Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Krasch!!
-
Krasch!!
Posted by voodoo on 11 februari, 2001 at 17:20Tänkte dela med mig av sommarens bästa krasch här i västerås..filen är i mpeg och på 456k…OBS både killen och bommen (north hardcore) klarade sig utan skador http://micam1.tripod.com/TOMMY.MPG
dr-masse replied 23 years, 10 months ago 6 Members · 11 Replies -
11 Replies
-
Awright vodoo, kul med MPEGar här på konfen!
Men vad det gäller en liten detalj börjar till och med jag tröttna, även om det inte är fullt så animerat som andra här:
Din north-reklam.
Att bommen å grabben klarade sig är lite kul kuriosa info. Men att han körde på en north bom är ungefär lika intressant som att Kenny Bräck har en drinkmixer från World Import hemma.
Trots att du skriver en hel del kul här och helt klart bidrar till att konfen hålls igång (om inte annat med lite debatter 😉 så får din North-faiblesse närmast motsatt effekt… Man skulle ju kunna tro att du är med i någon slags sektliknande kult… 😉
Ta det här rätt nu, ville bara peka lite sådär i förbifarten på att när till och med jag börjar känna att “nä, nu skrev han north utan att någon frågat eller undrat igen!” så börjar det upprepa sig och bli lite, lite trist…
Om inte annat framgår det skapligt tydligt av din användarinfo att du är 100% north-kompis.
Surfa På!
-
F:låt Dr Masse det bara RÅKADE slinka med, men jag har försökt dra ner på mitt missbruk =o)
-
Ja för att använda North måste man ha stora missbruksproblem.
Det finns hjälp att få.(mariakliniken) -
Uppsökte Mariakliniken men dom fattade inte vad jag menade utan dom tyckte att den dos av N…. jag tar är fullt normalt, dom rekomenderade mig att fortsätta och absolut inte dra ner ngt. utan att nu när det är dystra tider för oss windsurfare så skulle jag tom kunna öka ett snäpp eftersom N…. är högst uppiggande.. sorry
Till er andra som tycker att det varit ett sånt tjat, så gick jag igenom mina huvudinlägg och jag måste få säga att ett sånt tjat som ni får det att låta har det INTE varit…
-
Du är för skön, voodoo. Finns ingen som “slåss” för sin övertygelse som du här, vilket alltid skapar lite fart.
Allt är ju subjektivt. Det jag kanske upplever som mycket north kanske du ser som sjysst info. Gjorde en liten sökning på ordet “north” och av 100 relevanta inlägg så hade 25 en gemensam signatur… 😉
Nåja, det här ger ju inget så jag tänkte starta en lite seriösare diskussion istället:
Engelska Boards menar i sitt senaste nummer att det är mer eller mindre värdelöst för en surfare av normalvikt (typ mellan 70 å 80 kilo) att ha en modern vågis större än 75 liter typ 54 bred. De menar att det är denna storlek som gäller om man skall köra 4.5 – 5.3 vilket är de segelstorlekar som gäller för vågsegling, enligt Boards.
Eftersom jag är på gång till Guincho och hade spanat in en Fanatic Rip 258 som bräda att ta med blir jag nu lite tveksam. Skall jag satsa på en midre? Vill ju ändå att den skall funka hemma. Hur mycket seglat blir det för mig på en bräda som är ännu mindre? Eller är det kanske så att när det väl blåser en grundvind på minst 8-9 m/s, ja då kan man köra litet i alla fall.
Vad tror ni? Är det typ en Fanatic Rip 253 som gäller (eller annan liknande bräda)? Jag är INTE kung på vågsegling, men vill ogärna ha större bräda än nödvändigt.
(jag vet vad Ola H:s svar kommer att vara 😉
Surfa På!
-
Hade jag varit i dina kläder så hade jag satsat på en vågis runt 80-85l. Dom flesta nya vågisarna i den storleken är tunnare i häcken än dom var 95-99.
Själv väger jag 82kg o kör på MPE 258 som funkar kanon med 4,7-6,2. Har även kört 4,2 med den utan att den känns större än en 75-80l äldre bräda.
Den extra volymen ligger mycket under mastfoten istället för under stropparna o känns på så sätt inte lika mycket som på en vågis med fetare häck. Fördelen är att den även går bra att köra vågor med t.ex 6,2 o att den planar tidigt.
(allt detta gäller givetvis inte om man väger mellan 35kg(ola!) och 80kg.) -
Hej Doktorn och tack! Ang det lite mer seriösa så beror det ju lite på din vikt och vilka segelstl. du ska anv. Om vi sedan ska gå in på Boards lilla inlägg så tycker jag att dom har delvis rätt..MEN med dom förhållanden vi har här så är det väl inte fel att ha en bräda med lite extra volym om man nu inte har kanondrag i seglet hela tiden.. Och om man tittar på vad fabriksmärkena ger ut för stl så är det ju oftast brädor ÖVER 75 L..
voodoo
-
Är inne på ditt spår, tack för bra svar! Skulle vara kul att provsegla en 85 litets sak å en 75 liters samma dag med typ 5.0 å jämföra intryck!
Men det blir nog en 85 liters i alla fall för min del…
Surfa På!
-
Men doktorn, jag trodde du var på väg mot Maui. Det verkade så på inläggen efter premiären på “Sand Mellan Tårna”.
Vad hände?
/ Calle (inte filmarkungen) -
Det blir fem veckor Guincho istället… Finns värre saker… Har fritt uppehälle där 😉 + utrymme till fru å liten flicka så att alla blir glada! 😀
Maui bidde lite dyrt… Men jag SKA åka!
Surfa På!
Log in to reply.