Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Kryssteknik
Taggad: racing
-
Kryssteknik
Publicerad av vivace282 på 13 augusti, 2007 vid 12:57Vad tjänar man på att hålla i upphalstampen när man kryssar? Är det lättare att ta höj på grund av att man får riggen mer upprätt? Verkar rätt poppis…
/bimported_macts svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Ha…wacko…Kanske håller de så för att de har tamparna så långt bak att de har en hel del ”fronthands” drag o armarna räcker lixom inte till…
-
Det man vinner är att riggen blir mer upprätt, masten är vertikalare mot vattenytan och då blir den projiserade segelytan större.
Funkar helt ok att kryssa på detta vis om vinden är jämn och vattnet platt. Vissa seglare har ett litet handtag på upphalslinan för att göra det ännu lättare att hålla i upphalet.
Vet ingen som seglar på detta vis i Sverige, möjligen Jona eller Per.
-
Ok detta måste testas… Verkar som att man får flytta hängseletamparna längre bak så att man drar seglet mot sig med handen längst mot fören…
/b -
Hej,
Jag är ingen duktig formulaåkare, men jag brukar använda mig av denna teknik i lättare vindar med bra resultat. Som tidigare sagts så får man riggen mer upprätt och jag har även känslan att jag får bort kroppen mer från brädan och blir ”lite lättare på fötterna”. Jag väger ca 105 kg och detta hjälper mig på kryssen i lättvind. Brallar det på så tycker jag att det funkar bättre at hålli bommen normalt.
Logga in för att svara.