Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Krux me jibes

• Krux me jibes

Publicerad av tobc på 9 april, 2006 vid 21:42

tjosan

jag är en semi rookie på vindsurf men jag planar bra, behärskar selen o fotstropparna och nu har det kommit till att lyckas vända…, vilket jag inte kan.
    min bräda är en fanatic hot rat (har för mig att den heter så) på 96 liter och jag själv väger 77kg cirkus. helst skulle jag föredra att lära mig duckjibe, men bara jag kan vända utan att trilla i sjön så är jag nöjd för tillfället. problemet uppstår om jag ska göra en helt vanlig jibe för brädan tippar otroligt lätt för mig och när jag försöker göra en duckjibe så tappar jag för mycket fart ( men det är nog bara en träningssak).
    hursomhelst så skulle tips vara uppskattat för detta =)

mvh tobbe

davo svarade 18 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • bergelin

Medlem
    10 april, 2006 vid 13:25

Hej Tobbe!

Det viktigaste att lära sig enligt mig när det gäller gippar och i synnerhet duck-jippar är att gå in med tillräckligt med fart. Gå ganska mycket down-wind INNAN du börjar jippen. Jag antar att du kan tekniken för en jipp men ju mer down-wind du går innan du börjar jippa alt. duck-jippa ju enklare kommer sjvälva ducken/segelrotationen att ske.

Gå alltså planande downwind ordentligt innan manövern sker, framförallt när du duckar seglet, det blir så mycket enklare då.

// Erik

• calle_b

Medlem
    10 april, 2006 vid 20:09

Hallåj, lär dig och din kropp “muskelminnet” som det så fint heter. Dvs öva in rörelsen med att flappa(flippa, floppa, vända, byta-sida-på) seglet med korsgreppet och jämn och tajmad rörelse. Du kommer märka att det är lättare att få det bekvämt och stabilt om du gör en liten cirkel rörelse samtidigt med riggen, så att det inte blir så stelt och långt att sträcka handen över till andra sidan. (lite snurrigt, hoppas du hänger med). Försök att styr med framfoten och lägg mer tryck i bommen och på mastfoten så behåller du mer fart och därmed stabilitet (som den mustige Mustafa plitat ner ovan ) FART ÄR VIKTIGT, men för mycket så kan det bli studsigt o jävligt.. Annars är ett tips att sticka ut med skateboarden, dra fast mastfoten i den och fisa runt när det blåser lite grann, för lite för att surfa “på riktigt”… riktigt kul, och ypperliggt att öva, jajamen – muskelminne.

Ha d gott

• bergelin

Medlem
    10 april, 2006 vid 20:45
    Calle_B wrote:
    Hallåj, lär dig och din kropp “muskelminnet” som det så fint heter. Dvs öva in rörelsen med att flappa(flippa, floppa, vända, byta-sida-på) seglet med korsgreppet och jämn och tajmad rörelse. Du kommer märka att det är lättare att få det bekvämt och stabilt om du gör en liten cirkel rörelse samtidigt med riggen, så att det inte blir så stelt och långt att sträcka handen över till andra sidan. (lite snurrigt, hoppas du hänger med). Försök att styr med framfoten och lägg mer tryck i bommen och på mastfoten så behåller du mer fart och därmed stabilitet (som den mustige Mustafa plitat ner ovan ) FART ÄR VIKTIGT, men för mycket så kan det bli studsigt o jävligt.. Annars är ett tips att sticka ut med skateboarden, dra fast mastfoten i den och fisa runt när det blåser lite grann, för lite för att surfa “på riktigt”… riktigt kul, och ypperliggt att öva, jajamen – muskelminne.

Ha d gott

Mustafa? ;o)

• calle_b

Medlem
    11 april, 2006 vid 07:02

Ja, snubben ser inte ut som en Erik, Lars, Calle, eller liknande. Sen flöt det juh så fint med mustige Mustafa. 🙂

Ha d gott

• tobc

Medlem
    11 april, 2006 vid 12:19

Jag tackar för råden!
    Lite svårt att skriva något mer om detta just för tillfället då jag inte haft säsongspremiär än, men det drar ihop sig nu. Får återkomma när jag testat lite =)

• stinger

Medlem
    11 april, 2006 vid 18:24

En liten filmsnutt kanske…

• davo

Medlem
    11 april, 2006 vid 21:54

Enkelt, se filmer. Härma efter. Ut o nöt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Krux me jibes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.