Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.

• Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.

Publicerad av anonym-anvandare på 12 september, 2000 vid 11:55

Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.
    Utkast per den 0700

Inledning
    Under de senaste två åren har Windsurfing som sport i allt högre grad lockat till sig allt fler utövare och speciellt kan nämnas ett allt ökande intresse med avseende på personer i övre tonåren.
    Under det senare året har även en allt ökande mediabevakning kunnat skönjas tillsammans med ett ökande intresse från näringslivet vars syfte att liera sig med denna sport i nytändning som anses kunna tillföra ett nytt produktmervärde förefallande relevant för flera branschområden. Vidare har allt fler etablerade institutioner för sportutövning knutit olika avtal med denna nu snabbt växande sport.
    Det är således hög tid att påbörja en process i syfte att se över hur en framtida reglering av sporten Windsurfing skall kunna utföras och framförallt hur denna reglering skall kunna finansieras.

Tidigare erfarenheter av regleringar.
    Genom ett snabbt ingripande och genom ett effektivt samarbete mellan olika organisationer och statliga myndigheter kunde tidigare sporter som: Svävarsporten och sk. Jet-ski utövning snabbt regleras i syfte att säkerställa: säkerhetskrav, krav på miljömässighet, men inte minst krav på ett naturnära friluftsliv.
    Speciellt ur säkerhetssynpunkt är det angeläget att framhålla att windsurfing idag har alla förutsättningar att utveckla till en breddsport och i och med detta ökar således kraven på en reglering i syfte att öka de framtida säkerheten inom sporten markant för såväl surfaren som för den till surfarens närmaste omgivningen.

Möjliga åtgärder – en första analys.
    Vi anser att det finns omfattande erfarenheter att hämta från regleringen av tex snöskoteråkning i fjällvärlden. Även om denna reglering ej kunnat utföras slutgiltigt då motkrav på förbud mot motorbåtstrafik i Stockholms skärgård allvarligt fördröjt regleringsporcessen, så finns här omfattande erfarenheter att inhämta.
    Speciellt utmarkerade bevakade windsurfingområden och windsurfingleder, seglarbevis, förbud mot segling i höga vindstyrkor, förbud mot sk. sinkers, förbud för segling vid och utanför stränder där det fria friluftlivet kan förväntas idka bad i någon form, är några av de åtgärder som snarast bör studeras och analyseras specifikt utifrån ett ekologiskt hållbart säkerhetstänkande.

Påföljder
    Vi tror inte på lagstiftning som korrigerande huvudåtgärd utan istället bör den betydligt mer effektivare och väl beprövade metoden att via ram-försäkringsvillkor utföra de nödvändiga begränsande åtgärderna. Detta har bland annat med stor framgång använts inom sporten skidåkning tex speciellt riktat mot sk. osanktionerad off-piste åkning och just i detta finns en tydlig parallell till windsurfing.

Givetvis ser vi att sporten windsurfing utvecklas till en bäraktig ekologisk bredd-sport och som sådan bör sporten ges ekonomisk förutsättningar för att kunna vidareutvecklas. Men detta kräver givetvis någon form av reglering. Detta inte minst med tanke på de kommande säkerhetsproblem, som en snabbt växande windsurfingsport erfarenhetsmässigt kommer att föra med sig. Därför måste en fördjupad analys av det kommande regelverket snarast påbörjas och sanktioneras hos berörda myndigheter och organisationer…………………………………bla, bla, bla.

Äääähh det här ju givetvis bara larv, men……………..

i en nation där bara 24% de så kallad männen vill åka fortare än 110km/tim på motorvägar och där övervakningskameror tros lösa diverse samhällsproblem måste man slåss intelligent och slugt för att bevara friheten för en sport.
    Det första steget är att faktiskt förstå att friheten kanske är hotat “lite grann” och att det inte räcker med att vända ögongloberna inåt och fundera på inner-waves eller diskutera vilka laservåglängder som funkar bäst när man ska NC-shape:a sjögräsfenor.

Jag sätter 10:- (det är allt jag har) på att redan nu sitter några och funderar på reglering just m.a.p. på surfing-olyckor och incidenter – yrkessjöfart kontra windsurfing mm. (det här är inte skrivet ur luften).

Fast det är väl bara att fortsätta öva misslyckade tweakade push-loops så fixar det sig nog, eller hur?

christerljung svarade 24 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 19:03

Har det varit några allvarligare tillbud med surfare inblandade i Sverige?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2000 vid 19:28

inte på löpsedlarna, däremot en del gruff från yrkessjöfart på sistone
    Problemet är att när det väl händer (det behöver inte vara särskilt allvarligt) och det gör det i garanterat i en expanderande sport som lockar till sig “många nya glada” så är det för sent att agera om man inte tänkt till i förväg.
    Det här landet fullkomligt vimlar av regleringspellejönsar som hela tiden vill berättiga sig själva genom att finna nya möjliga faror att reglera bort och så dom själva kan rippa nya feta konsultarvoden och muta in ett allt större område för sig och dom “närmast sörjande.” Och framförallt: Uttala sig i TV, typ titta pappa är i TV. Varför skulle dom låta bli windsurfing när om hoppat på i princip allt annat?

• dude

Medlem
    12 september, 2000 vid 23:00

> Inledning
    > Under de senaste två åren har Windsurfing som sport i allt
    > högre grad lockat till sig allt fler utövare och speciellt
    > kan nämnas ett allt ökande intresse med avseende på personer
    > i övre tonåren.
    > Under det senare året har även en allt ökande mediabevakning
    > kunnat skönjas tillsammans med ett ökande intresse från
    > näringslivet vars syfte att liera sig med denna sport i
    > nytändning som anses kunna tillföra ett nytt produktmervärde
    > förefallande relevant för flera branschområden. Vidare har
    > allt fler etablerade institutioner för sportutövning knutit
    > olika avtal med denna nu snabbt växande sport.
    > Det är således hög tid att påbörja en process i syfte att se
    > över hur en framtida reglering av sporten Windsurfing skall
    > kunna utföras och framförallt hur denna reglering skall kunna
    > finansieras.

Om du har någon referens att backa upp det med så är jag jävligt glad!
    speciellt det där med näringslivet och liera sig med

• christerljung

Medlem
    13 september, 2000 vid 05:38

hm ja jag var ute på Runn (insjö mellan Falun o Borlänge) i lördags. Det blåste 12m/s och en segelregatta med 100-tals optimistjollar. De var spridda överhela fjärden och surfstråken korsade deras bana.
    Efter några repor kommer tävlingslednignen i motorbåt fram och gastar: BORT FRÅN BANAN FÖR HELVETE !! samt ÄR DU TOKIG ! KÖRA 30 KNOP GENOM FÄLTET !.
    Som surfare var jag aldrig orolig för nån incident, god sikt, full kontroll osv. Frågan är väl om de har rätt att stänga av en hel sjö…

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2000 vid 07:10

Är det så att du/ni seglar genom ett kappseglingsområde i 30 knop!?!? jaa då vete faan om du har läst SJÖVETTS reglerna?
    Det är just precis sådana incidenter som får ovanst.”förbudspellejönsar” att agera.
    Det är en oskriven REGEL att båtar/brädor + andra flytetyg håller sig borta från ett tävlingsområde.
    Sverige har ju så mycket vatten att det borde räcka till alla!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2000 vid 07:55

Om du dragit rakt igenom ett tjockt tävlingsfält i 30 knop så håller jag med föregående inlägg, men om du bara seglat i närheten så självklart har dom inte rätt att stänga av en hel sjö. Oavsett om det är du som gjort en grov groda eller ej så är det “dom som stängde av och deras kompisar över hela landet” som kanske är ett av de största hoten mot sporten windsurfings FRIHET.
    Dom flesta seglare är genuint trevliga och har gjort segling till en livsstil, inget ont om dom, tvärtom. Men inom denna trevliga sport finns det en klick självupptagna Pringle-nördar som vill B E S T Ä M M A och stila. Dom är fler än man anar.
    Din incident som jag är ändå säker tog lite grann i dig är en svag indikation på något som helt klart kommer att öka.
    Anta att det till Optimist-Goebbels som skrek åt dig (vi förutsätter att du inte gjort bort dig) seglade fram 10 stycken windsurfare i hans egen ålder och äldre och krävde att få se papper på hans rätt att ockupera en hel sjö. Vad skulle reaktionen blivit då tror du?
    Problemet på ett övergripande plan är att 1) Att han/alla aggro-seglarpappor inte själv kan inte kan windsurfa som du (ett djupt trauma i sig) 2) Att hans Pelle-Plutt i Optimisten hellre skulle vilja rippa en RRD trots att pappa lagt ut 35 papp på en fully loaded Finessa och måste sy om seglena när Pelle går upp i vikt. Så han har väldigt mycket att vara arg på (jag har två optimister själv så jag vet.).

Det finns en grupp personer som är jävligt sluga i det här landet och det är MC-folket. Dessa potentiella organdonatorer lyckas hela tiden genom smarta drag och genom att hålla ihop skydda sin utövning på ett kanonsätt eller hur? Typ 168 Hkr/180 kg/315 km/tim. Tänk om lika många dog och skadade sig i Windsurfing.

Orsaken att jag skrev detta något vrickade inlägg var att jag suttit på första parkett och sett två sporter gå åt pipan och nu upptäcker jag att historien upprepar sig just för min favoritsport Windsurfing.

Tips: Håll dig markerat tydligt för dig själv och segla öva djupt fokuserat på din sjö, speed, manöver, race….. mao kopiera det smarta MC-folket.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2000 vid 07:59

Inte på konf.
    Kolla vilka som sponsrar i andra länder. Utvecklingen inom de närmaste två åren här i landet är väsentlig.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2000 vid 10:20

Du vill väl knappast se ett gäng friåkande Optimistjoller mitt i en Svenska-cupen tävling ? Eller kanske i Apelviken, mitt under Wave Classic ?
    Det handlar faktiskt om ömsesidig respekt, och när dessa (visserligen överambitösa) människor har lagt ned mycket arbete på att arrangera en tävling vill dom knappast se dig surfa i 55 km/timme mitt bland deras småknattar…

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2000 vid 10:32

Jo, det skulle vara kul att se optimister i A-bay en blåsig dag med vågor..hehe…skadeglädje!!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2000 vid 13:16

Ha haaa Gissa var SM i Optimist går nästa sommar……OK Rätt nära i alla fall.

• christerljung

Medlem
    14 september, 2000 vid 09:09

mja vi var alltså 2 stycken som korsade fältet med optimister. Det var ingen av oss som körde 30 knop där utan gled försiktgt fram. Naturligtvis respekterade jag ledningens önskemål, men de var extremt otrevliga, kanske var de stressade över den hårda vinden som tävlingen kördes i.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 september, 2000 vid 10:58

Anta att gaphalsen varit Siljans svar på Josh Stone och sonen i optimisten också juniordistriktsmästare i wave. Tror du han hade gapat lika högt/hysteriskt då också??

Inom seglingssporten finns hos “några” tyvärr en närmast löjlig ball-fobi, dyrast båt, jag känner han mm. Gissa vad som hände när en nybörjarbesättning (två seglade för första gången nånsin) i ett matchrace (två stora balla segelbåtar) total-sänkte den självskrivna svenska mästaren och hans proffsbesättning. En pinsam nedtystad historia från ett VM. Inte själva förlusten så mycket som det som hände efteråt. En av många såna dystra historier inom en sport som ändå till 90% är kanon.

Jag bara säger en sak: Se upp för sårade ball-faktorer är ett svårt trauma speciellt om lilla Janos, Hilding, eller Frasse i Optimisterna slänger uppskattande blickar efter div. surfare och inte minst om mamma Cissi också gör det.

Men lyfter man upp det här resonemanget på ett högre och seriösare plan så tror jag det är dags att långsamt börja tänka till nu när windsurfing lockar allt fler.

Det verkligt häftiga med windsurfing är ju just frihetskänslan.
    Ta bort en del av den, hur kul blir det då?

• boose

Medlem
    14 september, 2000 vid 11:33

Bra synpunkter!!! ALLA som börjar windsurfa är SKYLDIGA att känna till vad som gäller på sjön.
    De är inte bara att rigga och dra iväg var/hur som helst. Här har snackats om kappseglingsfält men jag har även sett
    vildhjärnor som härjat i farleder som trafikeras av LASTFARTYG och fritidsbåtar.
    Det spelar ingen roll hur duktig man är,, dessa båtar har lååånga stoppsträckor.
    Det är skitbra med dessa inlägg, titta hur det gick med jetski-fantasterna! dom sket fullständigt i ALLA sjövettsregler
    och nu är dom TOTALFÖRBJUDNA förutom nån plaskdamm där dom får surra runt.
    Så vill vi väl inte ha det?

• anonym-anvandare

Medlem
    14 september, 2000 vid 11:59

Tack. Det värmde. Den första som förstår vad det här handlar om? Jag trodde ett tag jag var helt ensam.
    Nu är vi i alla fall två.

• boose

Medlem
    14 september, 2000 vid 12:22

Det finns MÅNGA som tycker som vi,, I know for sure!
    Debatten är bra, hoppas att alla nya (och en del gamla) surfare läser detta och tar till sig kritiken/synpunkterna så
    vi slipper dessa “regelpellejönsars” inblandning. (Djävla bra benämning, “regelpellejönsar”)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.