Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › kraschade in i byggnad, Skanör på söndagen
-
kraschade in i byggnad, Skanör på söndagen
tetras svarade 17 år, 9 månader sedan 47 Medlemmar · 126 Svar
-
Är det inte dax att arbeta bort ”tönt” stämplen på hjälmanvändning nu?
-
tetras;395729 wrote:Är det inte dax att arbeta bort ”tönt” stämplen på hjälmanvändning nu?
Tycker jag absolut, är själv tönt sedan länge!
Det kan gå illa även i lättvind, polaren försökte sig på sina första backrolls en dag i Björkäng. Tappade brädan pga av illasittande pads och fick den i skallen.
Blev en tur till akuten och 4 stygn…Beslutade mig för att inte gå ut igår. Fick dock hjälpa en foilkille som var på väg att slå sig rejält. Draken vecklade inte ut sig som den skulle utan styrde rakt ner i powerzone. Slängde mig runt midjan på honom, vi släpades ca 20m över sandyner och genom vattenpölar innan han fick ner den ett par meter från en nyfiken barnfamilj…
Rätt nöjd trots blöta sandiga kläder. Han hade förmodligen hamnat uppe på vägen i Läjet om inte nån hade fått tag i honom.Håll ett öga på varandra och tveka inte att be om hjälp när ni launchar alltså.
-
Visst ska man hjälpa varann och såna fina grejer men va fan man får ha bra kolla på grejerna och känna till sina egna begränsningar innan man ger sig ut i sådana vindar som vi hade igår.
-
@Pepä 395745 wrote:
Visst ska man hjälpa varann och såna fina grejer men va fan man får ha bra kolla på grejerna och känna till sina egna begränsningar innan man ger sig ut i sådana vindar som vi hade igår.
Om folk följt denna sååå enkla gyllene regel så kanske vi slipper allvarliga skador samt att sporten blir förbjuden på allmänna badplatser.
Ps. Min dubbelmoral ber mig tillägga att man kan ha riktigt kul toköverriggad
-
@Che_Riff 395749 wrote:
Ps. Min dubbelmoral ber mig tillägga att man kan ha riktigt kul toköverriggad
Japp, men du har ju vett att be folk hålla i dig så du inte drar en ofrivillig Mary Poppins på land. Det finns inget jag blir nervösare av än folk som är så uppenbart jävla överriggade men ändå för stolta/dumma/blyga för att be någon om hjälp.
Så, var inte rädd för att erbjuda hjälp till folk som ser lite svajjiga ut. ”Äh, han får lära sig den hårda vägen” är inte alltid en lämplig inställning i och med att den hårda vägen kan drabba hela sporten.
-
media har inte så mkt koll som de tror att de har ?!?!?!?!?! hoppas han snart kommer ut på vattnet igen …
-
blåser det som det gjorde igår så har man ju inget att göra på vattent. Det var en del i habo som borde ha stannat på land.
-
Illa att aftonbladet fått nys om detta. De är antagligen det största verkliga hotet mot sporten. Tur att de ännu inte vet hur utbrett det är och att det finns i Sverige. När något sånt händer i Sverige (för det kommer det göra förr eller senare) skulle det inte förvåna mig om de ser till att ha en lokalreporter på varje kite-strand vid hårda vindar för att gama om något går fel (eller om de i deras otränade ögon ser ut att gå fel eller är ”onaturligt och hutfullt”). Vi får hoppas att sporten blivit tillräckligt accepterad för att hantera spress-kalabalik och att det finns någon som kan gå in och försvara sporten på ett professionellt sätt. Allra helst ska denna/dessa person(er) inte ha kommersiellt egenintresse i kiting som pressen kan hugga på.
Jag tror också att det inte är en dum idé att ha någon form av certifikat som måste förtjänas innan man går till stranden och släpper upp sin kite. Det är en alldeles för farlig sport för att lära sig ”den hårda vägen” (till exempelt att släppa upp en 12m mitt i powerzone över fast mark i 25 knop). Tänk om man skulle resonera så med pilot-utbildning eller djuphavsdykning. ”Äh, visa honom spakarna och skicka upp honom. De nya flygplanen har ju ändå katapultstol i ett nödfall, så det är lungt”. När jag tog lektioner på Maui hade de ett kunskaps-kort som skulle fyllas i av instruktören efter lektionerna som talade om vad man kunde. Ändå var det ingen som hindrade en helt grön nybörjare att gå ut utan lektioner om han/hon insisterade. Nu i efterhand har jag insett hur oseriös 4-timmars-lektionen jag tog ute i Apelviken var, som inte ens lärde ut self rescue innan (eller efter) de drog igång med water start. Om inte ett cert eller liknande arbetas fram kommer vi bli stoppade – förr eller senare.
-
@christian12345 395725 wrote:
Bra idé. Generellt också bra regler.
Men:
Jag tycker att det låter farligt att ha en massa urkrokade nybörjare på stranden, om jag ska vara helt ärlig: det är mycket svårare att styra urkrokade drakar, speciellt för nybörjare.
Christian
När jag gick kurs i thailand för tca två år sedan så lärde vi oss att alltid launcha urkrokat och alltid ute i vattnet. Kändes väldigt säkert
-
”26 åringen” mår efter omständigheterna bra. Det blev ett rejält sår i huvudet och ett mindre på armen men inget brutet. Även ett ledband som har töjts och lite andra mindre skador. Han förväntas lämna lasarettet i morgon kväll eller på onsdag. Tack för allas omtanke!
-
@johnk 395834 wrote:
Illa att aftonbladet fått nys om detta. De är antagligen det största verkliga hotet mot sporten. Tur att de ännu inte vet hur utbrett det är och att det finns i Sverige. När något sånt händer i Sverige (för det kommer det göra förr eller senare) skulle det inte förvåna mig om de ser till att ha en lokalreporter på varje kite-strand vid hårda vindar för att gama om något går fel (eller om de i deras otränade ögon ser ut att gå fel eller är ”onaturligt och hutfullt”). Vi får hoppas att sporten blivit tillräckligt accepterad för att hantera spress-kalabalik och att det finns någon som kan gå in och försvara sporten på ett professionellt sätt. Allra helst ska denna/dessa person(er) inte ha kommersiellt egenintresse i kiting som pressen kan hugga på.
Jag tror också att det inte är en dum idé att ha någon form av certifikat som måste förtjänas innan man går till stranden och släpper upp sin kite. Det är en alldeles för farlig sport för att lära sig ”den hårda vägen” (till exempelt att släppa upp en 12m mitt i powerzone över fast mark i 25 knop). Tänk om man skulle resonera så med pilot-utbildning eller djuphavsdykning. ”Äh, visa honom spakarna och skicka upp honom. De nya flygplanen har ju ändå katapultstol i ett nödfall, så det är lungt”. När jag tog lektioner på Maui hade de ett kunskaps-kort som skulle fyllas i av instruktören efter lektionerna som talade om vad man kunde. Ändå var det ingen som hindrade en helt grön nybörjare att gå ut utan lektioner om han/hon insisterade. Nu i efterhand har jag insett hur oseriös 4-timmars-lektionen jag tog ute i Apelviken var, som inte ens lärde ut self rescue innan (eller efter) de drog igång med water start. Om inte ett cert eller liknande arbetas fram kommer vi bli stoppade – förr eller senare.
Ähh… fan vad du babblar en massa.
När du pratar om ”släppa upp kiten” så tappar jag direkt allt förtroende för dig. Hur många gånger har du gjort self-rescue?
Tycker du att det är svårt?
Tror du att en nybörjare kan ta den informationen till sig?
Sätt dig ner i båten!Till något mycket viktigare:
Jävla skönt att det inte blev några bestående skador. Vi tänker på dig!!
Logga in för att svara.