Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Krock och loopande kite…..
-
Krock och loopande kite…..
Publicerad av surfmc på 1 juni, 2009 vid 13:33Vet inte om den varit uppe förut.
http://www.kiteforum.tv/video/Looping_Kite.html
Ingen skadad men det kunde gått illa, särskilt om det skett på en mindre platt spot.
Mr kiteforum Toby var på plats och försökte hjälpa till, de diskuterar olyckan här:
jode svarade 15 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
This happened to me not long ago.. there are really not many options if you get a line break or a tangled bridle..
there are a few things that you can try before letting go of everything, now obviously the safest thing to do is just dump the gear, I am just putting some ideas out there because everyone has doubts when the moment comes.
first off.. pull on the depower strap (I dont reccomend popping out to the leash , get as much pressure off the steering line asap… even try pulling the front lines towards you (watch your fingers, and remember if you pop out this is going to be hard as the bar will be miles away)… This will maybe give the kite a chance to crash into the water and will stop it looping until someone can come help ya.
Another smart move is not to pop out, and just use your trusty MYSTIC knife to cut the steering line.
remember, before you pop out and let go of the gear that there is noone downwind of you, they are more likely to notice a dude looping towards them than a kite just drifting along and give them a shot to get out of the way.
Noone really likes to dump their gear and in habo I have seen it more and more that people will stand and watch rather than run up the beach and wait for the kite to come back in.. keep an eye out for the others at the spot, you never know one day they may need to help you out.
-
“if this happens to me, what I could do? I ride a seat harness…”
fan Gison e ganska hardcore ändå alltså… 🙂 -
So e det alltid i brasse land!!! Skönt e det…..
Kör inte med en massa safty…… klipp av allt och ha en bra safty på suiciden istället
Helt klart mer säkerhet så!! -
Detta hände mig för ca 3 timmar sedan i Habo.. Kanske någon som fick sig ett gott skratt.
Jag vart iaf livrädd eftersom det var min 3dje dag kitandes.
Efter att ha åkt lite så lyckades jag ramla av brädan, kiten crashade rakt ner och vände sig på någt sjukt skumt sätt. Nästa sekund får den en sjujävulsk propellereffekt och snurrar som in i helvete, jag flyger efter som en jävla vante.
Efter jävligt mkt om och men, så lyckades jag dra mig in mot kiten och hade kanske 10 meter kvar. Fick releasa skitet och springa utav bara fan och fick precis tag i ena kanten innan den började loopa på nytt, som tur va lyckades jag vända den rätt i vinden och kunde utmattad leta rätt på min bräda för att sedan gå mot stranden där 5st nakenbadare satt och kollade på mig som om jag vore en idiot?
Ajja, har säkert lärt mig något på detta.. Dock blev jag lite avskräckt hehe.
-
nakenbadare är skämmande… 😉
Det blåste mycket och det var lite high chapparall ett tag -
haha you ride a cabrinha, we were watching you at the secret crib through a pair of binoculars over aftersurf beers : ) looked like you were getting close to the pier, glad you are ok, and someone had the sense to run out and grab your gear.
-
detta har man sett förut
delta kites är nog dom som spinner värst, så dom e väl till o släppahänt mig antal gånger, bla på coche men efter 3-4 loppar så stanna kiten i vattnet, tackar vet jag gammla c-kites
en annan sak e ju att man e lite i ett omtumlande tillstånd när man ligger så, o de kan vara svårighet o finna quick releasen på leachen!
kan varm rekommendera dom selar som har quickrelease på varsin sida om leach-linan, kanske finns fler förutom Liquidforce selarna.
lätt och nära till hands att hitta i svåra situationer! -
Hehe, jag kör en North kite.
Tog inte lång tid efter att vinden väl hade kommit för min 14 kite att bli för stor.. Iaf i mina ovana händer.
Måste ut och köra fort igen. Så man inte blir rädd hehe, de va fan lite scary. 😡
Ajja, kunde iaf köra åt båda hållen i några minuter, succes
-
faaacking sweet mate, well done on riding both ways : ) kick ass dude.
Just get back out there and all will be cool, there are a hundred different ways to dump your gear if it gets really bad… yesterdays scare only reminded you that you are alive : )
we all need that.
-
HEhe tack, de va riktigt najs att komma upp och köra på båda hållen.
Blåser för mkt idag för min 14, annars hade jag varit i habo nu :cool2:
SOrry för offtopic!!
-
Jode;550591 wrote:HEhe tack, de va riktigt najs att komma upp och köra på båda hållen.
Blåser för mkt idag för min 14, annars hade jag varit i habo nu :cool2:
SOrry för offtopic!!
gött du kom igång johan bara ut o köra se om de kan bli en dag i nu i veckan kanske.. men jävla revebn känns sjukt mycket bättre idag så jag hoppas att va på vattnet nästa vecka oxå 🙂
-
Skotten: well that fucking explains why i almost died yesterday :grin::grin:
johan: fyyyyyyyyyyfan vad najs! ja vi kommer dra ut såfort de blir najs väder. Sofies Hifi är hämtad, så kommer nog hjälpa henne mestadels!
-
JohanW;550645 wrote:gött du kom igång johan bara ut o köra se om de kan bli en dag i nu i veckan kanske.. men jävla revebn känns sjukt mycket bättre idag så jag hoppas att va på vattnet nästa vecka oxå 🙂
eeeeh du blir hemma, inget snack om saken! du bara skadar dig jämt!
Logga in för att svara.