Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kristen surfklubb?

• feg

Medlem
    1 september, 2003 vid 15:13

Jesus (det va väl han som knallade på vattnet) får nog jävligt ont om han får ett kastfall.
    En kille som Moses (det var väl han som delade på havet) lär ha svårt att surfa utan hjul på brädan.

Vad säger en kristen när vinden uteblir eller grejerna pajar, eller är de kristna så uppkopplade till killen med skägget och änglarna så att de alltid har vind och aldrig pajar grejerna? Om det senare är fallet skulle jag lura den stackarn att jag också var indoktrinerat troende så att jag fick ta del av de fina vind- och vågförhållandena! smile.gif
    Jag vill dock inte ha sällskap med varken Jesus eller Moses eftersom att jag gärna ser att det finns vanlig mjukt vatten under brädan.

/feg

Är inte en kristen surfklubb lite som en rallybils klubb för frimärkessamlare?

• brutus

Medlem
    1 september, 2003 vid 16:24

666 mad.gif mad.gif mad.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2003 vid 17:37

Jag känner inte till någon kristen surfklubb, men däremot en psalm som Per Harling har skrivit som jag tycker är passande:
    Vindens Vänner

Våga sätta fulla segel i Guds andes vind
    Evighetens vågspel är här
    Vägra vara tidens spegel
    Tingen gör dig blind
    Gör ej vad alla begär

Våga vara vindens vänner
    Våga vandra Herrens väg
    Vårda gåvorna Gud sänder
    Forma framtidens färd

Det är en fantastisk text som passar till mycket tycker jag.
    Viste ni att vind betyder Guds ande på hibreiska?
    Jag är för övrigt med i en handikappseglarklubb med kristen anknytning som heter Vindens Vänner. Vi har ett seglarläger varje år och jag har introducerat vindsurfing där.
    Per-Arne

• styret

Medlem
    1 september, 2003 vid 17:43

Vi på öland är högst troende…
    Nattvardsvin dricks ofta och om vi har tagit slut på det så är inte vi pjoskiga utan vi kan ta nattvardsölet eller nattvardsmultivitaminen utan problem.

Nått sånt måste vi ju ha gjort för det är nån som styr som gillar oss. kolla vädret från dom större tävlingarna som gått här.

• calle_b

Medlem
    1 september, 2003 vid 21:41

Kristen? Nej. Troende? Ja.

Mången surfare har säkert slängt iväg dängor mot “vindguden”. Det är klart det finns en vindgud, men man kan juh kolla om grabbarna med “Tiki” på brädorna(Starboard) har någonting att tillägga? Vad säger ni? wink.gif

Annar tycker jag att man kan defeniera tron till respekt och kärlek för havet. Personligen så är vindsurfingen en sorts religon….. Oj va poetisk man blev. men ni hajar säkert. smirk.gif smirk.gif smirk.gif

Nu till den viktigaste frågan: Blåser det mer om man är religös? o en till: Måste man kanske offra någon(typ chefen) för ett par extra sekundmeter? Eller kanske måste man ha någon sorts cermoni för att vindguden ska komma o hälsa på med en kuling i bagaget? Jag är öppen för förslag.

Söv gött.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2003 vid 05:31

Egentligen tror jag att man har samma Gud oavsett om man är kristen, buddist etc. I våra sammanhang tror jag att det handlar om hur var och en hanterar själsligt när vindkraften sviker. För flera år sedan var jag med på ett seglarläger då det inte blåste något under hela veckan. Jag var mycket frustrerad och ville att vi skulle utföra en vild vinddans. Tyvärr var jag ensam om att vilja det men det slutade ändå kreativt genom att vi gjorde om texten till Vindens vänner till Motorns vänner.
    Per-Arne

• s

Medlem
    2 september, 2003 vid 08:16

Svar till:

Jag känner inte till någon kristen surfklubb, men däremot en psalm som Per Harling har skrivit som jag tycker är passande:
    Vindens Vänner

Våga sätta fulla segel i Guds andes vind
    Evighetens vågspel är här
    Vägra vara tidens spegel
    Tingen gör dig blind
    Gör ej vad alla begär

Våga vara vindens vänner
    Våga vandra Herrens väg
    Vårda gåvorna Gud sänder
    Forma framtidens färd

Det är en fantastisk text som passar till mycket tycker jag.
    Viste ni att vind betyder Guds ande på hibreiska?
    Jag är för övrigt med i en handikappseglarklubb med kristen anknytning som heter Vindens Vänner. Vi har ett seglarläger varje år och jag har introducerat vindsurfing där.
    Per-Arne

[/ QUOTE ]

Jag har hört bibelverser där de sagt att havet inte finns i himmelriket! Detta kaos som är vilt och inte går att tämja!
    I så fall vill inte jag till himlen! Jag skall leta lite i min konfirmationsbibel och se vad jag hittar.

Sedan satt jag och en kompis på en julkoncert för några år sedan. Då var vi inne i vår period som “crazy snowboarders”. Då sjöng den vackra kören något om att “dalarna skall höjas, bergen skall sjunka – allt skall bli platt!” Vi var nära att gå därifrån på direkten!

Verkar inte som om de som skriver psalmer eller som skrev bibeln fattat att livet går ut på att surfa! wink.gif

/Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2003 vid 09:45

Hade jesus levt idag hade han nog varit wsurfare
    och kallat på kuling hela tiden.
    Enligt bibel styrde han ju över vinden ju.

• getwet

Medlem
    2 september, 2003 vid 10:50

Om en utomstående skulle ge sin “diagnos” på en surfklubb tror jag nog att det skulle bli ungefär så här.
    En samling S o M (ni vet dom där med piskor och handklovar)som plågar sig i hårdavindar/kyla med förintresse för gummikläder, gummihuvor samt blöjor.
    En synnerligen märklig grupp som tycks innehålla allt vad udda beteende kan beskaffa, verkar som drogade när det blåser, som bortblåsta från arbetsplatsen när Lage ritat streck på väderkartan, sätter familj och vänners relation på spel för en kuling, väljer en ny 6.5:a före mat i kylen, slopar Nobelmiddagen om det går högt på Torö, skippar megadaten med systrarna Graf för en helg på Fårö, väljer frivilligt att färdas i världens farligaste bil, tror man är odödlig mm mm. Och med det som bakgrund tror jag vi redan ses som en mycket udda religiös grupp som inte vill förpassas ned på en normal nivå som kristen! (skriver detta med risk för tomma däck på bilen nästa gång jag kliver upp från vattnet, religion har förstört förr!)

Och titta där…….nu blev man Old hand här konfen! Gammal hand, vad ska jag med den till…..?

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2003 vid 11:23

Jag hörde talas om någon kristen surfgruppering som körde i Tarifa. Dom var tydligen svinbra. Surfare alltså.

• tubert

Medlem
    2 september, 2003 vid 19:47

Svar till:

Är inte en kristen surfklubb lite som en rallybils klubb för frimärkessamlare?

[/ QUOTE ]

Kristna har större förmågor än du kanske tror, till exempel är George Foreman baptistpräst och det har ju inte hindrat honom från att banka skiten ur många stackare under treminutersintervall….
    Ungefär som att kristna inte kan lira hårdrock, jag tycker då att Blindside är tunga så det räcker fast de tror på ett liv efter döden.
    Evigt liv = evigt surf?

• brutus

Medlem
    2 september, 2003 vid 20:01

helvetet måste ju i alla fall vara ett liv efter döden då man bara får lyssna på Blindside…

Kristna surfare – be för mer vind! / m

PS. Runar ser ut som en tysk surfare… tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2003 vid 20:26

Hej!

Har inte hört om det finns någon sådan. Däremot så finns det ju en hel del kristna surfbröder. Kunde gärna vara fler.

• styret

Medlem
    2 september, 2003 vid 20:27

Men varför måste man ha en egen surfklubb för kristna? Surfare brukar inte vara svåra mot folk bara fr dom inte tycker som dom. Det är om man själv är sån idealist så man inte klarar av att umgås med okristligt folk.
    Själv är jag vegetarian och helt klart minoritet bland surfare, man kanske får nån spydig kommentar nån gång men det är ju med glimten i ögat så inget att bry sej om. Det funkar ju inte att sluta in sej i sina fraktioner bland surfarna, då tappar man ju halva grejen, gemenskapen!

Kristna, kommunister, emu-positiva, bögar, poliser och diabetiker, välkomna allihop.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2003 vid 20:41

Hear!! Hear!!!

Precis min mening!! Varför måste man definiera sig in i minsta detalj?? Är inte det värsta sortens xenofobi? “Undrar om det finns en surfklubb för heterosexuella, agnostiska, 30-åriga civilingenjörsstuderande med helskägg så jag slipper få några andra åsikter än de jag redan har” Hur tråkigt som helst! Om all kristna surfare hänger för sig, vem ska man då trakassera med teodiceproblemet när vinden mojnar??

MVH

JohanC 😉

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kristen surfklubb?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.