Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Krock i A-bay!

• carrera

Member
    7 maj, 2009 at 12:28

Lite off topic kanske men vad tror ni om morgondagen Alt. lördag i A-Bay !! Låter dock inte så kul att det är så trångt! Är det mer än vanligt menar ni? Bra höst dagar kan det ju vara en hel del folk men inget jag igentligen tycker mig ha haft problem med!

• andersbq

Member
    7 maj, 2009 at 12:35

Du vet folk ratar ju Apelviken nu förtiden framför Lejet och Åsa, Vilshärad, Ringenäs, Viken etc. Alla ska ju rida vågor med sina twinsers istället för att bara åka runt och hoppa som vi gjorde förr.
    Så nu när det vrider mot sydliga vindar igen så är det säker betydligt rymligare i The Original Bay”!

• carrera

Member
    7 maj, 2009 at 13:26
    andersbq;544982 wrote:
    Du vet folk ratar ju Apelviken nu förtiden framför Lejet och Åsa, Vilshärad, Ringenäs, Viken etc. Alla ska ju rida vågor med sina twinsers istället för att bara åka runt och hoppa som vi gjorde förr.
    Så nu när det vrider mot sydliga vindar igen så är det säker betydligt rymligare i The Original Bay”!

Härligt o höra!! Då kan jag fortsätta o soulsurfa som jag alltid gjort då 😉

• debkausf

Member
    7 maj, 2009 at 15:40

Slutet gott o allt e utagerat. Aloha till alla bladvändare go attityd! Tänk dock på att ta det försiktigt ibland, brukar inte vara lättskrämd men det small som f.n

• ola-h

Member
    7 maj, 2009 at 15:56

En annan intressant observation jag gjorde igår är av det psykologiska slaget. Jag seglade rätt länga och blev så småningom tämligen trött och var säkert tömd på energi också. Och ju tröttare jag blev, desto oftare kom jag på mig själv med att irritera mig på att andra var i vägen. Och så fort jag kom in i den tankefiguren så blev seglingen inte lika njutbar längre. Jag kom på mig själv och började tänka lite mer positivt, men så hipp som happ dök de negativta ivägen-tankarna upp igen.

Överlag hade jag superkul och lyckades mestadels fokusera på att slappna av och ha kul. Den intressanta observationen är dock att själva irritationen över andra seglares uppförande egentligen störde mer än själva uppförandet, om ni fattar.

En ganska generell grej egentligen: om man koncentrerar sig på att ha roligt ihop med andra på vattnet så blir det också roligare.

• blackadder

Member
    7 maj, 2009 at 16:05
    Ola H.;545020 wrote:
    En annan intressant observation jag gjorde igår är av det psykologiska slaget. Jag seglade rätt länga och blev så småningom tämligen trött och var säkert tömd på energi också. Och ju tröttare jag blev, desto oftare kom jag på mig själv med att irritera mig på att andra var i vägen. Och så fort jag kom in i den tankefiguren så blev seglingen inte lika njutbar längre. Jag kom på mig själv och började tänka lite mer positivt, men så hipp som happ dök de negativta ivägen-tankarna upp igen.

Överlag hade jag superkul och lyckades mestadels fokusera på att slappna av och ha kul. Den intressanta observationen är dock att själva irritationen över andra seglares uppförande egentligen störde mer än själva uppförandet, om ni fattar.

En ganska generell grej egentligen: om man koncentrerar sig på att ha roligt ihop med andra på vattnet så blir det också roligare.

Ja så är det. Jag har faktiskt noterat nåt liknande. Vissa dagar är man dessutom mer (eller mindre) tålig också.

• rrd

Member
    7 maj, 2009 at 17:07

Riktigt bra surf igår från att jag satt nästan ensam vid 13-tiden och väntade in att den nordliga vinden skulle öka o vrida in mot nordväst. Men visst var det trångt på sen em.
    Det känns som att det finns lite för små marginaler mellan seglare ibland.

Om man får en repa med irriterande moment (försiktigt uttryckt) som väjningsproblem eller nära en krocksituation så ska man verkligen fokusera på att segla av sig den negativa känslan. Att få några fina svängar o lite vågridn eller ett hopp som ger positiv känsla och raderar det negativa. Att avsluta med bra surf är oslagbart.
    Att segla o se fina hopp o vågridn är ju väldigt inspirerande och kul.

För övrigt försökte jag för några timmar sen få en fjärde surfdag i Lejet som lite omväxling men vinden dog så det blev lite balansträning. Men kanske i morgon…

• m3lk3r

Member
    7 maj, 2009 at 17:27
    Carrera;544978 wrote:
    Lite off topic kanske men vad tror ni om morgondagen Alt. lördag i A-Bay !! Låter dock inte så kul att det är så trångt! Är det mer än vanligt menar ni? Bra höst dagar kan det ju vara en hel del folk men inget jag igentligen tycker mig ha haft problem med!

Om du inte vill att det ska vara trångt så ska du veta att surfgymnasiet har tävling i apelviken hela helgen, bara så du vet det innan du sticker ut!

• woodleaflay

Member
    7 maj, 2009 at 18:17
    above_the_law;544894 wrote:
    Håller dock tyvärr med om att den rådande attityden hos alltförmånga vindsurfare igår(ofta de lite sämre;-) fortfarande var typ:
    “- Den där jvla kitenissen ska lämna plats även när vindsurfaren kommer för babords halsar, även om vindsurfaren INTE rider en våg och ovasett om kitaren kämpar för att höjda och komma igenom 2m-bryten på väg ut i låg fart!”
    Så funkar det INTE!

Det finns förvisso idioter av alla slag, men jag tror att en del av dem som du mötte var lika dana mot oss andra vindsurfare. Alltså tänkte de inte att det var för att du var Kitare som du skulle akta dig utan för att du var någon annan än dem själva.

• sourra

Member
    7 maj, 2009 at 18:24
    Blackadder;545022 wrote:
    Ja så är det. Jag har faktiskt noterat nåt liknande. Vissa dagar är man dessutom mer (eller mindre) tålig också.

Det är därför man ska ha en snickers med sig ut på vattnet

• blackadder

Member
    7 maj, 2009 at 18:49
    sourra;545053 wrote:
    Det är därför man ska ha en snickers med sig ut på vattnet

Ja, eller som den mindre tursamme herrn i Apelviken i tisdags: sina bilnycklar. Samtliga. Ja sourra du vet hur det är att vara utan bilnycklar när det blåser… Även om det inte blåste lika mycket den gången som det gjorde i tisdags.

• sourra

Member
    7 maj, 2009 at 20:06

Äsch då, jag hade bilnycklarna i tryggt förvar i den låsta bilen. No biggie.

• carrera

Member
    8 maj, 2009 at 07:16
    m3lk3r;545038 wrote:
    Om du inte vill att det ska vara trångt så ska du veta att surfgymnasiet har tävling i apelviken hela helgen, bara så du vet det innan du sticker ut!

Tack för infon….

• rasmus_w

Member
    8 maj, 2009 at 07:41
    Ola H.;545020 wrote:
    Och ju tröttare jag blev, desto oftare kom jag på mig själv med att irritera mig på att andra var i vägen.

Det är i såna där lägen min mamma brukar tala om för folk att de har lågt blodsocker och behöver äta.

• ola-h

Member
    8 maj, 2009 at 08:59

Precis, och eftersom jag både har barn och fru så känner jag väl till mekanismerna vilket hjälper om man vill ha ett litet metaperspektiv på sina egna reaktioner.

Page 2 of 3

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Krock i A-bay!

You must be logged in to create new discussions.