blir på att segla ju bättre lär man sig utnyttja selen plus att man kan segla mer avslappnat utan att hålla krampaktigt kring bommen.När man fått hål i händerna kan man förståss fortsätta segla. Det är lite som analsex. Smörj in, kör på och sy ihop.
-
Bit ihop och segla. Med tanke på hur ofta det blåser i Svea rike hinner det läka mellan rippen!
-
Förebygg såriga händer genom att diska så lite som möjligt !!! Skaffa en diskmaskin el. en trevlig flickvän som sköter hushållssysslorna så du kan spara dina händer…
Stay windaddicted..
http://windaddicted.tripod.com -
Gå till apoteket och köp en rulle leukoplast för en billig penning, applicera…
/Ola
[email=” [email]aloha@purpleturtle.com[/email] “] aloha@purpleturtle.com -
Ouppa,
1. Styrketrana med stang innan du borjar segla pa varen, alt. segla aret om…
2. Hardingar (har jag hort) kor med snabblim! Limma fast alla valkar som lossnar med typ superglue. Det anvandes tydligen liknande kemikalier (cyankal…) under vietnamkriget for att lappa ihop svart sarade sa att de overlevde pa vagen till sjukhus. Har inte provat, annu….
Men kallvatten ar alltid battre an varmvatten, fattar inte varfor. Kanske for att man surfar 14 dagar i strack nar man ar i varmare vatten….
//Anders
Logga in för att svara.