Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › kraschråd
-
kraschråd
Publicerad av piotr på 7 oktober, 2005 vid 14:41Är det någon som har ett bra tips för att undvika att bom och mast slår sönder tail/nos.Jag kör med bomskydd fram men lyckades ändå krossa brädan vid en spolning. Ytan och en spricka in till skummet,som också blivit mjukt.., blev resultatet.
Det känns så jäkla kasst att tail och nos ofta skall vara så tunna och sköra. Eller är det bara att ta skadorna och laga och vara glad ändå. Jag läste det andra inlägget om stockholmslagning med citat av “basse” där man skulle va nöjd när man väl lagat brädan så man kunde släppa räddheten om brädan och satsa istället. Och det stämmer ju bra!
Men ändå..
Gutenenlight svarade 19 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Jag är fan kitare och vet att det finns nått fult hjul man kan sätta framför masten på brädan vilket gör att masten inte kan falla på nosen.
Ser tyskt ut men det är ni ju rätt vana vid i eran sport
Kommer inte ihåg vad det heter men ett tipps är att använda sökfunktionen här på steffo. -
Är det kastfall som är boven så kör jag med att överskota seglet. Då faller riggen ned på läsidan och man gör oftast en halv framåtloop. Men brädan blir alltid oskadd.
-
Hej
Jag har köpt en “Deviator” för några år sedan efter att ha spräckt en bräda x flera i nosen.Sedan dess ingen spräckt nos.
Jag märker inte av den när jag kör annat än då man ska föra runt seglet över fören vid vattenstart då den kan ta i om man inte lyfter upp seglet ordentligt.
Första gångerna störde den vid slag men det är inget problem längre.
Jag använder den på slalom och formula brädorna inte vågbrädan.
-
Hmm, lite av ett högt spel tycker jag. Genom att “hålla i” seglet på det sättet sätter du större tryck på det och om det då ändå träffar nosen så kan det bli större skador. En balansgång, alltså. Jag har själv aldrig kraschat en nos genom ett kastfall (trots att jag får ett och annat, liksom vi alla får). Dock vet jag inte hur jag gör för att undvika skador. Antingen har jag starka brädor eller så är det nå’t med känslan.
När det gäller spolningar i vågor finns det väl inte så mycket att göra. Jag brukar själv försöka hålla i grejorna så länge som möjligt för det mesta.
-
Tips:
1.Trimma seglet ordentligt,tex dra tillräckligt i nedhalet.
2.Håll din tyngdpunkt låg (inte med rumpan släpandes i vattnet dock) då hinner du oftast parera i byarna skota in/ut falla av/gå upp i vind vilket som känns bäst.Om du ändå skall envisas med att falla fram kan du ju tejpa/limma fast nåt mjukt på nosen som dämpar. Men det finns ändå risk för att det spricker under pads etc på nosen och då ser du ju inte det förrns det e försent.
andra varianter har diskuterats deviator etc jebz knob eller andra mastfots tingestar. Tror dock att det mesta ligger i trim både av utrustning och kropp.
Jag var på min nos rätt mycket när jag precis köpt nytt segel. Det som hände då var att jag hade dragit för lite i nedhalet, så riggen ville gärna dra mig framåt då man hängde fram för mycket eller fick tyngdpunkten fel (för högt). Fick ett latemanskastfall oxå då jag stod på brädan ikrokad i selen en ganska sunkig dag och väntade på en vindby. Vinden infann sig men jag var inte beredd så jag flög rätt över nosen ikrokad fortfarande och träffade nosen på brädan med masten och alla mina 85kg över. Det blev en ding.
Hur lyckades du dinga tailen förresten? det var nytt(förutom sten och skit förstås)
-
Nej för mig funkar det hur bra som helst. Har inte varit i närheten av nosen när jag gjort så, bara nära att sätta framåtloop.
-
Håller med Nordgren men lägg till att trycka ifrån med “framhanden” så blir det en riktig snurr och definitiv miss av nosen.
Det funkar med allt från 4.7 till 12.5, jag har testat!
/Jocke -
hjälper bomskydd på moderna brädor? Om man fäller masten framåt så är det ju masten en bit under bommen som slår i nosen på brädan. Bomskyddet “missar” ju genom att moderna brädor är så pass korta fram. Det är ju bara om man har bommen längst ned i uttaget som ett bomskydd hjälper. Själv har jag gjort om en bit liggunderlägg så att jag sätter det på masten under bommen. Har ej testats i något fall ännu så vi får väl se hur det går…
Väntans tider
-
Från situation till situation.. Om jag hoppar och känner att jag tappar kontroll framåt (och ej vill framåtloopa) så släpper jag grejorna så att masten går mer åt andra sidan.
Sen man ju givetvis luta sig mer i hängselen vi överriggning så att man är mer “beredd”.
Annars känns det som om man håller i och försöker “dra ner riggen” när man redan sitter i det sjunkande skeppet så kan det väl hända att skadorna blir värre??
-
Har precis köpt en ny (begagnad) bräda och är lite spak för att ha sönder den(…tills jag läste Basses inlägg om att dinga brädan tidigt! )
Hursomhelst så tipsade han jag köpte brädan av att man kunde använda en uppochnervänd mastfotsvadering precis under bommen om man var rädd om nosen!
Logga in för att svara.