Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kryssproblem

• Kryssproblem

Publicerad av karnan på 27 september, 2004 vid 07:39

Jag har ett bekymmer med kryssen som jag inte riktigt vet hur jag ska diagnostisera, än mindre lösa.

Jag kan segla uppskattningsvis 30 grader mot vinden (halvvind = 0) förutsatt att jag inte planar och inte är ikrokad. Det går förstås inte fort men jag plockar bra med höjd. Men så fort jag krokar i faller brädan av och jag kan hålla sisådär 15 grader istället. Och i planing krymper nog vinkeln ytterligare några grader. Det känns alltså som det finns potential för betydligt bättre höjdtagning, även i planande farter. Men hur? Jag trodde först att problemet berodde på en för liten fena men en nyinköpt större fena hjälpte bara marginellt. Hängseletekniken liksom tampplaceringen framstår därför som de viktigaste felkällorna. Har ni några tips? Eller är det helt enkelt så att 10 grader är ungefär vad man kan prestera i planing utan en formulabräda? (Kanske ska det sägas att jag seglar på en F2 Ride 282 med bland annat ett Simmer Zero Zeven 7.4.)

/Johan

karnan svarade 20 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • mickez

Medlem
    27 september, 2004 vid 08:06

Nästan all tar dålig höjd i icke planing…(dock tar vissa jättebra höjd ändå? confused.gif).

Den riktigt bra höjden kommer först i bra fart och bra tryck i seglet. så..fall av…få fart..gå upp i vind, ha tryck på fenan och skota in…fart fart fart = höjd höjd höjd smile.gif

Lycka till! det går efter träning!

• lars_k

Medlem
    27 september, 2004 vid 08:16

Är du säker på att du verkligen går 30 grader högt eller är det bara nosen som pekar dit?
    Utan att plana driver bara centerbordslösa brädor i sidled. Riktig höjd plockar man bara i full planing med bra tryck i segel och fena. Och hela 30 grader kan man nog glömma…det klarar nog inte ens en Formula…

• karnan

Medlem
    27 september, 2004 vid 09:21

Näe, jag är förstås inte säker på vinklarna. Är antagligen lika usel på att skatta kryssvinklar som vindstrykor. 🙂 Och vinklarna jag talar om är, som du säger, mer nosriktning än sann riktning. Men samtidigt vet jag att jag kan ta bra höjd eftersom jag normalt (syd till sydväst) måste kryssa 100 meter genom ett ganska smalt gatt för att komma ut till öppet vatten. Och det märkliga är alltså att jag tar betydligt mer höjd i låg fart på väg ut, än vad jag gör när jag väl är på utsidan och har högre fart.

/Johan

• tomasn

Medlem
    27 september, 2004 vid 09:50

Tyckte också det var svårt att ta höjd innan, trots att jag planade. Hemligheten var att ha bra fart, då är det nästan bara till att sparka till med bakfoten, så tar man bra höjd med bra fart!

• argulander

Medlem
    27 september, 2004 vid 11:27

Om man ska ta riktig bra höjd krävs absolut att har mycket tryck, man bör närmast vara överriggad. Kanske man ofta väljer ett för litet segel för att kryssa bra, men som känns lagom när man halvvindar fram och tillbaka. MVH Klas

• dixon

Medlem
    27 september, 2004 vid 13:29
  • karnan

Medlem
    27 september, 2004 vid 15:43

Tackar för alla snabba svar! Fart och tryck på fenan verkar alltså vara medicinen. Cribbs har jag lusläst tidigare, men det finns uppenbarligen anledning att återvända till honom. Men en ytterligare fråga: Vad menar man egentligen med tryck på fenan? Är det tryck vertikalt mot vattnet eller horisontellt mot lä? Jag gissar att det är det senare som avses. I så fall: Har placeringen av bakstroppen/arna någon betydelse? Har tidigare kört med en central bakstropp, men precis riggat om till två längre ut åt railen. Dessvärre har jag inte hunnit test ännu. (När jag dragit i sista skruven tänkte jag att det nog är bäst att slå en drill innan man ger sig ut igen. Lyckades dock sträckte en muskel i ryggen ganska ordentligt när jag skulle kränga av mig våtdräkten. Därmed var det bara att packa ihop för dagen.)

/Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kryssproblem

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.