Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kroka ur hängselen

• Kroka ur hängselen

Publicerad av alex_ på 9 oktober, 2006 vid 14:58

Hej! Jag har precis börjat köra hängsele och därmed upptäckt att det är ganska lätt att mer eller mindre ofrivilligt följa med i kastfallet och landa någonstans mellan brädan och bommen oftast på något av tidigare nämnda…
    Finns det nåt bra knep när man ska kroka ur, jag försöker dra till mig bommen och “hoppa” ur den innan det är för sent 😛

Oregistrerad svarade 18 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • fng

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 15:32

Funkar bättre för mig att snarare dra mig närmare bommen, än bommen närmare mig, d.v.s. följa med bommen fast snabbare å på så sätt få det “slack” som krävs för att hinna kroka ur..
    Så kanske man får ett vanligt fall istället för ett kastfall 😉

• brutus

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 16:13

Köra med hängsele blir minst sagt spännande när du inte kommit i fotstropparna när det blåser ordentligt och du pressar på i planing. Kan bli härliga framåt-försök sans bräda…
    Så fort fötterna kommer i stropparna så får du betydligt mer kontroll och kan pressa ytterligare.
    Jag kör med rätt så långa hängseletampar o en krok som sitter rätt långt ner på magen, detta gör det lätt att kroka ur när du ska gippa/slå/freestajla, bara att ställa sig lite mer upprätt i stancen och samtidigt bara rycka åt dig bommen lite.

Undvik att “hoppa” ur även när det inte blåser nog för ordentligt tryck – ta istället ett pumptag med seglet och när du skotar in så “juckar” du upp mot seglet med höften och krokar på det sättet ur.

Som det mesta känns det mycket lättare att kroka i / ur när du har tryck i seglet.

Lycka till. / M

• rookie

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 17:18

Jag har snarare motsatt problem. Kör med bommen så högt jag kan och ändå komma i linorna. Trots detta händer det att man krokas ur när man stutsar på chop. Är det en fråga om teknik, körställning eller bör jag stuka om kroken? Har nu stört mig på detta i ett par år.

• svenne

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 17:25
    rookie wrote:
    Trots detta händer det att man krokas ur när man stutsar på chop.

Tror att du helt enkelt inte hänger tillräckligt i selen.

• pure

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 17:42
    rookie wrote:
    Jag har snarare motsatt problem. Kör med bommen så högt jag kan och ändå komma i linorna. Trots detta händer det att man krokas ur när man stutsar på chop. Är det en fråga om teknik, körställning eller bör jag stuka om kroken? Har nu stört mig på detta i ett par år.

Har samma problem som du.. oerhört störigt är det. Det borde tyda på att man hänger i armarna mer än vad man borde men e inte säker.. nån som vet?

• ola_p

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 17:45

Ni hänger för mycket i armarna, lasta av all vikt i hängselen och trimma med händerna…

• safesurfer

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 18:36

Jag har ett riktigt irriterande problem att linorna kan kroka i då man roterar seglet i gippen. Är det bara jag som har det här problemet, har bomen så den hamnar ca 10-15 sm bakom tailen då seglet ligger ner och jag använder sittsele. Känner sig lite billig då man ska sätta en fin gipp så plocka bommen med mig i rotationen.

• ola_p

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 20:04

Då har du riggen för nära kroppen… Håll den på armslängds avstånd tills du flippar, då låter masten hamna lite närmre, sedan skall riggen ifrån dig igen.

• safesurfer

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 20:21

Okej ska testa det.

• alexasu

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 21:11

jag har upplevt de med ikrokningen i flippen åsså, men kom på att om jag böjer mer på knäna försvinner problemet, plus att farten blir bättre genom svägen.

• canoya

Medlem
    10 oktober, 2006 vid 09:30

Böj på knäna i gippen! Förutom att du minskar risken för att ofrivilligt kroka i så får du också fram vikten lite mer på framfoten och planar bättre genom svängen och får lättare att dämpa om det är choppigt! Bara fördelar.

/Håkan

• calle_b

Medlem
    10 oktober, 2006 vid 09:34

Ett till tips på det här med “ofrivilligt ikrokad”… Så fort du krokar ur, tryck till med bakhands/framhands-tummen på lin-fästet så viker linorna in sig mot seglet, och man slipper kroka i ofrivilligt.

• alex_

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 10:53
    SafeSurfer wrote:
    Jag har ett riktigt irriterande problem att linorna kan kroka i då man roterar seglet i gippen. Är det bara jag som har det här problemet, har bomen så den hamnar ca 10-15 sm bakom tailen då seglet ligger ner och jag använder sittsele. Känner sig lite billig då man ska sätta en fin gipp så plocka bommen med mig i rotationen.
    bortsett från att du fastnar i gippen, så var det så jag kom i selen första gången 😛 jag startade och upptäckte ungefär samtidigt som kastfallet kom att jag satt fast och följde med i en fin framåtloop utan brädan
  • Oregistrerad

Gäst
    11 oktober, 2006 vid 19:29

någon annan som har erfarenhet av att helhjærtat førsøka sig på en framåt før førsta gången, och i ungefær samma øgonblick som føtterna flyger ur stropparna (och allt børjat rotera) att man i all upphetsning glømt kroka ur?
    Usch…och aj!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kroka ur hängselen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.