Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.
-
Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.
christerljung svarade 24 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 22 Svar
-
Kanon
Det ruggiga är om restriktionerna kommer så går det med blixtens hastighet. Det har vi ju ett antal bevis på. Problemet är ju att vi är lite sitting Ducks för vi har visserligen konf. men tex inte en svensk surf-blaska. Jag tror det klyftiga är som du säger att hålla en sån här debatt igång, både för men gärna emot också. Det skärper argumenten betydligt. Och ju fler surfare som debatterar, för och emot, desto större är chansen att man kan stå emot div. regelpellejönsar, pringle-strebrar och nörd-påvar. För tro mig dom kommer om/när sporten expanderar. Dom har hittills dykt upp i alla sporter som jag känner till som expanderat. Och windsurfing innehåller nåt som dom definitivt inte klarar av: “Frihet att surfa var man vill och hur man vill.” Givetvis så länge man följer sjöreglerna och inte förväntar sig att andra ska plocka upp en om bommen snappar ensam halvvägs till Danmark.”
Att windsurfare fritt kan segla omkring på fjärdar är som “vitlök + vampyrer” för dessa inskränkta människor. Kunde dom själva surfa, inga problem, men nu kan dom inte det av olika skäl. Ett ledord som man inte heller ska glömma är avundsjuka.De verkliga stjärnorna är återigen MC-folket och jag tror “surf-folket” borde fundera lite hur det kan komma sig att man trots allt kan köpa en 305 km/tim,s Suzuki med tanke på div. dödsfall och grova olyckor. Vad är det som MC-folket gör rätt? Går det att härma?
Självfallet ska man inte “dega ner sig” i det här, precis tvärt om, men den knepiga frågan framöver tror jag blir kombination Windsurfingsport och seglingssport. Vem ska bestämma? Vem har mest potential att bestämma?
Man kan ju göra det här till en Race vs. Wave, vs. Friåkningsfråga vs. …… det tror jag är helt fel. För det som tex verkligen kommer att locka sponsorer framöver är just känslan av frihet mitt i stress- och övervaknings-Sverige, skit samma då vad det är man seglar.
Mao håll debatten igång.
Den bästa tiden för windsurfing tror jag faktiskt är precis just nu. -
Jag tror att många av dessa regelpellejönsar, pringle-strebrar och nörd-påvar har tjackat en båge på äldre dar, kollade på hojjarna
när dom passerade hemmet vid det årliga “Mälaren runt”. Såg ut som om dom släpat ut halva PRO!!!
DÄR finns nog förklaringen!
Dessutom,, alla som tog körkort för 80 talet fick automatiskt access till att köra båge, så det är relativt enkelt att skaffa sig en
potensförlängare ( läs hoj typ HD ) vrida på nyckeln och dra iväg och känna sig som ung på nytt.
Men vilken 60 åring köper ett kit med ws prylar?? inte många!
Att “härma” deras trick bli väl svårt, men lösningen kanske är en bräda anpassad för rullator.
Ett annat “trick” kan vara att låta dom bästa essen komma in i debatten med synpunkter.
Kanske någon “sjärna” kan skriva något i “Blå rummet”?? i frågan!! det kanske är ett annat sätt.Hur gör man i andra länder?? är “problemet” likartat överallt? Eller är detta ett Svenskt fenomen?
Boose!
-
Avundsjukan är säkert Sverige relaterad.
Det är i stort sett “bara” en väjnings regel
man behöver kunna i detta sammanhang:Upphinnande väjer, och det var i detta fall säkert
inte optimist jollen som hade det problemet.Säkert visste surfknutten som fick obehag denna regel, men
detta kunde ju inte nörd-påven veta.Han kunde ju heller inte veta att det är möjligt att
vända fort, svänga snävt, jag till och med göra ett “säkert”
hopp över den hjälplösa pojken i båten.I vanlig ordning så bygger alla aggressioner på rädsla och
okunskap i okänd blandning, och det svåra i detta sammanhang
är att få segel folket att förstå att det finns en möjlighet att
W-surfare kanske till och med har seglat båt och snappat upp
ett och annat.Det viktigaste av allt:Vi är ju trots allt seglare allihop,
jag tror att det är där hemligheten med MC folket ligger.Det är ju EN grupp MC åkare (för den oinvigde) även om han/hon
åker HD eller är race-putte.W-surfare har en tendens att segregera sig själva(jag surfar helst
ensam(fy på mig)).Det som gäller är alltså att få ut någon/några som har något att
säga till om i näringslivet på en bräda, detta skulle säkert
höjja nivån en hel del.Å andra sidan…Hur lätt är det att få en motor intresserad att kasta
sig ut i svinkallt vatten i full storm och säga till personen att
uppskatta det.Jag tar på mig utav kritiken gällande yrkes trafik i farled, men
jag märkte inte vindhålet och den avtagande vinden förren det
var försent, och fick simma tillbaka i drygt fyra timmar(lättvindsgissel!?)Men som sagt var, mycket skulle försvinna om det kom mer regler än
det finns idag (sjöregler borde ju räcka).Man skulle kanske plasta in förarbeviset och montera det på ryggen.
Näe, om så många som möjligt (så ofta som möjligt)andvände sig sig av
suntförnuft så skulle det inte vara några problem(med båt trafiken).Hoppas nästa vecka blir för jäkligt blåsig, för då skall jag västerut.
tack för bra inlägg.
Ha det gött(och blött)///J.S.
-
kan man verkligen surfa i 30 knop i 12 ms eller???
-
Helt rätt
Åldersfördelningen är en av förklaringarna. Man sänker inte en favoritsysselsättning för äldre farbröder ostraffat. Man blir portad på Rotary och kan glömma att vara med när kommunen handlar upp nya skolbyggnader mm. Mao det vore socialt självmord. 40 års krisen (vad blev det av mitt liv) brukar rätt ofta sluta med MC efter ett tag.
En annan förklaring heter, MC-Nytt, Bike + div. obskyra föreningar. Gör man bort sig och hotar MC-folkets frihet att köpa bågar som går i 305 km/tim så häller nån Ta-väck på nya S80:n och man får skämmas i Radhusföreningen och frun och ungarna gråter. Trist.I flera andra länder är windsurfing en breddsport. I Tyskland var för några år sen var i alla fall windsurfing det mest populära motivet på T-Shirts. Vi ligger på sätt och vis långt långt efter men ändå inte. För i Sverige är windsurfing just nu en pionjärsport “igen” och just det är kanon.
Om du har möjlighet gör så här:
Ta bästa vågisen utan fodral, skruva dit fenan, strappa fast den på taket på bilen. Åk till Stockholm och sätt dig i de sjuka för- och eftermiddagsköerna till och från Stockholm E4:an-norr mot Arlanda/Uppsala och spana in de andra bilisternas blickar, på din bräda och på dig.
Du har ca nån timme på dig åt vardera hållet. Tro mig dom/blickarna säger allt. Det här är en rätt så ovanlig frihetssport som många ändå känner till men som många aldrig kommer att komma i närheten av.
Vilket är ballast en av 18433 sänkta Audi:s/BMW:s eller en vågis på takräcket. Är alla jätteglada för att just du hittat en kanonsport men inte dom? Skulle 100% av dom bli jätte ledsna om just du från bilkön fick ett kastfall, knäckte nyckelbenet och blev hämtat med helikopter från nån fjärd (filmat i Rapport)Jag håller helt med ju fler som diskuterar detta och gärna tvärt emot, desto bättre.
-
heh, ja jag blev lite stolt, trots att de var arga. Men som sagt genom fältet var det inga 30, snarare 3.
Logga in för att svara.