Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kul med SUP?

• Kul med SUP?

Publicerad av hanke på 24 januari, 2009 vid 16:17

Jag har under en längre tid funderat på att skaffa mig en SUP. Anledningen till att jag inte köpt någon än är att jag är osäker på hur kul det verkligen är att SUP:a i sverige. Det är väl en sak att glida fram över turkosa vatten i boardshorts och fånga en å annan våg, och en helt annan glida över svarta platta vatten i sverige helklädd i neopren…

Vad säger ni som har hunnit skaffa er en SUP? Jag har fått för mig att de flesta tröttnar ganska fort, eller??

jesper_b svarade 16 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • johan_gbg

Medlem
    24 januari, 2009 vid 19:56

Hej Hänke.

Har just upptäckt SUP och tycker att det är grymt kul! Jag hade rätt starka fördomar innan men blev mycket snabbt positivt inställd.

Men, vi körde Kanaha @ Maui med 3 meters glassy vågor som majestätiskt rullade in över nedre revet. Paddla in, tre tag och sen iväg. Hel underbart tills man klanta sig och blev spolad med en supertanker fastbunden i benet, kändes som att det skulle slitas ur höften. Men det va det lätt värt.

Åter till din fråga, SUP i Sverige. Så fort det blåser blir det svårt och när man står upp tar man jäkligt mycket vind, brädan vrider sig osv. Paddla i motvind är inte lätt.

Att köra fintväder SUP kan vara najs men risken att man tröttnar finns, men är man några polare är socialt och det blir vad man gör det till. Som vindsurfare är det ett bra komplement när vinden dör eller du kör bom, men då gäller det att du har den med dig!

Surfa lugnt
    /J

• jakob_s

Medlem
    24 januari, 2009 vid 22:51

Har en SUP och tröttnade sjukt fort på själva StåUPandet.
    Hela grejen med SUP Fokar ju på nått som inte existerar här.

Vill man ha glide, gillar närhet till havet och att paddla – skaffa en havskajak.

Men dagarna det är vågor fast för lite vind för att orka guppa och bada runt dryga 10 minuter (för att få vågrida i 10 meter) är faktiskt en longboard med segel riktigt riktigt kul !
    Brädan är tillräckligt långsamm för att man inte ska åka ifrån den delen av vågen som man vill ha men sammtidigt nog snabb och höjdtagande för att man ska orka hålla på.

På våg riskerar man inte heller att tappa fart och sjunka igenom om man väljer att lägga seglet i neutral och (försöka) lägga några ”riktiga” surfsvängar.

Med paddeln var allt bara en lång avsaknad av 0ms, spegelblankt hav och en dyning som man faktiskt kunde surfa.

• jesper_b

Medlem
    26 januari, 2009 vid 00:06

SUP har så många olika inriktiningar och användingsområden så frågan om det är kul att ha och använda en SUP får olika svar broende på vad man är ute efter. En tänkbar kategorisering med lite personliga kommentarer:

1) Surfa och rippa så hårt man bara kan.
    På Oahu kör man numera stenhårt Backdoor Pipe, stort Sunset med flera läbbiga vågor. De gör aerials och beter sig som värsta shortboard ripparna. Brädorna är allt från 8-10 fot och har oftast rejält insmalnad nos och tunn häck. Mycket kurva i både outline och rocker. Den bräda som går att köpa här hemma som mest ser ut som en som passar för detta är Naish 9’3. Padeel Surf Hawaii är annars de som kanske leder utvecklingen, även C4, Ron House, Kazuma medflera Hawaiianska och Kaliforniska customshapers gör grymma brädor. Att försöka rippa riktiga vågor här hemma på SUP funkar självklart även för den som aldrig SUP-surfat. Man bör dock välja en lite bredare/stabilare bräda än de minsta Hawaiirippers. Första 5-10 gångerna kommer man ha lite stabilitetsproblem. Har man aldrig surfat (dvs utan rigg) eller helt enkelt är en riktigt kass surfare, då kommer det självklart gå lite trögare att rippa vågor även på en SUP. Man bör verkligen kunna behärska en vanlig long board i riktiga vågor om man ska blanda sig in i leken bland short och longboardare. OBS: Lära sig gör man INTE bland andra surfare, då riskerar man deras liv och lem.

Jag har klart ambitionen att göra ovanstående. Efter en hyfsat snabb lärkurva är det inga problem att köra t ex Torö eller en massa Gotlandsbryt i upp till ca 7-8 m/s vind. Sedan blir det rätt jobbigt med både choppigt vatten och vinden, men på t ex Torö kan jag lungt SUP-surfa upp till bra vågseglingsvind a la guppa 5.3.

En grej med vindsurfare, även dedikerade vågseglare, som surfat extremt lite, är att man kör på fel spots. (Svenska) surfare söker sig till lä, även om det blåser halv storm så finns det ofta vågor i relativt lite vind. Jag är helt över tygad om att skåne, västkusten har lika fina SUP-vågor för hårdripp som t ex Torö och Gotland. Att vågorna enbart ligger kvar i 10 minuter efter mojning vet jag inget om. På ostkusten har vi ofta vågor innan vind och i nästan ingen vind. På Gotland är det ofta vågor i i stort set ingen vind. Kanske lite mer så än på grundare, blåsigare och ”smalare” västkusten.

2) Slappsurfa slöa vindsurfingbeachbrake.
    Här är en allround SUP på typ 10 fot vettig. Dessa är lite rakare med fullare nose – ser ut som en bred long board. C4 10 fotare (den tjockare) och PSH allrounders på 9’6 till 10’6 är grymt bra brädor. Hur ska jag förklara det här då? Jo med ett exempel. I somras vindsurfade jag Ekeviken på Fårö med 5.3 i dålig onshore vinkel. Blåste hela dagen även om det var i lättaste laget, men byggde sakta upp lite vågor. Vi sov över i bussen en liten bit bort. Tidigt upp morgonen efter. Blåste rak onshore, kanske 3-5 m/s. Vågorna såg inte ut att vara någonting. Jag skulle aldrig orkat paddla ut med min longboard i den smeten. Ut på min 9’10 SUP. Ut utanför bryten/röran och kolla in var eventuella mer tydliga peakar kom. Satan i gatan. Det som såg ut som 100% skräp från land blev 30 rätt långa roliga repor. Med en allround SUP tar man sig snabbt till rätt ställe när peakarna kommer lite överallt, du ser dem mycket tidigare än när du liggereller sitter, och du kan paddla in på dem i god tid före de bryter. En superskräpdag blev en riktigt kvalitetssurfmorgon! För detta är SUPen helt överlägsen alla andra surfvarianter! Visst i början kan balansen sätta köppar i hjulet men det lär man sig hyfsat fort. Ut och trilla bara!

3) Down-wind runs/plattvattenpaddla.
    I brytande sjö (typ hav) använder man 14-19 fots renodlade down-winders. De flesta är flatbottnade, ibland med lite konkaviteter som gamla cours-racer vindsurfbrädor. Här sker mycket produktutveckling och de senaste shaperna är inte lika de som fanns för ett år sen. Starboards The Point är en erkänt bra bräda, även om den inte hänger med de senaste customvarianterna. Naish Glide är väl lite av en kompromiss mellan de renodlade race-varianterna och lite mer crusing, dock mycket mer snabbpaddlad än allrounders. I Kaliforninen och Australien är Bark och Stacy de ledande shaperna och dessa är decplacementbrädor som ser mer ut som kajaker. Nog det snabbaste i plattvatten men det pågår intensiva diskussioner om huruvida platta vs decplacementbrädor är snabbast i down wind. Då är det viktigaste att ”contecta” mellan havsvågorna, ej att paddla snabbast.

Jag skulle otroligt gärna vilja ha en renodlad racer. De är väldigt mycket billigare på Maui än här hemma, dessutom väldigt mycket större utbud. Antingen skickar jag hem en därifrån (dyrt), bygger en själv (har tagit mått) eller också gynnar jag någon svensk handlare… Vore roligast att bygga en relativt rak platt 14-18 fotare själv. Inte så svårt men tar ju ändå tid.

4) Träningsredskapet.
    En (av flera) anledningar Laird mfl började med SUP är att det är en otroligt bra träningsform, alltså för kroppen. Till skillnad från både surf och vindsurf tränar man hela kroppen symetriskt. Världens roligaste balansplatta! Grym rodd mm. När de amerikanska aerobicsinstruktörerna mfl tar tag i detta kan det framstå som lite väl töntigt, men i stället för att springa några km, eller ännu tråkigar in på ett gym – släng i supen och tokpaddla en halvtimme. Eller ännu bättre paddla långt och lungt och upplev naturen… här börjar vi närma oss down-winder-formatet.

Är SUP kul i Sverige? Allt är ju subjektiv. Gillar man att surfa (utan rigg) men tycker att det blir för få dagar (när man kan för arbete, sociala plikter mm) då öppnar SUP upp för mycket mer surf a la 1) ovan. Vill man surfa men aldrig riktigt kommit igång. Man kanske vindsurfar men tycker det är jobbigt med paddlingen, man får ont i ryggen och andra paddlar mycket fortare, då kan SUP vara biljetten. Allroundsurf a la 2) ovan är vettig början.

Osv. Personligen tycker ja ALLA former av SUP är löjligt kul. Absolut inte enbart på Maui utan kanske ännu mer här hemma!

Då tycker jag i och för sig det mesta våg och vinddrivet på vattnet är urkul. Allt från plaska omkring på en shortboard på Torö till formula racing med Görvelngubbarna.

/JB

• mag

Medlem
    26 januari, 2009 vid 17:39

Håller helt med Jeppe, tid på vattnet är tid på vattnet.
    /Magnus

• johan_gbg

Medlem
    29 januari, 2009 vid 07:34

Efter att ha snackat rätt mycket med longboardare och folk som kör standup får jag intrycket att det är lite av en revolution på G. Just longboard surfing tror jag kommer att ersättas (inte alla såklart) av SUP av den anledningen att det är så enkelt.
    Hoppa upp å paddla iväg! Sedan är det mycket lättare att både se vågen och paddla in på den.

Har snackat SUP med Henrik Fahlén i Varberg som länge trott på konceptet och han har brädor i shopen om du vill prova.

Personligen tror jag att SUP är i sin linda. Utvecklingen går skitfort och brädorna blir bättre och bättre.

Sen är standup som surfing och vindsurfing, det är mycket roligare om man har någon att dela vågorna med!!!

Ut å kör!
    / Johan

• hanke

Medlem
    31 januari, 2009 vid 08:15

Grym utläggning Jesper!

Jag skulle vilja ha en SUP som kompliment till windsurfingen för att få mer tid på vattnet i största allmänhet.

Många SUP’ar kan man ju också sätta en rigg på, tänker att detta vore ett bra sätt för ploare och flickvän att testa på windsurf. Jag tycker även att det låter som skönt kompliment till övrig träning (löpning / gym).

Frågan är väl om SUP’en är rätt väg att gå då? Eller om jag bara gått på marknadsföringen….

• doc

Medlem
    31 januari, 2009 vid 13:20

Jag har andra barnet på gång strax och alldeles för många hobbies, kommer inte att ha tid för SUP. Om nån är intresserad av en Naish 11’6 med softdeck, mastkassett o paddel så kom med ett bud. Den går billigt.

• jesper_b

Medlem
    31 januari, 2009 vid 14:13

Har mastkassett på min (numera sålda) 9’10 SUP. Har inte använt den med segel så många gånger men det beror mer på tidsbrist än intresse, eller snarare på att jag tycker det är ännu roligare med paddel än med rigg. Dock tror jag det är en ypperlig idé, bland annat som nybörjarbräda. En kompis flickvän (atletisk totalnybörjare) var ute och tragglade på en 130 liters freeride och en 5.5a. Hon gjorde framsteg men det var slitsamt för henne. Vi bytte till min SUP och plötsligt kunde hon njuta fullt ut. Jag har även varit ute och SUPat en hel del med mina barn på nosen – funkar utmärkt. I snälla vågor kan barnet ställa sig upp och få lite surfkänsla före de kan surfa själva. Tycker inte det är en marknadsföringsbluff med rigg på en SUP, däremot föredrar jag personligen paddel framför rigg.

/JB

Jag skulle vilja ha en SUP som kompliment till windsurfingen för att få mer tid på vattnet i största allmänhet.

Många SUP’ar kan man ju också sätta en rigg på, tänker att detta vore ett bra sätt för ploare och flickvän att testa på windsurf. Jag tycker även att det låter som skönt kompliment till övrig träning (löpning / gym).

Frågan är väl om SUP’en är rätt väg att gå då? Eller om jag bara gått på marknadsföringen….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kul med SUP?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.