Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › kraschade in i byggnad, Skanör på söndagen
-
kraschade in i byggnad, Skanör på söndagen
tetras svarade 17 år, 10 månader sedan 47 Medlemmar · 126 Svar
-
@Hovang 395860 wrote:
”26 åringen” mår efter omständigheterna bra. Det blev ett rejält sår i huvudet och ett mindre på armen men inget brutet. Även ett ledband som har töjts och lite andra mindre skador. Han förväntas lämna lasarettet i morgon kväll eller på onsdag. Tack för allas omtanke!
Tack det var denna information vi alla väntat på.
Skönt att det gick så pass bra trots allt.
Då hoppas vi att du snart är helt återstäld.
-
@walle 395900 wrote:
hur kunde det kännas då så säkert att göra det när du gick kursen i Tailand?
launch urkrokad = max power…Hoppas killen e på vattnet snart igen!
Vad händer om något går snett och du släpper bomen och inte är i krokad med riktig fungerande säkerhets leash?
Vad händer om du är ikrokad och du släpper bomen för att något går snett?
Problemet är väl att när det blåser riktigt mycket och vi ger oss ut med mindre kites typ 7-9 kvm så är det nästan en omöjlighet att launcha urkrokad.
Men säkrare än att launcha urkrokad kan det knappast bli.
Jag launchar själv alltid ikrokad men är det egentligen rätt rent säkerhetsmässigt rätt intressant fråga vad tycker ni själva där ute?
-
Det är väl beroende på vem man tänker på om man launchar urkrokat eller ej, urkrokat och ej ikopplat i en leach lägger ju faran på alla kringstående om man nu släpper…
Tänkte anmärka på den där punkten i texten men orkade inte, antar att den handlar om gamla tvålinors som bara krokades i för att avlasta armarna (var iofs långt före min tid som kitare… så de har jag bara sett på film)
-
@WakeNils 395932 wrote:
Det är väl beroende på vem man tänker på om man launchar urkrokat eller ej, urkrokat och ej ikopplat i en leach lägger ju faran på alla kringstående om man nu släpper…
Tänkte anmärka på den där punkten i texten men orkade inte, antar att den handlar om gamla tvålinors som bara krokades i för att avlasta armarna (var iofs långt före min tid som kitare… så de har jag bara sett på film)
Hoppas verkligen att alla fattat att man alltid skall ha en leash i kopplad.
Annars riskerar man ju allas liv som finns i närheten.
-
@Eddie 395889 wrote:
Ähh… fan vad du babblar en massa.
När du pratar om ”släppa upp kiten” så tappar jag direkt allt förtroende för dig. Hur många gånger har du gjort self-rescue?
Tycker du att det är svårt?
Tror du att en nybörjare kan ta den informationen till sig?
Sätt dig ner i båten!Till något mycket viktigare:
Jävla skönt att det inte blev några bestående skador. Vi tänker på dig!!Vad menar du med att du tappar fortroendet for mig? I enlighet med vad Jezaja sa sa ar det uppenbarligen en verklighet: ”[…]då släpper killen som håller kiten rakt upp i powerzone med 12m/s rak onshore[…]”
Och jag tycker inte det ar viktigare att 100 personer sager ”hoppas han mar bra under omstandigheter” an att man forsoker se till att det inte upprepas.
Jag har gjort self rescue en gang nar en bridle traslat sig runt ena vingspetsen och jag drev mot en bathamn. En annan gang traslade sig linorna och nara land dar ingen kunde assitera mig och tvingade mig att rulla in linorna. Farligt om man inte vet hur man haller kiten utflaggad medan man narmar sig den. Inte en komplett self rescue, men det ingar som en del i det. Self rescue kanske inte ar sa svart, men bra mycket enklare an att forsoka lista ut sjalv hur man ska gora mitt pa ett stormande hav om ingen ens namnt ordet self-rescue. Och det racker att man gor ett fel for att forlora fingrar eller kastas upp pa land sa tycker jag det ar nog sa viktigt att man gor ratt forsta gangen.
Om en nyborjare inte tar tills sig det nar man berattar sa far man se till att han/hon kan gora det sjalv innan de far ga ut sjalva helt enkelt. Det ar det jag menar att instruktorerna ska se till.
-
@johnk 395834 wrote:
Illa att aftonbladet fått nys om detta. De är antagligen det största verkliga hotet mot sporten. Tur att de ännu inte vet hur utbrett det är och att det finns i Sverige. När något sånt händer i Sverige (för det kommer det göra förr eller senare) skulle det inte förvåna mig om de ser till att ha en lokalreporter på varje kite-strand vid hårda vindar för att gama om något går fel (eller om de i deras otränade ögon ser ut att gå fel eller är ”onaturligt och hutfullt”). Vi får hoppas att sporten blivit tillräckligt accepterad för att hantera spress-kalabalik och att det finns någon som kan gå in och försvara sporten på ett professionellt sätt. Allra helst ska denna/dessa person(er) inte ha kommersiellt egenintresse i kiting som pressen kan hugga på.
Jag tror också att det inte är en dum idé att ha någon form av certifikat som måste förtjänas innan man går till stranden och släpper upp sin kite. Det är en alldeles för farlig sport för att lära sig ”den hårda vägen” (till exempelt att släppa upp en 12m mitt i powerzone över fast mark i 25 knop). Tänk om man skulle resonera så med pilot-utbildning eller djuphavsdykning. ”Äh, visa honom spakarna och skicka upp honom. De nya flygplanen har ju ändå katapultstol i ett nödfall, så det är lungt”. När jag tog lektioner på Maui hade de ett kunskaps-kort som skulle fyllas i av instruktören efter lektionerna som talade om vad man kunde. Ändå var det ingen som hindrade en helt grön nybörjare att gå ut utan lektioner om han/hon insisterade. Nu i efterhand har jag insett hur oseriös 4-timmars-lektionen jag tog ute i Apelviken var, som inte ens lärde ut self rescue innan (eller efter) de drog igång med water start. Om inte ett cert eller liknande arbetas fram kommer vi bli stoppade – förr eller senare.
Bra synpunkter.
Beträffande ”cert”, se hur det är inom fallskärmshoppningen. Kurs, teoretiskt prov, praktiska prove, efter godkännande upp och hoppa.
För att hoppa krävs också en ansvarig hoppledare på fältet och en hoppmästare i planet. Vi kanske inte vill gå lika långt men visar vi ansvar med utbildining och ”cert” så kanske vi slipper att få en massa andra restriktioner påtvingade. Jag tror bästa sättet framåt med allt detta är en centralt förbund med förgreningar till lokala klubbar över landet. Tänk också på vilka bidrag och andra subventioner där finns att ansöka i samband med förenings bildande och klubbverksamhet. Allt detta för att sprida, utveckla och göra sporten säkrare.
SKOTTEN, du vet vad du har framför dig, det är bara att sätta igång och organisera och ta hjälp av all som önskar denna underbara sport all framgång för oss inbitna och alla andra potensiellt förlorade själar.
-
Skitbra idé…
Sedan kan vi ha ett central register över alla legitimerade kitesurfare.
Varför inte en websida där man registrerar sig innan man sticker ut. Lite tidsrestriktioner hur mycket man får kitea per månad.Dessutom kan vi ha en massa möten och kanske samlas på våren och polera våra fenor ihop.
Ahhh…. jag orkar inte. Slumpar bort mina nya Rebel till lägstbjudande.
Någon som säljer en curlingsten?Inte fan slår sig folk mindre för att vi har ett förbund…?
Hjälp nybörjarna i stället. -
@Eddie 395955 wrote:
Skitbra idé…
Sedan kan vi ha ett central register över alla legitimerade kitesurfare.
Varför inte en websida där man registrerar sig innan man sticker ut. Lite tidsrestriktioner hur mycket man får kitea per månad.Dessutom kan vi ha en massa möten och kanske samlas på våren och polera våra fenor ihop.
Ahhh…. jag orkar inte. Slumpar bort mina nya Rebel till lägstbjudande.
Någon som säljer en curlingsten?Inte fan slår sig folk mindre för att vi har ett förbund…?
Hjälp nybörjarna i stället.Hur mycket skall du ha?
-
Fint hugge i habo kan ni ju sätta upp likadana med texten ”Varning blåbär” alt. ”Varning pelikaner”
-
Skönt att ”26-åringen” mår bra!
Jag efterlyser dock någon form av utförlig händelseförloppsbeskrivning typ de som RickI brukar sammanställa på kiteforum.com. Det är extremt lärorikt och respektingivande att läsa dessa beskrivningar och jag är övertygad om att RickI på detta sätt räddat många liv.
Någon som var i Skanör som känner sig hugad att berätta exakt vad som hände?
-
Jag var där, men såg inte själva olyckan. Pratade däremot med personerna som påkallade hjälp, enl. dem så hamnade killen först på stranden sen in i hytten. Oxo nyfiken på hur det hände, varför löstes inte säkerhetssystemet ut? Jag fick uppfattningen att det borde ha funnits tid till detta innan den sista flygturen??
Fy fan va gött att höra att det inte var värre, trodde på mist 2 mån sjukhusvistelse, de som påkallade hjäp var rätt skärrade…
/Nörden -
hahaha why didnt he pop out?
we have all had close calls, and we all know that its not the first thing we think of. Often the brain goes into ”try and save it” mode…. Humans are dumb.
Often accidents are avoided by using common sense. If you see someone new on the beach riding like a dick and putting themself or others in danger, go tell them.
Never let a noob launch you.
-
Never let a noob launch you.
nej den skönaste nybörjaren som skulle hjälpa mig ut, släppte kiten helt utan förvaning, trots att jag sagt åt honom att vänta på ”tummen upp” från mig. Var inte ikrokad än så jag drog leashen när jag i ögonvrån uppfattade att kiten var på väg upp, åh vad sur jag var!
Fortsätt dock hjälpa det gröna folket, det kommer hända så mkt mer om vi inte säger till i tid…skönt att killen verkar vara OK!!!
6 DAGAR KVAR TILL LEFKAS OCH SURF I EN MÅNAD!!!!
Logga in för att svara.