• Publicerad av naish på 4 oktober, 2003 vid 09:24

Jag läser hela tiden att kryssen är skit viktig och speciellt om man tävlar. Min fråga är hur kan man göra en kryss på bästa sätt? Jag vet vad en kryss är det är vell om man kör nästan rakt mot vinden lr? Kan någon förklara för mig på ett sätt som man verkligen förstår. confused.gif ¤¤¤HaNg LoOsE¤¤¤

Johan!! svarade 21 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • diil

Medlem
    4 oktober, 2003 vid 13:05

När du slörar eller länsar seglar du mer eller mindre med vinden, alltså följer med vinden (seglar ner i vind, tappar höjd). När du kryssar däremot seglar du upp i vind, dvs om det blåser från väst mot öster förflyttar du dig västerut. Du tar höjd. Eftersom man inte kan segla rakt mot vinden måste man hålla en viss vinkel mot den, i bästa fall ca 45 grader (formula-nissar).

Fan, jag ska inte jobba som lärare i alla fall… Hoppas det blev förståeligt. /Daniel

• Johan!!

Gäst
    4 oktober, 2003 vid 14:18

Kolla denna länk från Petters sida:
    Windsurfing Sverige

//Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.