Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kraschade in i byggnad, Skanör på söndagen

• johnk

Medlem
    14 juli, 2007 vid 19:38

@psychonauten 397130 wrote:

Det där var ett konstruktivt inlägg. verkligen.
    keep it up!

DU menar att man INTE ska öva tills man hittar sin säkerhetsrelease? Eller missförstoid jag dig?

Ja, du missförstod mig. Jag menar att man inte kan säga ”övar du så klarar du det när det verkligen händer” om man inte har behövt göra det själv än. Klart som f-n att man ska öva så att man inte behöver Fundera över vad som behöver göras när det händer (även om man inte klarar att utföra det sedan).

• langens_kite

Medlem
    14 juli, 2007 vid 21:32

Att ni is diskutera!
    Finns det nån som har hållit på några år som tror att man kan och hinner hitta sin säkerhetsrelease då det verkligen behövs i en nödsituation?
    Då det går åt helvete kramar du fast i boomen den/de sekund/er som du hadde innan det är för sent.
    Tog några år för mig att förstå att man som kiteare måste vara observant på väderförändringar tex mörka moln, fronter mm.
    Kanske åka in och vänta för att vara säker.
    Som killen som gorde sig illa, skulle kanske försökt att flagga kiten innan han var på land och vadat in?
    Eller om ingen var i vägen dumpa draken?
    Brukar försöka att förklara då jag har kurser att det enda säkerhets systemet som ”funkar” är ditt eget omdöme, sedan lär man dem att lösa ut kiten och kollar vid olika tillfällen att eleven kommer ihåg.
    Då jag använder ett märke och eleven kanske är ”korkad” och köper ett annat brukar jag tala om hur viktigt det är att veta hur det funkar på andra märken/drakar som man provar.
    Brukar tillägga att allt som är rött ska du dra i om det går åt hel..
    Tror att det vid detta tillfälle inte spela någon roll vilket märke eller säkerhetssystem som användes, killen skulle inte ha utsatt sig för den här risken, då det hände hände det säkert för snabbt.
    Hoppas att alla inblandade klarar sig bra ( kan vara nog så svårt att se en skadad kompis)och fortsätter med kitandet som inte behöver vara farligt.

• davids

Medlem
    15 juli, 2007 vid 04:31

@tetras 396734 wrote:

Varför inte plocka bort bromsen på din bil också.

Jaaaa det var ju en jättebra jämförelse…

Om du använder din quickrelease lika flitigt som bromsen på din bil har du inget på vattnet att göra.. Stanna på stranden, eller hemma

• tetras

Medlem
    15 juli, 2007 vid 11:26

@Davids 397280 wrote:

Jaaaa det var ju en jättebra jämförelse…

Om du använder din quickrelease lika flitigt som bromsen på din bil har du inget på vattnet att göra.. Stanna på stranden, eller hemma

Det är synd om dig om du inte fattar sensmorale, Jag bara beklagar.

och till alla er andra, ni måste åtminstode hålla med om att det är bättre att kunna utlösa säkerhetssystemet på 1 sekund istället för 2 sekender eller ni kanske tycker det är ”coolt” om det är lite farligt och där är ett par dödsolycker per år, mer att skryta om vid baren på kvällen bland alla oinvigda brudar/killar…………, det är verkligen moget och ansvarsfullt, specielt av alla er som jobbar som instruktörer.

• skejtar_henke

Medlem
    15 juli, 2007 vid 12:10

gud vad klok du är… jättebra sagt…

• tetras

Medlem
    15 juli, 2007 vid 15:31

@skejtar_henke 397333 wrote:

gud vad klok du är… jättebra sagt…

du vill väl ändå inte säga att du känner dig träffad, jag som har så höga tankar om dig?

Sida 9 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kraschade in i byggnad, Skanör på söndagen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.