Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Krashad mastfot..
-
Krashad mastfot..
Publicerad av kurtkomet på 17 juli, 2006 vid 14:23Någon som har en likadan eller något lämpligt substitut? Eller kanske rent av någon idé om hur man kan laga den så att den iaf. håller säsongen ut? Lite surt nu när det äntligen friskar i..:frown:
Brädan är en äldre F2 lightning/Mats
tsss svarade 18 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Oregistrerad
Gäst17 juli, 2006 vid 14:38Surt, men går det inte att få loss själva pinnen och sätta fast den på en ”vanlig” mastfot. Det går ju att köpa standardjointar (inte hasch….) som har två bultar, den ena till plastöverdelen (masten) och den andra till själva mastfoten(pinnen), det måste gå att få till på något sätt och inte speciellt dyrt heller. Annars har jag en bräda (Bic Presto -92) som du kan få med mast fot och fena för 400:-.
-
Oregistrerad
Gäst17 juli, 2006 vid 16:34KurtKomet wrote:Någon som har en likadan eller något lämpligt substitut? Eller kanske rent av någon idé om hur man kan laga den så att den iaf. håller säsongen ut? Lite surt nu när det äntligen friskar i..:frown:
Brädan är en äldre F2 lightning/Mats
Här är lösningen. Köp en ny bräda samt mastfot. 😉
En gammal lightning kan väll ändå inte vara kul när det friskar i? 😛 -
Som sagt ovan, problemets kärna handar om att få loss ”pinnen” som går ner i mastskenan. Gissningsvis är det locktightad och sitter berget. Med värme, våld, en rörtång och ett rejält skruvstäd brukr det dock gå (risken är att skruven går av i pinnen).
Övriga delar är standard. Äverdelen där tamparna sitter fast är ite original, tror jag. Jag har själv en likadan till en gammal sommarstugebräda. Jointen (leden) går att köpa på en välsirterad surfaffär. Mitt tips är att ringa till Surfersparadise och be dem hjälpa till. Ev har de en ”pinne” och kan sälja dig ett helt paket.
-
Rackarns.. Verkar som om jag helt enkelt måste ha en ny bräda!:grin: . Nä, pinen på nuvarande jointen verkar gå att få loss, så det kanske löser sig om den går att trycka i en ny joint bara. Tackar för svar och tips! och erbjudandet om brädan, men jag tänkte nog försöka köra på min gamla lightning ett litet tag till och investera i prylar från 2000-talet ganska så snart.
/mats
-
hej Mats
känner igen grejorna….
Visserligen är var det ingen garanti på prylarna jag sålde, men om du inte fixar i ordning det själv så kan jag hjälpa dig. Dock måste du komma förbi Tyresö för att ge mig mastfoten.
Slå en signal om du inte klarar ut det på egen hand.hälsn Tomas
KurtKomet wrote:Rackarns.. Verkar som om jag helt enkelt måste ha en ny bräda!:grin: . Nä, pinen på nuvarande jointen verkar gå att få loss, så det kanske löser sig om den går att trycka i en ny joint bara. Tackar för svar och tips! och erbjudandet om brädan, men jag tänkte nog försöka köra på min gamla lightning ett litet tag till och investera i prylar från 2000-talet ganska så snart./mats
-
tsss wrote:hej Mats
känner igen grejorna….
Visserligen är var det ingen garanti på prylarna jag sålde, men om du inte fixar i ordning det själv så kan jag hjälpa dig. Dock måste du komma förbi Tyresö för att ge mig mastfoten.
Slå en signal om du inte klarar ut det på egen hand.hälsn Tomas
Hej Tomas! Jag vet att prylarna inte är nya och jag fick dem ju i stort sett till skänks.. Så jag får tacka för introduktionen till sporten! Jag har haft några riktigt roliga dagar. Jag har lämnat mastfoten till en som trodde att han kunde fixa det, i alla fall så att det håller säsongen ut. Till nästa år blir det nyare grejjer. (Eller kanske redan i år! 😀 )
/Mats -
ok.
Jag har tillgång till svarv så jag har ibland svarvat såna här mastfötter, sen får man borra o gänga hålet. Därefter monterar man på en ny gummijoint, och saken är klar…
Logga in för att svara.