• hengo

Medlem
    24 februari, 2003 vid 22:36

såg den. riktigt nice smile.gif. vi kom faktist också med i tidningen när vi körde här om dan! laugh.gif http://kitepics.ersboda.nu/provgalleri/pages/tidningsklipp.htm
    fick inte riktigt plats i scannern men… cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 februari, 2003 vid 23:10

2m/s –
    Vindsurfaren ligger och sover…
    Kitesurfaren försöker sova men har druckit för mycket red bull…

4m/s –
    Forumlaseglaren pumpar upp sig i planing, övriga ligger på stranden och äter glass…
    Kitesurfaren packar in sakerna i bilen och åker iväg till stranden…

6m/s –
    Forumlaseglaren planar med fullt tryck, övriga börjar rigga och titta suktande ut mot vattnet… Vågselgarna äter ännu mer glass…
    Kitesurfaren planar och gör små skutt med rotationer men har svårt med höjdtagning och får gå hem efter stranden…

8m/s –
    Formulaseglaren snittar i dryga 25 knop. freestyleseglaren har full planing men vinden räcker inte riktigt till för att hålla planingen genom alla hopp men de varvas med olika kombinationer av gippar och segelrotationer. Vågseglarna börjar rigga…
    Kitesurfaren njuter till fullo av plattvattet och kan nu få till 2-3 m höga hopp med snurr…

10m/s –
    Forumula seglaren börjar fundera på att byta segel men 12.5:an fungerar i alla vindar… Freestyleseglaren njuter till fullo med en oändlig variation av hopp, gippar och segeltransisions. Vågseglarna ger sig ut och vågorna börjar bygga upp sig.
    Kitesufaren når riktigt höga höjder i hoppen och när de inte behöver fundera allt för mycket på landingen är det bara att satsa på så många snurrar man hinner med. Vågorna börjar dock bli ett problem…

15m/s –
    Formulaseglaren börjar få jobba lite… Vågorna bryter ordentligt och vågseglarna varvar vågridning med både framåts och bakåts och njuter till fullo av bottomturns och cutbacks….
    Kitesufaren sitter uppflugen i toppen på en gran…

20m/s –
    Vågorna är nu drygt masthöga, hoppen riktigt höga och vågridningen är en njutning att uppleva!
    Kitesufaren svär på stranden och försöker ordna upp sina tilltrasslade linor…

25m/s – Vindsufaren kämpar för att överleva i dubbel mast och ett misstag betyder att ny utrustning måste inköpas. Skräcken blandas med njutningen av att känna vågens kraft och kicken av att balansera på gränsen till kontroll.
    Kitesufaren har ingen sett på flera timmar…

grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif cool.gif

• s19

Medlem
    25 februari, 2003 vid 01:12

Hmmm… så vitt jag vet så är det många fler som skadar sig när de kör kite… bryter de inte fötterna så kör de ihop i varandras linor… inte konstigt man blir rädd när de kommer i närheten av en…. ett tu trew så blir väl nån halshuggen….nästan iallafall…. Du som skrivit inlägget verkar ju inte riktigt ha koll på vindstyrkorna iheller…
    Fartr och känsla… det ser ju ut som ni kör på spinout hela tiden när ni kommer kasandes på lovartskanten av brädan…
    OOH vilka hopp ni gör… skämta lite… ni lyfts upp av vinden… inte för att Ni gör något… ni lyfter inte pga er fart och teknik som en vindsurfare…
    NÄÄ… Håll er på era ställen så ni inte är i vägen… med drakarna och era jävla linor!!

VINDSURFING RULES!!

De som kitar är typ vindsurfare som kom på att de inte kunde bli tillräckligt bra i vindsurfing… med vissa undantag… Mr Robby Naish!! eller en wannabe..

Kör så det ryker och sånt!!

• sinclair

Medlem
    25 februari, 2003 vid 10:24

Kite surfare är vattnets ballerinor, varför kör ni inte med tights ? smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    25 februari, 2003 vid 11:42

I sydafrika körde kitarna med säckiga (gällivare..) oranga byxor UTANPÅ våtdräkten…öhrmm…HAHAHA!

• anonym-anvandare

Medlem
    25 februari, 2003 vid 11:52

Har testat båda delar och anser att de inte är jämförbara!

För mig är det känslan och kontakten med vattnet som är grejen och att plana på kanten med en kitebräda är ju knappast som en “full on” planing med en windsurfer.

Vill jag sen göra airs så vill jag inte hängflyga fram. Jag vill rotera snabbt och sen dunka i vattnet rejält (helst med rätt sida upp smile.gif)

För mig är ju valet självklart! Jag kan dock se poängen med att kunna plana i 5 ms iklädd shorts och solhatt även om jag inte ser en spegelblank vattenyta som någon större utmaning.
    Min rekommendation är:
    Släpp fallskärmen och surfa bara när det blåser ordentligt!

• ola_p

Medlem
    25 februari, 2003 vid 14:26

“Forumula seglaren” FORUMULA!?!? hehe… konsekvent dessutom… tongue.gif crazy.gif FORMULASEGLAREN är den korrekta stavningen… smile.gif

//Språkpolisen….

• hengo

Medlem
    25 februari, 2003 vid 14:54

som tidigare skrivit så bad jag er ta det hela med en nypa salt, om du kan läsa så står det även att det inte var jag som skrivit den. Hittade den bara…
    fast tycker nästan den som vindsuraren skrev var bättre smile.gif
    förutom det där med att formulaseglaren planar innan och såå.. det går att plana och ta höjd med kite redan vid 3m/s ju! jajja!
    surf on alla kite/vind/vågsurfare!

• calle_b

Medlem
    25 februari, 2003 vid 17:47

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAA

Nej, fan det där va det bästa jag har läst…..( tårar i ögonen..)

Tokbra!

Själv har jag inget emot kitesurfing… Har prövat och det är lätt….lite för lätt. Hålla höjden är lite problem men va fan, jag åkte juh bara i 1 h. Efter en tim på surf så gick det framåt…nästan. Efter 5-6 säsonger har jag tagit steget in e freestyle. Utmaningar e kul…

Gillade för övrigt liknelsen om att hänga i ett par romerska ringar o ge gärnet för att kanske kunna hitta landningen sen. wink.gif

• feg

Medlem
    26 februari, 2003 vid 15:50

Jag ska inte kasta paj eller nåt sånt men följande pinigheter har jag faktisk bevittnat.

“6m/s – Kitesurfaren planar och gör små skutt med rotationer men har svårt med höjdtagning och får gå hem efter stranden…”
    En snubbe startade i “den bortre badviken” i björkvik för att sedan bli dragen av skärmen till björkviks brygga, kliva upp och bli skjuttsad tillbaka till startpunkten för att göra om resan…

“5m/s – Kitesufaren sitter uppflugen i toppen på en gran…”
    Tre nybörjar kitare stod i vattebrynet i min hemmavik, en höll i handtaget/bommen medan de andra två försökte att kasta upp skärmen i vinden för att sedan få den på sig när den kom ner igen. När snubben i bommänden väl fick till ett riktigt lyft for skärmen upp med sån kraft att han krokade ur och släpte taget. skärmen for med vinden upp i en fet tall ovanför standen brevid vägen. Rådslaget mellan det tre stående under tallen slutade med att de ringde brandkåren som villigt kom med stegbilen för att hjälpa till. De fixade upp stegen och trasslade loss skärmen som genast hoppade över vägen och fastnade i en lyktstolpe. Brandbilen fälde ned stegen, bytte sida av vägen, fälde upp stegen och hakad ner skärmen. Jag vet inde vad kalaset kostade eller om skärmen höll men jag garvade medan jag seglade. En publik av ungar hade även samlats.

“20m/s – Kitesufaren svär på stranden och försöker ordna upp sina tilltrasslade linor…”
    Killarna i punkten ovan ägnade mycket tid åt att trassla upp linorna redan innan det skickat upp skärmen i trädet och lyktstolpen. Efter dessa övningar var aktiviteten än mer febril..

Sensomralen av dessa tre historier är att jag håller mig till det jag kan (nästan kan) dvs windsurfing…

Jag skulle även vilja lägga till att jag blivit skrämd när jag seglat i näsbypark samtidigt som tre Kitare varav två verkade ha ganska bra kontroll medan den tredje allt som oftast var oberäknelig. Två gånger fick jag falla av och gå nedanför kitaren för att jag inte kunde ta höjd nog att passera ovanför honom. När jag föll av trodde jag att han skulle dra upp kiten i luften men icke, han bara seglade på och jag hoppade i vattnet för att inte bli ett huvud kortare… Jag tror man kan jämföra komunikationssvårigheterna mellan kitare och windsurfare med den mellan snowboardare och skidåkare. Sätten och möjligheterna att röra sig skiljer mellan de olika “fordonen” är så pass stor att man måste visa respekt och ha fantasi nog att inte vara ivägen för varandra.

/feg

• anders_hoffman

Medlem
    1 mars, 2003 vid 17:42

Kom precis hem från österrike.. Angående relationen skidåkare snowboardåkare tänkte jag berätta en liten anektdot..

“Jag kom åkandes på min bräda i ganska låg hastighet ett par meter framför mig åker en skidlärare förbi i ännu lägre hastighet. Jag bromsade lite för att vara helt säker på att inte krocka med han.
    Sen släppte jag på lite igen.
    I ögonvrån ser jag något stort svart komma farande. Det var naturligtvis hans privatelev. Jag tvärnitar ramlar och “fören” på min bräda glider lite lätt över “aktern” på hans skidor.
    Efter att ha haft ansiktet vänt åt motsatt håll under hela händelseförloppet vänder sig skidläraren om och vrålar ut svordomar över mig. Till en början är jag lugn och ber han snacka engelska.
    Men efter åtskilliga “idioto” blir jag förbannad och skriker samma sak fast på amerikanska (fucking dum-ass) ett antal gånger.
    Efter det vände jag mig om och åkte därifrån. Naturligtvis åker han efter mig en bit ch viftar med stavarna”

Detta var alltså sant!

Detta kan nog jämföras med skid och snowboardåkares relation som vind och kitesurfares relation.

Jag tror helt enkelt att vi vindsurfare får lov att acceptera att kitare intar våra områden, precis som att skidåkarna accepterat (till viss del iaf) att vi snowboardåkare invaderar deras backar.

Naturligtvis är det inte förlåtligt att nybörjarkitare till viss mån sätter andra människors liv i riskzonen.

Det är ju lättare att som nybörjare på kite ställa till det rejält för någon annan än som nybörjare på vindsurfing.

Så kanske en obligatorisk kite-kurs skulle vara något..det blir nästan som körkort… du har en uppkörning osv…
    Naturligtvis kan man inte kontrollera allt sådant men stickprover skulle kunna göras.

/Anders

• surferboy

Medlem
    4 mars, 2003 vid 16:35

Jag tror att en Kitesurfare med 20 kvm Kite planar något tidigare. Det blåser ju alltid mer och stadigare 27 meter ovan mark.

• sinclair

Medlem
    4 mars, 2003 vid 16:42

Jag skulle nitat killen, det finns alldeles för lite snowboard hulliganism.

• surferboy

Medlem
    4 mars, 2003 vid 16:44

Det här anti-formula-snacket är bra tröttsamt. Ta och testa så vi slipper snack från okunniga.

Hur kan det vara trist att plana fram i 15-25 knop en varm sommardag med bara badshorts och hängselen på. Brädan är ju lika kort som alla småbrädor (ca 250-260) och bredden tänker man inte på då styrförmågan är lika bra som på mindre brädor. Visst är riggen stor men de lätta vindarna gör den inte svår att hantera.

Gillar man att windsurfa så är Formula det bästa som hänt oss svenskar då vi äntligen fått utrustning som funkar i våra mediokra för att inte säga usla vindförhållanden. Men visst det är roligare att surfa i kuling med smågrejor.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.