Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Kreta
-
Kreta
Publicerad av snaffe på 7 november, 2007 vid 18:02Funderar över att åka till Kreta i sommar. Någon som varit där? Vill helst ha riktigt platt och hyffsat jämn vind. Kan Kreta vara ett bra alternativ?
snaffe svarade 16 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
I senaste boards var det ett reportage om kreta, verkar hur bra som helst, Kouremenos heter stället! Jag funderar starkt på att åka dit i sommar, enda nackdelen verkar vara att det blåser för mycket (!) så att inte resten av familjen kan köra….
-
Var där 2 veckor i somras.
Blåste allt från tokig 3.7’a till inte alls. Är det 4.7 och neråt blir det rätt choppigt men det går att komma undan detta om man höjdar upp mot piren.Sjukt byigt också men det kom man in i. Det var typ så byigt så att det inte hjälpte att ta ett större segel också. Alltså… full rackare och sedan inget i 50 meter och sedan full rackare igen. Till slut gjorde det inte så mycket. Man läste det ganska lätt på vattnet och var beredd när det kom.
-
@Basse 428537 wrote:
Var där 2 veckor i somras.
Blåste allt från tokig 3.7’a till inte alls. Är det 4.7 och neråt blir det rätt choppigt men det går att komma undan detta om man höjdar upp mot piren.Sjukt byigt också men det kom man in i. Det var typ så byigt så att det inte hjälpte att ta ett större segel också. Alltså… full rackare och sedan inget i 50 meter och sedan full rackare igen. Till slut gjorde det inte så mycket. Man läste det ganska lätt på vattnet och var beredd när det kom.
Låter inte skitkul om det är så byigt. Något annat ställe runt Medelhavet där det finns plattvatten men jämnare vind. Finns det inte bätrre ställen på Kreta att åka till om man har tillgång till bil?
-
Finns ju massor med ställen på olika grekiska öar.
Har för mig att jag tykte det var rätt byigt på Rhodos också -
Har varit i chikenbay på Kharpatos och det var det byigaste ställe jag någonsin kört på. Devilsbay ska tydligen vara bättre. Är inte sugen på Kharpatos igen. Skulle helst vilja ha både riktigt plattvatten men även okej vågsegling.
-
Naxos kanske. Verkar okej plattvatten och onshorevågor. Onshore kanske inte är det fetaste men det kan nog fungera bra att hoppa i.
-
Jag var på Kreta i somras! Var där 1vecka i juli, 2 av dagarna var det riktigt bra vind! Det blåste jämn vind på kanske 12-15m/s och chopp/vågor. De andra dagarna var det i princip vindstilla..
-
Tjena Ola,
Har varit på Lefkas/Vassiliki två gånger, senast 2006 då vi stannade i 4 veckor, 10 juni – 10 Juli. Detta ställe är mer väderkänsligt än t.ex. Karpathos, men vinden är desto jämnare. En av englands bästa freestylare brukar hänga där under sommaren som instruktör, Andy ‘Bubble’ Chambers, skulle säkert vara kul för dig.
En av anledningarna att vi valde Karpathos i år var att under de fyra veckorna 2006 i Vassiliki fick vi vind 50-60% av dagarna. Vinden är dessutom bara igång 1-4 timmar på eftermiddagen. Men då menar jag 5bft vind, inte plaska-omkring-vind. Möjligt att vinden blir bättre längre in i juli, dock så blir det rätt mycket folk där också…
Dock så är det ett mycket trevligare ställe att festa runt på än Karpathos. Å andra sidan så behövs ju bara Zorbas och lite kul polare för att det skall bli bra ;-).
-
MMm, Zorba time är en fin stund. Får se om det finns något Anomyos party någonstans. Brukar ju bli ganska blött. Ska du iväg i sommar?
-
har själv lite småplaner på att göra en sommar på Rhodos, jobba som bartender på kvällarna och surfa på dagarna. Någon som har vindstatestik för rhodos i huvudet?
-
alacati eller va de heter verkar ju nice om man kollar nikkes video därifrån..
hur går de annars snaffe har du axeln på platts? -
Jag var faktiskt på röngen idag så vi får väl se vad läkaren säger. Skulle tro att det blir operation. Hur är det själv? Har sett att du varit i brasilien. Måste varit grymt.
Logga in för att svara.